اعتراف آمریکا به توقیف نفتکش حامل نفت ایران

  • سیاسی
  • جمعه ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ ۱۹:۰۷
    کد خبر :1020035
 وزارت دادگستری آمریکا امروز (جمعه) و پس از ۱۹ ماه تایید کرد که نفتکش حامل نفت ایران با نام «سوئز راجان» را توقیف کرده بود.

به گزارش ایسنا، این وزارت‌خانه همچنین ضمن اتهام‌زنی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این رابطه، از گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» برای «کمک ارزشمندش» در این زمینه تشکر و قدرانی کرد.

به گزارش رویترز، ایالات متحده مدعی شده یک محموله چند میلیون دلاری نفت خام را که برخلاف تحریم‌های واشنگتن علیه ایران حمل می‌شد، متوقف و بیش از ۹۸۰ هزار بشکه نفت آن را توقیف کرده است.

روز گذشته روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده بود اسناد دادگاه که به تازگی از حالت مهر و موم درآمده است، نشان می‌دهد که دولت ایالات متحده نزدیک به یک میلیون بشکه نفت ایران را با این ادعا که برخلاف تحریم‌های واشنگتن در حال قاچاق به چین بوده، توقیف کرده است.

این روزنامه آمریکایی ادامه داد: پس از اینکه این نفتکش بهار گذشته به سمت ایالات متحده حرکت کرد، ایران دو نفتکش را در تنگه هرمز توقیف کرد، ارتش آمریکا به بهانه حفاظت از خطوط کشتیرانی گشت‌زنی‌های خود را افزایش داد.

در حالی که پرونده‌های دادگاه در رابطه با نفتکش سوئز راجان برای ماه‌ها مهر و موم شده بود، این نفتکش در سواحل تگزاس لنگر انداخته بود، زیرا دولت در یافتن شرکتی که مایل به تخلیه آن باشد و خطر انتقام‌جویی ایران را به جان بخرد، مشکل داشت. این بن‌بست سبب شد تا گروهی از قانونگذاران از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه ماه گذشته از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بخواهند که روند توقیف را کامل کند و این تاخیر را به دلیل چنین ترس‌هایی «غیرقابل قبول» خواندند.

به نوشته نیویورک تایمز، سوئز راجان پس از آن در مرکز توجه قرار گرفت که گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای، متشکل از مقامات امنیتی سابق ایالات متحده و دولت‌های خارجی برای اولین بار در فوریه ۲۰۲۲ با استناد به تصاویر ماهواره‌ای مدعی شد که کشتی سوئز راجان در حال حمل غیرقانونی محموله نفتی ایران است.

«مارک والاس» رئیس اتحاد علیه ایران هسته‌ای و دیپلمات سابق آمریکایی مدعی است که توقیف این نفتکش نشان می‌دهد محموله‌های نفتی دیگری از ایران در حال قاچاق است و این گروه ۳۰۰ کشتی دیگر را در این رابطه شناسایی کرده است.

محموله سوئز راجان در حالی هفته گذشته تخلیه شده است که تهران و واشنگتن به تازگی بر سر تبادل زندانیان و آزادسازی پول بلوکه شده یاران در بانک‌های کره جنوبی توافق کردند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران همزمان با تخلیه این نفتکش اقدامات آمریکا را متناقض توصیف کرد و گفت که تهران در همین راستا سفیر سوئیس را به وزارت امورخارجه احضار کرده است. وی تاکید کرد که این اقدامات واشنگتن کاملاً غیر سازنده بوده و ایران مراتب اعتراض شدید خود را به دیپلمات ارشد سوئیس در تهران اعلام کرده است.

شرکت دارنده نفتکش سوئز راجان با نام Empire Navigation اخیرا به دلیل آنچه قاچاق محموله نفتی ایران عنوان شده است، مجرم شناخته شده و توافق کرده است که ۲.۴ میلیون دلار جریمه پرداخت کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید