اعداد و ارقامی باور نکردنی که برای اجاره خانه مطالبه می‌شود/ مستأجران و فشار سنگینی که تورم به آنها تحمیل کرده است

    کد خبر :906033
اجاره بها

بررسی های میدانی حکایت از آن دارد که نرخ اجاره در برخی مناطق پایتخت تا 3 برابر نسبت به سال گذشته رشد کرده است و این درحالی است که عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک، معتقد است که نباید گرانی قیمت اجاره بها در خیابان خاصی از یک محله پرمتقاضی را به عموم مناطق شهر تهران تعمیم دهیم.

بازتاب- مستاجران تهرانی در دو سه سال اخیر روزهای سختی را سپری کردند و رشد نجومی اجاره بها، بسیاری از مستاجران را به شهرهای حاشیه ای تهران از جمله پردیس، اندیشه، پرند و … کوچ داد ضمن اینکه شاهد پررنگ شدن پدیده هایی همچون اتوبوس خوابی، پشت بام خوابی و … نسبت به سال های گذشته بودیم.

در حال حاضر هم که در آستانه فصل نقل و انتقالات هستیم، مستاجران و مشاوران املاک از رشد قابل توجه اجاره ها می گویند اما عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک این موضوع را رد می کند و می گوید: نباید گرانی اجاره بها در خیابان خاصی از یک محله پرمتقاضی را به عموم مناطق شهر تهران تعمیم دهیم چون عقلانی و منطبق با واقعیت نیست.

به گفته احمد آذری، افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت ها در بازار کنونی مسکن دور از انتظار نیست و نباید با تبلیغات کاذب بر گرانی ها در جامعه دامن زد.

رشد چشمگیر نرخ کرایه مسکن در سال 1400

براساس آمار، کرایه مسکن در سال گذشته بالاترین رشد خود طی 10 سال گذشته را تجربه کرده است، البته در دو سال ابتدای دهه 90 اجاره‌بها رشد کرد  اما از سال 93 به بعد افزایش نرخ کرایه به آرامی صورت گرفت و در سال 1400 به بالاترین سطح خود رسید.

گزارش های بانک مرکزی نشان می دهد که در فروردین 1400 شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری رشد 32.3 درصدی نسبت به ماه قبل و 36.1 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل آن داشته است.

این آمار در ماه های بعدی رشد قابل توجهی داشت و در اسفند ماه سال گذشته کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری به ترتيب به 45.8 و 50.2 درصد رشد نسبت به ماه مشابه سال قبل تجربه کرد.

اما افزایش چشمگیر اجاره بها طی سال گذشته در شرایطی بود که براساس مصوبه ستاد ملی کرونا که در سال 1400 هم تمدید شد، مالکان تنها مجوز افزایش 25 درصدی قیمت ها را داشتند .

بازار اجاره بها در سالجاری

درصورتی که سری به دفاتر مشاور املاک مناطق مختلف شهر بزنید، اغلب فعالان بازار مسکن از رشد افسارگسیخته کرایه بها در سالجاری می گویند به گفته یکی از آنها، صاحبخانه ای که سال گذشته 50 میلیون پول پیش گرفته بود به همراه اجاره بها، امسال درخواست 150 میلیون تومان پول پیش با اجاره‌بهای بیشتر از پارسال را کرده است و این یعنی 3 برابر بیشتر از قیمت سال گذشته، اگرچه به طور کلی کرایه بها نزدیک به 50 درصد رشد کرده است.

اگر در سایت های اینترنتی خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن هم چرخی بزنید با قیمت های عجیب و غریبی مواجه می شوید، مثلا ودیعه یک واحد 120 متری در خیابان فرشته تهران، 500 میلیون تومان و اجاره ماهیانه این آپارتمان 50 میلیون تومان است.

رهن یک واحد 330 متری در دروس، 4 میلیارد تومان و 42 میلیون تومان هم اجاره ماهیانه این آپارتمان است.

همچنین رهن یک واحد مسکونی322 متری در سعادت آباد تهران، یک میلیارد و 500 میلیون تومان و اجاره ماهیانه آن 75 میلیون تومان است، ودیعه یک آپارتمان 70 متری در امیرآباد شمالی هم، 500 میلیون تومان با اجاره ماهیانه 5 میلیون تومان است.

وضعیت در مناطق شرقی تهران متفاوت است و کرایه ها ارزانتر است، مثلا برای اجاره یک واحد مسکونی 75 متری در خیابان سراج در شرق تهران باید 200 میلیون تومان رهن بدهید و 6 میلیون تومان اجاره بپردازید، ودیعه یک واحد آپارتمان 78 متری در شهرری واقع در جنوب تهران هم 50 میلیون تومان و اجاره آن 5 میلیون تومان است.

در کل آمار و ارقام مربوط به ودیعه و اجاره در سالجاری حاکی از آن است که امسال فشار بیشتری از محل افزایش بی‌رویه رهن و اجاره متوجه مستاجران است.

درواقع به دلیل نبود برنامه مدون برای مدیریت بازار مسکن، رهن و اجاره جلوتر از رشد قیمت مسکن حرکت کرده و در این میان سیاست‌های دولتی یعنی تعیین سقف اجاره‌بها، پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن و … هم راه به جایی نبرده است.

در چنین شرایطی برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که دولت با دخالت در بازار اجاره بها می تواند افزایش قیمت ها را کنترل کند اما باید در نظر داشته باشیم که تورم عمومی کشور دو رقمی است و تجربه نشان داده است که دولت با برخورد دستوری امکان تاثیرگذاری بر اجاره بها را  ندارد، ضمن اینکه قیمت ها در بازار مسکن بیش از همه تابع تورم عمومی کشور است، بنابراین بهترین راهکار برای کنترل نرخ کرایه، کاهش تورم عمومی در کشور است اگرچه روش های نظارتی هم به عنوان روش های مکمل بی تاثیر نیستند. 


0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید