افزایش چشمگیر درآمد همراه اول و زیرساخت هایی که توسعه نمی یابد/ کرونا؛ بلایی زیان بار برای مردم، موهبتی سودآفرین برای همراه اول

    کد خبر :783993

با شیوع کرونا در ایران و جهان، میزان استفاده مردم از اینترنت و زمان حضور آنها در شبکه های مجازی به شدت افزایش یافت. این موضوع در کشور ما نیز وجود داشت و بر اساس آمار رسمی میزان فروش اینترنت شرکت های مختلف را افزایش داد. مثل شرکت همراه اول که آمارها از درآمد قابل توجه این شرکت از این طریق حکایت دارد.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- از جمله شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی در کشور که در سال های اخیر بخش قابل توجهی از بازار مصرف اینترنت کشور را در اختیار گرفته است، باید به شرکت همراه اول اشاره کرد که با چیزی حدود 67 میلیون سیم کارت فعال در کشور ضریب نفوذ 80 درصدی در جامعه دارد.

همراه اول که در 10 ماهه نخست سال 1398 چیزی حدود 14 هزار میلیارد تومان از محل فروش خدمات ارتباطی به شهروندان درآمد کسب کرده بود، در 10 ماهه نخست سال جاری بیش از 19هزار میلیارد تومان کسب در آمد کرده است. این یعنی شرکت مورد اشاره طی 10 ماهه نخست سال جاری و در مقایسه با سال گذشته تقریباً بیش از 25 درصد افزایش درآمد داشته است.

به دیگر سخن شرکت همراه در سال جدید و به واسطه افزایش میزان مصرف اینترنت و دیگر خدمات ارتباطی مثل تماس تلفنی و ارسال پیامک که در سایه شیوع ویروس کرونا در کشور ایجاد شده، شاهد رشد قابل توجهی در درآمدها بوده است.

این درآمدها زمانی قابل تأمل تر خواهد بود که بخواهیم آن را با بودجه عمرانی کشور مقایسه کنیم.

مهدی عبدالهی- دبیر اقتصادی روزنامه فرهیختگان در مقایسه ای جالب میان این دو آمار نوشته است: همراه اول در 10 ماهه نخست امسال 19 هزار و 308 میلیارد تومان درآمد داشته است. این درآمد در حالی است که در سال های 1395 تا 1398 بودجه عمرانی محقق شده کل کشور، سالانه چیزی بین 40 تا 43 هزار میلیارد تومان بوده است.

این یعنی کل بودجه تخصیص داده شده دولت به پروژه های عمرانی مثل ساخت جاده، ساخت ریل، ساخت مدرسه، ساخت فرودگاه … تنها 2 برابر درآمد 10 ماهه نخست سال جاری همراه اول بوده است.

در چنین شرایطی پرسش اصلی این است که مسئولان این شرکت خدمات ارتباطی از درآمدهای قابل توجه خود در چه مسیری استفاده می کنند؟ آیا این درآمدها صرف توسعه زیر ساخت ها و بهبود کیفیت خدمات دهی می شود یا خیر؟

به دیگر سخن وقتی شاهد این حجم از افزایش درآمدها در شرکتی مثل همراه اول هستیم، حداقل انتظار این است که همسو با این افزایش ها شاهد توسعه و گسترش زیر ساخت ها نیز باشیم. ولی آیا واقعاً اینچنین است؟

از آمار و اطلاعاتی که هر از چندگاهی در فضای مجازی ناظر بر عدم دسترسی مناطق مختلف کشور به اینترنت و مکالمه باکیفیت منتشر می شود که چنین برداشتی نمی توان کرد.

توضیح اینکه در ایام شیوع ویروس کرونا و انتقال آموزش دانش آموزان از فضای حقیقی و مدارس به فضای مجازی، ما شاهد این بودیم که جمع کثیری از دانش آموزان روستایی به دلیل نداشتن اینترنت پر سرعت از آموزش مجازی محروم شدند.

آذری جهرمی- وزیر ارتباطات نیز پیشتر گفته بود که 4 درصد از روستاهای بالای 20 خانوار کشور از اینترنت محروم هستند. 

جدا از این بررسی ها نشان می دهد که تقریباً همه روستاهای زیر 20 خانوار کشور که آمارشان چیزی حدود 6 هزار روستا است نیز فاقد اینترنت و دسترسی مطلوب به آنتن مبایل هستند.

این یعنی همراه اول و دیگر شرکت های ارائه دهنده خدمات ارتباطی جدا از درآمدزایی و کسب سود، رسالت سنگینی در گسترش خدمات خود به اقصی نقاط کشور دارند ولی آیا در این مسیر گام موثر و پرشتابی بر می دارند یا خیر؟

آمار و اخبار مرتبط با مشکلات آنتن دهی و دسترسی به اینترنت پرسرعت که ورود موثر به چنین مسیری را گواهی نمی دهد. بر همین اساس باید این پرسش را از متولیان ارشد شرکت همراه اول پرسید که آیا بهتر نیست بخشی از درآمدهای حاصله در این ایام را صرف چنین رسالت های مهمی کنند؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید