افشاگری الجزیره از وضعیت زندان زنان عربستان

    کد خبر :711752

شبکه الجزیره فیلم مستندی با عنوان “زنان زندانی در بازداشتگاه ذهبان” منتشر کرد که به وضعیت حقوقی، انسانی و اجتماعی زنان سعودی به ویژه فعالانی که بدون اتهامات جدی بازداشت شده‌اند،‌ می‌پردازد.

در این فیلم زنان و مردان فعالی که بازداشت شده بودند اتهامات وارده را تکذیب کردند و درباره روش‌های شکنجه‌ای که علیه آن‌ها استفاده شده بود، توضیح دادند.

در این فیلم با یمنی دیسای، از زنان بازداشتی سابق در عربستان که یکی از شاهدان عینی وضعیت زندانیان ذهبان بوده، مصاحبه شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه الجزیره، زندان ذهبان به زنان بازداشت شده اختصاص دارد. وی با تعدادی از این زنان دیدار و گفت‌وگو کرده و جزئیات زندان را با نقاشی ارائه کرد.

شکنجه و آزار و اذیت جسمی

یمنی دیسای نقل می‌کند که وی مشغول تدریس بوده که تماسی از اداره دانشگاه حائل دریافت می‌کند. به او اطلاع می‌دهند که مشکلی در ویزایش به وجود آمده و باید به دفتر گذرنامه مراجعه کند. وی به محض اینکه دانشکده را ترک می‌کند می‌بیند که نیروهای امنیتی منتظر او هستند. این نیروها او را به منزلش برده و آنجا را بازرسی می‌کنند بعد او را به دفتر اصلی امنیت حائل منتقل شده و بعد او را به زندان ذهبان می‌برند.

وی می‌گوید: به افراد بیگانه اجازه تماس‌های بین‌المللی نمی‌دهند برای همین من سه سال که در بازداشت بودم هیچ تماسی با خانواده‌ام نداشتم. عربستان مدعی است که با تروریسم می‌جنگد اما اقداماتش موجب نفرت‌پراکنی بین مردم می‌شود.

سحر الفیفی، دیگر فعال عربستانی گفت: آنها از یکی از بازداشت شدگان درحالی که برهنه بود عکس گرفتند و بعد عکس او را روی میز بازجویی گذاشتند تا به زور از او اعتراف بگیرند. برخی از بازداشت‌شدگان درحالی که در غل و زنجیر بودند مورد آزار و اذیت جنسی قرار می‌گرفتند.

رودنی دیکسون، وکیل بین المللی حوزه حقوق بشر گفت: قوانین به کار گرفته شده برای محاکمه بازداشت شدگان در عربستان مبهم و نامشخص هستند به همین دلیل می‌توانند از آن برای توجیه انجام هر کاری و هر مجازاتی که دوست داشته باشند سوءاستفاده کنند.

حصة الماضی، فعال سعودی می‌گوید زمانی که به سوئد پناهنده شده توانسته داستان پیگرد خود و نقض‌های صورت گرفته در عربستان را بنویسد همانطور که با نهادهای بین‌المللی همکاری کند. این درحالی است که بارها به واسطه اسامی مستعار به بازگشت اجباری به عربستان و قتل تهدید شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید