افشای نقش مدیر سیا در اخراج دیپلمات های روس از آمریکا

    کد خبر :522280
مدیر سیا

روزنامه نیویورک تایمز روز چهارشنبه افشا کرد: پس از مسمویت «سرگئی اسکریپال» و به رغم مخالفت ترامپ، مدیر سازمان اطلاعات آمریکا سرانجام با ارائه پرونده های مختلف رئیس جمهوری امریکا را برای اخراج 60 تن از دیپلمات های روس متقاعد کرد.

به نوشته روزنامه آمریکایی، خانم «جینا هاسپل» مدیر کنونی سازمان سیا نقش اساسی در متقاعد کردن دونالد ترامپ برای اخراج 60 تن از دیپلمات های روسیه و بستن کنسولگری روس داشته است.
نیویورک تایمز به نقل از منابع خود می نویسد: به رغم مخالفت دونالد ترامپ برای پذیرفتن درخواست انگلیس در مورد پرونده اسکریپال، اما مدیر سیا با نشست های مکرر در ماه مارس 2018 سرانجام رئیس جمهوری را متقاعد به پیروی از انگلیسی ها کرد.
بر اساس این گزارش، مدیر سیا علاوه بر این، دولت واشنگتن را برای اخراج 60 تن از دیپلمات های روسیه متقاعد کرده و به ترامپ توضیح داده که اسکریپال و دخترش تنها پرونده ترورهای شیمیایی روسیه نبوده اند.
«جینا هاسپل» همچنین در توضیحات خود از تصاویر کودکان مبتلا به بیماری عصبی و عکس اردک هایی که به علت عملیات نامطلوب ‘کارشناسان اطلاعاتی روسیه’ جان خود را از دست داده اند به منظور تحریک احساسات استفاده کرده است.
به گفته نیویورک تایمز، با توضیحات مدیر سیا، سرانجام دولت واشنگتن به پیروی از اقدامات اتحادیه اروپا و انگلیس برای اعمال تحریم های شدید علیه روسیه به دلیل پرونده ترور اسکریپال پیوست.
در تاریخ 4 مارس (13 اسفند 97) «سرگئی اسکریپال» جاسوس سابق روسیه و دخترش یولیا، در حالت بیهوشی در یک مکان عمومی در شهر سالزبری انگلیس یافت شدند. مقامات انگلیسی بعداً اعلام کردند که تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که این دو نفر توسط یک گاز اعصاب مورد استفاده در تسلیحات شیمیایی که منحصراً در اختیار دولت روسیه قرار دارد، مسموم شده‌اند.
سرگئی اسکریپال مأمور اطلاعاتی سابق روسیه، در دهه 1990 و پس از آن برای بریتانیا جاسوسی می‌کرد. او در سال 2004 در روسیه دستگیر و به 13 سال حبس محکوم شد اما در سال 2010 و پیش از پایان دوران محکومیت در جریان مبادله جاسوسان از زندان آزاد شد و در بریتانیا پناهندگی گرفت.
دولت بریتانیا در اعتراض به آنچه که دست داشتن دولت روسیه در حمله شیمیایی در خاک خود خواند، ٢٣ تن از کارکنان سفارت روسیه را از خاک خود اخراج کرد. روسیه نیز متقابلاً دستور اخراج همین تعداد از کارکنان سفارت بریتانیا را در مسکو داد.
دولت روسیه ارتباط با حمله شیمیایی به اسکریپال‌ها را تکذیب و کشورهای اروپایی و آمریکا را به ‘چاپلوسی’ در برابر بریتانیا متهم کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید