افشای جاسوسی از کاربران فیس بوک در بیش از ۱۰۰ کشور

    کد خبر :871119
افشای جاسوسی از کاربران فیس بوک در بیش از ۱۰۰ کشور

شرکت مِتا پلتفرمز (فیس بوک سابق) اعلام کرد با شرکتهای جاسوسی که از وب سایتهای رسانه اجتماعی این شرکت برای جاسوسی از مردم در بیش از ۱۰۰ کشور جهان استفاده کرده اند، مقابله می کند.

شرکت مِتا در گزارشی از شش شرکت در رژیم صهیونیستی، هند، مقدونیه شمالی و یک نهاد ناشناس در چین نام برد که به جاسوسی از هزاران نفر پرداخته اند.

شرکت مادر فیس بوک اعلام کرد زیرساخت مربوط به این شرکتها را مسدود کرده و برای توقف اعمالشان به آنها هشدار داده و حدود ۱۵۰۰ حساب فیس بوک و اینستاگرام را که به صورت محرمانه برای شناسایی، اجرای عملیات هک و فریب دادن مردم برای دادن اطلاعات شخصی استفاده می شدند را مسدود کرده است.

طبق اعلام شرکت مِتا، افرادی که هدف جاسوسی این شرکتها قرار گرفته اند شامل روزنامه نگاران، مخالفان، منتقدان دولتها و خانواده های آنها و کنشگران حقوق بشر بوده اند. تصور می رود بیش از ۴۸ هزار نفر هدف این شرکتهای جاسوسی قرار گرفته اند.

انتشار این گزارش با کنکاش فزاینده از شرکتهایی همزمان شده است که فناوریهای مراقبتی را برای دولتها فراهم می کنند. این شرکتها مانند شرکت NSO Group رژیم صهیونیستی مدعی هستند که ابزارهایی را برای کمک به سازمان اطلاعاتی و اجرای قانون برای مقابله با جرایم جدی و تروریسم فراهم می کنند. اما در سالهای اخیر موارد مکرری وجود داشته که دولتها از این فناوری برای جاسوسی از مخالفان، کنشگران حقوق بشر و روزنامه نگاران استفاده کرده اند.

گروهی متشکل از ۱۸ نماینده کنگره آمریکا سه شنبه هفته جاری در نامه‌ای به وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه خواستار استفاده از تحریمهای ماگنیتسکی برای مجازات شرکت NSO Group و شرکتهای جاسوسی دیگری شدند که متهم هستند به نقض حقوق بشر کمک کرده اند. شرکت NSO Group اکنون در حال بررسی تعطیلی واحد جاسوس افزار پگاسوس و فروش کل شرکت است.

به گزارش ایسنا، مِتا در گزارش خود اعلام کرد شرکت NSO Group تنها جزئی از اکوسیستم مزدور سایبری جهانی بسیار گسترده است و از چهار شرکت دیگر رژیم صهیونیستی شامل کاب وبز تکنولوژیز، کوگنایت بلک کیوب و بلوهوک سی آی به اضافه شرکت بل تروکس از هند، سایتراکس از مقدونیه شمالی و یک نهاد چینی ناشناس در چین نام برده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید