افزایش قیمت گوجه فرنگی در بازار و پشت پرده های آن/ وقتی گوجه فرنگی به رقابت با دلار می پردازد

    کد خبر :900328

بررسی های میدانی و مرور گزارش های منتشر شده در رسانه ها و نیز واکنش های اجتماعی حکایت از آن دارد که ظرف روزهای اخیر قیمت گوجه فرنگی به عنوان یکی از سبزیجات پرطرفدار به شدت افزایش یافته و خرید این محصول از توان اقتصادی بسیاری از خانواده ها خارج شده است.

«بازتاب»؛ مشاهدات نشان می دهد که در بسیاری از مناطق کشور گوجه فرنگی با قیمتی بالای 20 هزار تومان خرید و فروش می شود و همچنین برخی کاربران مدعی شده اند که در برخی مناطق قیمت این محصول تا 30 و بعضاً 40 هزار تومان نیز رسیده است!

به صورت مشخص و در سایت های فروش اینترنتی گوجه فرنگی با قیمت حدودی 20 هزار تومان معامله می شود و در فروشگاه های سطح شهر نیز شرایط چندان بهتری وجود ندارد.

آنچنان که پیشتر ایلنا نوشته بود، گوجه فرنگی در مرحله تولید دچار مشکل نشده است. حداقل بررسی اخبار و آمارها این مسئله را تایید می‌کند، اما رییس اتحادیه بارفروشان سرنخ‌هایی پیرامون چرایی افزایش قیمت این محصول ارائه داده و گفته است: در شرایط عادی حدود دو تا سه هزار تن گوجه فرنگی وارد میدان میوه و تره‌بار می‌شد، اما در دو روز گذشته این حجم به ۵۰ تن کاهش پیدا کرده است. همین کمبود باعث شده قیمت گوجه فرنگی در میدان اصلی میوه‌و‌تره‌بار به کیلویی ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان برسد.

مصطفی دارایی‌نژاد در گفتگو با خبرگزاری ایلنا، افزایش قیمت گوجه فرنگی را غیرمنطقی دانسته و می‌گوید محصول گوجه فرنگی میناب آماده است و حتی در مرحله توزیع قرار دارد؛ سپس انگشت اتهام خود را به سمت اولین مقصر احتمالی می‌گیرد: کامیون‌داران حاضر به حمل بار نیستند. پس از اینکه ۱۷ درصد به تعرفه کامیون‌داران اضافه شده و از این‌رو بسیاری از آن‌ها تمایلی برای بار زدن محصولات کشاورزی ندارد. از سوی دیگر عده‌ای که هویت‌شان مشخص نیست با پرتاب سنگ به کامیون‌داران، اجازه فعالیت را از آن‌ها گرفته‌اند. در نتیجه این اتفاق روز گذشته میزان بار ورودی گوجه فرنگی به تهران به ۱۰ کامیون رسید که این حجم از بار تنها می‌تواند نیاز نصف یک سالن در میدان میوه و تره‌بار را تامین کند».

البته دیروز دارایی نژاد به رسانه ها گفته است که کامیون داران پس از پذیرش افزایش 10 درصدی دیگر بر روی تعرفه ها پذیرفته اند که به جاده ها بازگردند و همین مسئله سبب شده است تا این امیدواری ایجاد شود که در روزهای آینده شاهد کاهش مجدد قیمت گوجه فرنگی باشیم.

همانطور که اشاره شد ظرف روزهای گذشته این افزایش قیمت به شدت مورد توجه رسانه ها به ویژه رسانه های معاند بود و باید منتظر ماند و دید آیا مسولان مربوطه خواهند توانست در روزهای آینده التهاب پیش آمده در این بازار که بیشتر متأثر از اعتراضات کامیون داران است را کنترل کنند یا خیر؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید