افشای همدستی پنهان اتحادیه اروپا با رژیم اسرائیل

    کد خبر :967030
همدستی اتحادیه اروپا و اسرائیل

پایگاه خبری “میدل ایست مانیتور” در گزارشی با اشاره اقدامات ضعیف اتحادیه اروپا در محکوم سازی رفتارهای رژیم اسرائیل در زمینه توسعه شهرک سازیهای غیرقانونی در اراضی فلسطینی و صرفا انجام اقدامات در سطح سیاسی با هدف وادار کردن اسرئیل به پرداخت غرامت به فلسطینی ها، این نوع رفتار اروپا در مساله فلسطین را به مثابه همدستی پنهان آن با اقدامات اشغالگرانه اسرائیل ارزیابی می کند. موضوعی که از نوعی تقسیم کارِ پنهان میان آن ها نیز خبر می دهد.

بازتاب– اتحادیه اروپا می توانست در مقام کنشگری در عرصه بین المللی ظاهر شود که اسرائیل را به دلیل اقدامات و سیاست های غیرقانونی و نامشروع آن، بازخواست کند با این حال، این اتحادیه عملا موضعی ضعیف را در قبال تل آویو اتخاذ کرده و مثلا در زمینه شهرک سازی های غیرقانونی اسرائیل در اراضی فلسطینی، صرفا از اسرائیلی‌ها می خواهد که به مردم فلسطین غرامت بدهند. این نوع از درخواست های اتحادیه اروپا از اسرائیل پدیده های جدیدی نیستند و بارها پیش از این نیز اتفاق افتاده اند و صهیونیست ها نیز به آن ها توجه چندانی نکرده اند.

تمرکز اخیر اسرائیل بر آواره ساختن اجباری فلسطینی های ساکن در منطقه “مصافر یطا” نیز 24 عضو پارلمان اروپا را واداشته تا با کمیسیونر این اتحادیه در حوزه مدیریت بحران تماس بگیرند و از وی بخواهند که در زمینه پرداخت غرامت های مالی به واسطه این اقدام اسرائیل به فلسطینی ها، وارد عمل شود.

نکته قابل تامل در این میان این است که اصرارهای اروپایی ها بر پرداخت غرامت مالی از سوی اسرائیل به فسلطینی ها، عملا نقض صریح حقوق ملت فلسطین که همان غصب خانه و کاشانشان است را نادیده می گیرد و صرفا آن را به دریافت خسارات مالی تقلیل می دهد.

مقام های اتحادیه اروپا در موقعیت های اینچنینی همواره می گویند که از کانال های سیاسی و دیپلماتیک تمام تلاش خود را می کنند تا خسارات مالی وارد شده به فلسطینی ها جبران شود. جالب اینکه مقام‌های اروپایی بارها و بارها از کرانه باختری و مناطقی که اسرائیل آن ها را به تدریج اشغال می کند و در آن‌ها اقدام به شهرک سازی می‌کند بازدید می کنند و صرفا صدور هشدارهای شفاهی را در دستورکار دارند.

در این میان نکته قابل تامل این است که حتی خودِ مقام های اروپایی نیز تایید می کنند که اسرائیل توجه چندانی به اقدامات و درخواست های اروپا جهت پرداخت غرامت از سوی تل آویو به فلسطینی ها نداشته است. البته که اروپایی ها در بیانیه های مختلف خود جهت محکوم کردن رویه های اسرائیل در زمینه مذکور نیز به شدت محتاطانه اقدام می کنند.

در این میان باید به این نکته اشاره کرد که اگر قرار باشد اروپا در مساله ضرورت پرداخت غرامت از سوی اسرائیل به فسلطینی هایی که خانه و سرزمین خود را از دست می دهند تا این حد محافظه کار باشد، اساسا دیگر فضایی نمی ماند که ما بخواهیم از واکنش سخت و سنگین اتحادیه اروپا علیه دیگر اقدامات غیرانسانی اسرائیلی ها نظیر نقض حقوق بشر صحبت کنیم. به بیان دیگر، جای طرح مسائل حقوق بشری در رویکرد اروپا به رژیم اسرائیل، به شدت خالی است. موضوعی که حقیقتا نگران کننده است.

اتحادیه اروپا هنوز به این درک راهبردی نرسیده که تا وقتی که اسرائیل را به نحوی همه جانبه به دلیل اقدامات غیرانسانی اش در تخریب و اشغال خانه های ملت فلسطین پاسخگو نکرده، اینکه پروژه های انسان‌دوستانه را در اراضی فلسطینی جهت حمایت از ملت فلسطین اجرا کند، عملا نوعی حمایت مالی از پروژه های کلان اشغالگری این رژیم را در دستورکار قرار داده است. با این حال، حتی این رویکرد نیز اینطور به نظر می رسد که به نحوی آگاهانه از سوی اروپا علیه ملت فلسطین اعمال می شود.

در واقع، اروپایی ها با ارائه برخی کمک های بشردوستانه به ملت فلسطین، عملا مسوولیت های قانونی خود در حمایت از حقوق بشر و پیروی از قواعد حقوق بین الملل در این رابطه را دور می زنند و به نوعی بار خودشان را در معادله فلسطین و اشغالگری های اسرائیل در اراضی فلسطینی سبک می کنند.

از این منظر، اتحادیه اروپا خود بخشی از رویه ها و سیاست های تجاوزکارانه اسرائیل علیه ملت فلسطین است. رویکرد اروپایی ها به اشغالگری های اسرائیل در اراضی فلسطینی ، نه حمایت از ملت فلسطین بلکه عملا تقویت اسرائیل است و به نوعی ساکت کردن ملت فلسطین را دنبال می کنند. اروپا علی رغم دارا بودنِ ابزارهای سیاسی، ترجیح می دهد که نوعی اقدام آماتور و کودکانه را در قضیه فلسطین و حمایت از این ملت در دستورکار خود قرار دهد.

اروپا عملا با تهیه منابع مالی محدود برای فلسطینی ها، آن ها را وادار می کند تا خانه و کاشانه خود را به نفع اسرائیلی ها رها کنند. البته که اروپایی ها با کمک های مالی ناچیز خود که در قیاس با خودِ حق ملت فلسطین به هیچ عنوان کافی نیستند، عملا خودمختاری و استقلال ملت فلسطین را نیز تضعیف می کنند. اسرائیل خانه های فلسطینی ها را تحریب می کند و در جبهه مقابل، اروپا با کنشگری ضعیف خود و مثلا پرداخت های مالی محدود و کمک های انسان دوستانه، سعی در جبران این مساله دارد.

این در حالی است که همانطور که گفته شد، اتحادیه اروپا از ابزارهای لازم و کافی جهت تحت فشار قرار دادن رژیم اسرائیل برخوردار است. از این رو، اروپایی ها با پرت کردن حواس ها از اقدام غیرقانونی رژیم اسرائیل در توسعه شهرک های صهیونیست نیشین و به نوعی ارائه پشتیبانی های لازم برای این رویه و رفتار، به بخشی از سیاست های تل آویو در این رابطه تبدیل شده اند. در واقع، رویکرد و گفتمان اروپا در ارائه کمک های بشردوستانه به ملت فلسطین به واسطه اقدامات غیرقانونی صهیونیست ها را نیز بایستی در همین چهارچوب، درک و فهم کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید