افزایش خطر بروز بیماری ذهنی شیزوفرنی با نگهداری از گربه

    کد خبر :1041774
شیزوفرنی نگهداری از گربه

دکتر «جان مک‌گرات» از مرکز تحقیقات سلامت ذهنی «کویینزلند» استرالیا گفت: ما یک ارتباط بین نگهداری از گربه و افزایش احتمال بروز اختلالات مرتبط با شیزوفرنی پیدا کردیم؛‌ در واقع پس از تنظیم متغیرهای کمّی متوجه شدیم که افراد در تماس با گربه تقریبا دو برابر احتمال بیشتر برای ابتلا به شیزوفرنی دارند.

شیزوفرنی یک اختلال بلندمدت مرتبط با سلامت ذهنی است که بنا بر آمار منابع رسمی در کشور انگلیس بیش از ۶۸۵ هزار نفر را مبتلا کرده است. علائم این بیماری شامل توهم زدن، خیالات، افکار و گفتار آشفته، از دست دادن علاقه به فعالیت‌های روزمره و تمایل به جدا ماندن از دیگران می‌شود.

دانشمندان درخصوص علت بروز این بیماری اطمینان ندارند اما بر این اعتقادند که ترکیبی از عوامل ژنتیک و محیطی در بروز این بیماری نقش دارند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که یک انگل موسوم به توکسوپلاسما ممکن است علت این ارتباط باشد. انگل توکسوپلاسما گوندی (Toxoplasma gondii) با تغییرات شخصیتی،‌ علائم روان‌پریشانه و برخی اختلالات عصبی (نورولوژیک) مرتبط دانسته شده است. این بطور عادی یک انگل بدون زیان است که از طریق گوشت نپخته، آب آلوده یا گزیده شدن توسط حیوانات آلوده از جمله گربه‌ها منتقل میشود.

مطالعه جدید در این ارتباط که در نشریه «بولتن شیزوفرنی» منتشر شده است. این مساله را بررسی کرده که آیا تماس با گربه‌ها می‌تواند خطر ایجاد این بیماری ذهنی را افزایش دهد. محققان ۱۷ مطالعه انجام شده در مدت ۴۴ سال گذشته در ۱۱ کشور از جمله آمریکا و انگلیس را آنالیز کردند. این تحقیقات «یک ارتباط قابل توجه» بین تماس با گربه‌ها و اختلالات مرتبط با شیزوفرنی را نشان داد.

مک‌گرات در عین حال خاطرنشان کرد: نیاز برای مطالعات کیفی بیشتر بر اساس نمونه‌های آماری بزرگتر وجود دارد تا بهتر بتوانیم نگهداری از گربه به عنوان یکی از عوامل خطر برای اختلالات ذهنی را درک کنیم.

ایرنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید