اعتراف اداره مرزبانی آمریکا به اشتباه در بازجویی مرزی از ایرانی‌ها

    کد خبر :682492

تارنمای « سیاتل‌تایمز » در گزارشی به دیدار دیروز(دوشنبه ۱۴ بهمن‌ماه) جایاپال با « ادل فاسانو » مدیر عملیات دفتر مرزبانی آمریکا در ایالت سیاتل و رئیس دفتر کارکنان او و نیز « سوزان دِلبِن » دیگر نماینده دموکرات آمریکا از مجلس نمایندگان آمریکا و دو نفر دیگر از اعضای این مجلس اشاره کرده است.

براساس اظهارات جایاپال، در این دیدار فاسانو گفت که اظهارات پیشین اداره مرزبانی در تکذیب وجود دستوری برای بازجویی و توقف ایرانی‌ها و دیگر افرادی متولد خاورمیانه صحت نداشته است.
این نماینده افزود: باعث خرسندی است که برای نخستین‌بار از اداره گمرک و حفاظت مرزی می‌شنویم که اشتباهی بسیار جدی رخ داده است؛ این که پروتکل‌ها و اشتباهات بزرگی وجود داشته و فرمانی برای بازجویی وجود داشته- حالا آن را دستور بخوانیم یا نه- اما به طور حتم دستوراتی وجود داشته که سبب شد این اداره، افرادی را که فقط به دلیل اینکه متولد کشوری خاص هستند، معطل کرده است.

این نماینده دموکرات گفت: نه فقط دفتر مرزبانی فدرال در ایالت سیاتل مشغول تحقیقات است بلکه فاسانو نیز خواستار تحقیقات در این زمینه شده است.

سیاتل تایمز نوشت: « جیسون ای گیونز » سخنگوی اداره مرزبانی آمریکا نیز تائید کرده که تحقیقاتی در این زمینه در حال انجام است.
وی سپس بیانیه‌ای را که «می‌توان آن را به یک مقام اداره مرزبانی نسبت داد» ارائه داد که در آن مقام یادشده بدون اشاره مستقیم به اقدامات ماه گذشته گمرک سیاتل، پروتکل‌های این سازمان را تشریح می‌کند.

در این بیانیه آمده است: ماموران مرزبانی به عنوان بخشی از رویکرد چندگانه امنیتی، خواستار غربالگری افراد بیشتری شوند که ممکن است تهدیدآمیز باشند یا افرادی که به اطلاعات بیشتری درباره احتمال تهدیدآمیز بودن آنها نیاز هست. این موارد ممکن است براساس فاکتورها و عواملی باشد که شامل فعالیت‌های افراد و الگوهای سفر باشد.

وی افزود: در نتیجه برخی از مسافران ممکن است زمان بیشتری معطل شوند و از آنها بازجویی شود. اداره مرزبانی آمریکا سیاست‌های نظارتی سختگیرانه‌ای را وضع کرده تا مطمئن شود همه اقدامات نظارتی و غربالگری‌ها مطابق با الزمات قانونی انجام می‌شود.

پیشتر، سیاتل‌تایمز مدرکی را دیده بود که « لن ساندرز » وکیل مهاجرتی از دفتر مرزبانی سیاتل دریافت کرده بود. در آن مدرک دستوراتی درباره پرس‌وجو از افراد براساس قومیت آنها داده شده بود. آنها مسافرانی بودند که قصد عبور از مرز آمریکا و کانادا را در در روزهای چهارم و پنجم ژانویه داشتند.
به گفته جایاپال نماینده دموکرات، ان‌بی‌سی نیوز نیز این مدرک را تائید کرده و گفته که موثق است.

پیش از آن، دفتر گمرک سیاتل نیز ایمیلی را از یک مقام اداره مرزبانی آمریکا دریافت کرده بود که در آن از عملیات توقف و پرس‌وجو از ایرانی‌ها شکایت می‌شد.
در آن زمان اداره مرزبانی آمریکا بازداشت این افراد و وجود دستوری در این زمینه را تکذیب کرده بود.

جایاپال متولد هند است و در اندونزی و سنگاپور بزرگ شده و اکنون معاون کمیته قضایی مجلس نمایندگان در امور شهروندی و مهاجرت است.

شبکه کانادایی سی‌بی‌سی نیز پیشتر گزارش داده بود با وجود دستور بازداشت و بازجویی مسافران ایرانی‌تبار ازسوی مقام‌های آمریکایی، به سندی در تائید این مطلب دست یافته است.
به گزارش ایرنا،براساس اعلام این رسانه، به ایمیلی در این ارتباط دست یافته که توسط یک مامور مرزی آمریکایی در اختیار « لن ساندرز » وکیل مهاجرت قرار داده شده است.
در این ایمیل که ساندرز آن را به سی‌بی‌سی ارسال کرده، مامور مرزی آمریکایی تائید کرده است که اداره گمرک و محافظت مرزی آمریکا دستور داده افراد ایرانی‌تباری که قصد ورود به ایالات متحده دارند، بازجویی شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید