افزایش ۵ برابری صادرات غیرنفتی ایران به ترکیه

    کد خبر :882611
افزایش ۵ برابری صادرات غیرنفتی ایران به ترکیه

مهدی موسایی در مورد احتمال سفر رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه به ایران و موضوعات تجاری و اقتصادی که ممکن است در این سفر مطرح شود، اظهار کرد: هنوز سفر رییس جمهور ترکیه به ایران 100 درصد نشده اما احتمال قریب به یقین است. مسائل و مشکلاتی وجود دارد که پیشنهاد ما مطرح شدن آنها در سفر احتمالی آقای اردوغان به ایران است. یکی از این مسائل مالیات اضافه‌ای است که ترکیه از تجار ایرانی می‌گیرد که احتمالا مورد بحث قرار خواهد گرفت، مشکلات مرزی نیز مطرح می‌شود تا در تجارت تسهیل شود. احتمالا یک قرارداد تجارت آزاد دوجانبه هم مطرح شود. ما این پیشنهادات را به اتاق بازرگانی ایران داده‌ایم و اگر در این راستا اقدام شود برای توسعه تجارت ایران با ترکیه اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

وی در مورد اضافه مالیاتی که ترکیه از تجار ایرانی می‌گیرد توضیح داد: ترکیه از تجار ایرانی 6 درصد مالیات بیشتری می‌گیرد که علت آن این است که تبادلات بانکی ایران به مشکل برخورده و عملا این کشور نمی‌تواند مبدا و مقصد پول را تشخیص دهد. این مالیات به نام KDV شناخته می‌شود.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه بیان کرد: بسیاری از شرکت‌های ترک برای کار با ایران مشکل دارند. ترکیه 225 میلیارد دلار صادرات و 300 میلیارد دلار واردات دارد، بنابراین برای این کشور کمی سخت است که با کشوری که تحریمی کار کند. بنابراین احتمال نمی‌دهم که قرارداد بلندمدتی بین ایران و ترکیه منعقد شود. تفاوتی که ترکیه با چین یا روسیه دارد این است که استقلال این دو کشور بسیار بیشتر از ترکیه است. ترکیه481 میلیارد دلار بدهی خارجی دارد که بیشتر این بدهی به آمریکا است.

وی افزود: خوشبختانه وضعیت تجاری ایران و ترکیه روز به روز درحال بهتر شدن است. مهم‌ترین علت هم این است که قیمت‌های ایران برای ترکیه بسیار مناسب شده است. چراکه انرژی، نیروی کار و… در ایران قیمت کمتری دارند. به همین علت قیمت‌های ما برای تجار ترک بهتر است. تراز تجارت ایران هم مثبت است و صادرات ما به ترکیه از واردات پیشی گرفته است.

به گزارش ایلنا،  موسایی در ادامه خاطرنشان ساخت: از ابتدای سال 1400 تاکنون ایران 4.2 میلیارد دلار به ترکیه صادرات غیرنفتی داشته است که این رقم برای واردات از این کشور در همین مدت زمان حدود 3.5 میلیارد دلار بوده است. درحال که در سال 99 صادرات غیرنفتی ایران به ترکیه 800 میلیون دلار بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید