افشای ارتباط پامپئو و وکیل ترامپ جهت اخراج سفیر آمریکا در اوکراین

    کد خبر :647358

اسناد افشاشده وزارت امور خارجه آمریکا نشان می‌دهد وکیل شخصی رئیس‌جمهور این کشور، وزیر امور خارجه و دفتر ریاست‌جمهوری، در برکنار کردن سفیر این کشور در اوکراین نقش داشته‌اند.

 

گروه «نظارت آمریکایی»، جمعه شب اسنادی دریافت کرده است که ارتباط «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا با «رودی جولیانی» وکیل شخصی رئیس جمهور آمریکا در راستای تسهیل اخراج سفیر وقت این کشور در اوکراین را افشا می‌کند.

 

روزنامه «گاردین» روز شنبه نوشت، این گروه نظارتی توانسته است تحت قانون آزادی اطلاعات، اسنادی را از وزارت امور خارجه آمریکا دریافت کند که نشان‌ می‌دهد پامپئو و جولیانی در روزهای ۲۶ و ۲۹ مارس سال جاری میلادی (۶ و ۹ فروردین)، تماس‌هایی تلفنی داشته‌اند.

 

این تماس‌ها کمتر از یک ماه پیش از تماس تلفنی جنجالی رئیس‌جمهور آمریکا و اوکراین صورت گرفته است.

 

به گزارش فارس،«آستین اوِرس» مدیر اجرایی گروه نظارت آمریکایی درباره اسناد به دست آمده گفت: «[اکنون] می‌توانیم بفهمیم که چرا مایک پامپئو از انتشار اطلاعات به کنگره امتناع کرده است. این [اسناد]، مدارکی از ارتباط رودی جولیانی با اتاق بیضی (دفتر کار رئیس‌جمهور) و وزیر پامپئو را افشا می‌کند که در راستای تسهیل کمپین پرونده‌سازی علیه سفیر آمریکا صورت گرفته است».

 

«ماری یووانوویچ» سفیر برکنارشده آمریکا در اوکراین در جلسه علنی تحقیقات استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا گفت، کمپین پرونده‌سازی علیه او از سوی جولیانی موجب شده احساس کند به زانو درآمده است. او ماه می (اردیبهشت) از سمت خود برکنار شد.

 

همچنین این اسناد منتشر شده، شامل خلاصه‌ای از گفت‌وگوهای «ویکتور شوکین» دادستان کل پیشین اوکراین در تاریخ ۲۳ ژانویه سال جاری میلادی (3 بهمن ۹۷) است که در دفتر هتل ترامپ انجام شده است. در این سند نشان می‌دهد که جولیانی و «لو پارناس» و «ایگور فرومان» دو همکار تجاری او نیز در این جلسه شرکت داشته‌اند. در این گفت‌وگو شوکین مدعی می‌شود تحت فشار «جو بایدن» معاون اول رئیس‌جمهور سابق آمریکا و رقیب انتخاباتی سال آینده ترامپ، از کار برکنار شده است.

 

پارناس و فرومان ماه گذشته تحت چهار اتهام مختلف مانند دسیسه‌چینی و اظهار سخنان غلط در کمیسیون فدرال انتخابات آمریکا بازداشت شدند. این دو فرد، نقش مهمی در تلاش‌های جولیانی برای تحقیق علیه بایدن و پسرش داشته‌اند.

 

در میان این اسناد خلاصه‌ای از گفت‌وگوی «یوری یوشنکو» دادستان کل پیشین اوکراین در حضور جولیانی، پارناس و فرومان به چشم می‌خورد. لوشنکو در این گفت‌وگو به افزایش سوالات درباره پاداشی که پسر بایدن از شرکت گاز اوکراینی «بوریسما» دریافت کرده است، اشاره کرده است.

 

ترامپ ۲۰ می ۲۰۱۹ (مصادف با ۲۳ اردیبهشت‌ماه) یووانویچ را از سمتش برکنار کرد. در آن زمان گزارش شده بود، یووانوویچ منصوب دولت قبلی آمریکا بوده و از دموکرات‌ها حمایت می‌کرده است. اکنون مشخص شده است که ترامپ در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور اوکراین در روز ۲۵ جولای (سوم مهرماه) او را برای تحقیقات فساد از کسب و کار خانوادگی جو بایدن تحت فشار قرار داده است.

 

ترامپ به جنجال‌های برپاشده بر سر این تماس تلفنی واکنش متفاوتی نسبت به سایر جنجال‌ها نشان نداده. او تماس تلفنی با همتای اوکراینی خود را «بی‌نقص» و اتهامات مطرح‌شده علیه خودش را «ساختگی» و توطئه دموکرات‌ها توصیف کرده است.

 

با این حال «نانسی پلوسی»، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا روز ۳ مهرماه رسماً آغاز تحقیقات برای استیضاح رئیس‌جمهور این کشور را به دلیل مسائل مطرح‌شده در ارتباط با گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین را اعلام کرد.

 

نخستین جلسه استماع علنی برای پیشبرد تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ روز چهارشنبه با حضور اعضای کمیته امور اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا و شاهدان دعوت‌شده به این جلسه برگزار شد. در صورتی که قانونگذاران دموکرات تصمیم به کلید زدن «بندهای استیضاح» علیه ترامپ بگیرند باید ابتدا در مجلس نمایندگان به آن رأی بدهند و در مرحله بعد، مجلس سنا هم باید درباره استیضاح ترامپ رأی بدهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید