افزایش خطر سرطان سینه و دیابت با نور شدید آبی

    کد خبر :1046827
سرطان سینه و دیابت با نور شدید آبی

در حالی که دریافت نور خورشید کافی در طول روز برای سلامتی حیاتی است، وقتی هوا تاریک می‌شود و به زمان خواب نزدیک می‌شویم، قرار گرفتن در معرض نور شدید آبی آسمانی می‌تواند از تولید ملاتونین جلوگیری کند و خطر ابتلا به سرطان، دیابت و افسردگی را افزایش دهد.

تحقیقات مکررا نشان داده که قرار گرفتن در معرض نور روشن در شب به ویژه نور آبی خطر ابتلا به دیابت سرطان پروستات، روده بزرگ، و به ویژه سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

به گزارش وری ول هلت، دکتر یونگ ژو، دستیار مدیر مرکز سرطان در دانشکده پزشکی دانشگاه ییل در این باره می‌گوید: قرار گرفتن در معرض نور شدید در شب می‌تواند جلوی تولید ملاتونین (هورمونی که خواب را تنظیم می‌کند و دارای خواص ضد سرطانی است) را بگیرد یا تولید آن را کاهش دهد، در نتیجه احتمال ابتلا به سرطان سینه و پروستات افزایش می‌یابد.

آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) کار در شیفت شب که شامل قرار گرفتن در معرض نور زیاد در شب است را به عنوان یک عامل سرطان زا طبقه بندی کرده است. نتایج یک تحقیق در سال ۲۰۱۷ نشان داد که زنان جوانی که مدت زمان طولانی در شیفت شب کار در محیط‌های دارای نور زیاد می‌کنند با خطر بالاتر ابتلا به سرطان سینه مواجه هستند.

مارتین مور اد، استاد سابق دانشکده پزشکی هاروارد و نویسنده کتاب «دکتر نور» می‌گوید ملاتونین هورمون تاریکی است که اطمینان می‌دهد ریتم‌ ساعات خواب و بیداری شما با روز و شب هماهنگ شود و به عنوان یک سرکوب کننده تومورهای سرطان سینه عمل می‌کند.

او می‌افزاید: نور روشن در عصرها، به خصوص اگر سرشار از طول موج‌های آبی آسمانی باشد، به شدت ساعات بیداری و خواب را مختل می‌کند و باعث اختلال در نظم شبانه روزی بدن و سرکوب ملاتونین می‌شود. این‌ها خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند و رشد تومور را تسریع می‌کنند.

وی توضیح می‌دهد: افرادی که در شیفت شب کار می‌کنند و کسانی که تا دیروقت مشغول بازی یا گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی در تلفن همراه (که هم نزدیک چشم گرفته می‌شود و هم نور آبی ساطع می کند ) هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان، به ویژه سرطان‌های حساس به هورمون مانند سرطان سینه و سرطان پروستات هستند. جدای از اختلالات هورمونی، این نوع قرار گرفتن در معرض نور همچنین می‌تواند طول مدت و کیفیت خواب شما را مختل کند و عوارض سلامتی مانند افسردگی و دیابت را افزایش دهد. مور اد در این باره می‌گوید: مشکل خود نور روشن نیست. آنچه واقعا بر ساعت شبانه روزی شما تأثیر می‌گذارد در طول موج‌های نور آبی بین ۴۴۰ تا ۴۹۵ نانومتر (nm) است که با نور طبیعی روز مشابهت دارد.

او می‌گوید: ما بیش از ۲۵ برابر به نور آبی آسمانی ۴۴۰ تا ۴۹۵ نانومتری نسبت به نور سفید با طیف کامل حساس‌تر هستیم.

چگونه نور روشن را در شب کاهش دهیم

در حالی که بسیاری از نور لامپ‌ها و وسایل برقی و الکترونیک دارای طول موج آبی هستند، هنوز راه‌هایی برای محافظت از خود در برابر اثرات بالقوه آن وجود دارد.

مور اد می‌گوید می‌توانید شب‌ها نورهایی با محتوای آبی صفر انتخاب کنید، در اتاقی تاریک بخوابید و هر روز صبح برای قرار گرفتن در معرض نور روز یک ساعت بیرون بروید.

به گفته دکتر یونگ ژو، ممکن است استفاده از پرده‌های تیره ارزشش را داشته باشد، به خصوص اگر به نور حساس هستید یا اگر می‌خواهید کیفیت خواب خود را با ایجاد یک محیط خواب تاریک‌تر بهینه کنید. همچنین توجه به این نکته مهم است که در حالی که شواهد حکایت از ارتباط بین قرار گرفتن در معرض نور شدید و خطر بالای سرطان سینه دارد به تحقیقات بیشتری برای درک میزان این ارتباط نیاز است. عواملی مانند حساسیت ژنتیکی فردی، مدت زمان قرار گرفتن در معرض نور آبی آسمانی و سایر عناصر سبک زندگی نیز در این بین بی تاثیر نیستند.

نتایج تحقیقات در باره ارتباط نور آبی شدید با سرطان سینه زمانی اهمیت پیشگیرانه پیدا می‌کند که این نکته مورد توجه قرار گیرد که سرطان سینه شایع‌ترین نوع سرطان در زنان ایرانی است و سن احتمال ابتلا به آن به زیر ۴۰ سالگی کاهش یافته است.

همشهری آنلاین

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید