اصرار مسئولان به برگزاری زودتر از موعد آزمون دستیاری و مخالفت داوطلبان/ علت اعتراض داوطلبان چیست و آنها به دنبال چه هستند؟

    کد خبر :783191

درحالی که اعتراض داوطلبان آزمون دستیاری پزشکی با هشتگ های مختلف در توییتر ادامه دارد، وزارت بهداشت در واکنش به بالاگرفتن نارضایتی ها، زمان آزمون را از 7 اسفند امسال به 20 فرودین سال آینده موکول کرد. این اما همه دعوای داوطلبان با وزارت بهداشتی ها نیست و گویا به آزمون مورد اشاره در جزئیات هم اشکالاتی وارد است.

«بازتاب»؛ ماجرای اعتراض داوطلبان آزمون دوره چهل و هشتم دستیاری پزشکی همگام با انتشار اطلاعیه وزارت بهداشت درباره زمان و منابع این آزمون آغاز شد و حالا با گذشت حدود 5 ماه، به نظر می رسد که این وزارتخانه همچنان بر موضع گیری خود درباره زمان برگزاری آزمون اصرار دارد و فقط برای کاهش فشارها، آزمون را یک ماه به تعویق انداخته است.

در این میان داوطلبان تلاش کردند که از تمام ظرفیت های موجود برای رسیدگی به اعتراضشان استفاده کنند و در همین راستا، پیگیری حقوق خود را از چند کانال مختلف دنبال کردند.

جمعی از پزشکان اینترن و عمومی نامه ای را به فاطمه محمدبیگی، دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و همچنین زهرا شیخی، سخنگوی این کمیسیون درباره تخطی وزارت بهداشت از قوانین برگزاری آزمون دستیاری پزشکی ارسال کردند.

آنها نامه هایی را هم به رییس قوه قضاییه و رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی ارسال کردند، همچنین برای رسیدگی به مطالبات خود، شکایت از طریق دیوان عدالت اداری را هم پیگیری کردند و خواستار رسیدگی به تخلفات معاونت آموزشی و دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت در برگزاری چهل و هشتمین دوره دستیاری پزشکی شدند.

اما در این شرایط و با وجود بالاگرفتن شکایات و نارضایتی ها، معاون آموزشی وزارت بهداشت واکنش جالبی نشان داد، علی اکبر حقدوست هدف اصلی این وزارتخانه برای برگزاری آزمون دستیاری پزشکی در اسفند ماه را به حداقل رساندن استرس دانشجویان، اعضای هیات علمی، کارکنان دانشگاه ها و خانواده های آنها اعلام کرد.

این درحالی است که به گفته داوطلبان ، برگزاری آزمون زودتر از موعد قانونی از سوی وزارت بهداشت علاوه بر تخطی از قانون، افزایش استرس را برای آنها به همراه داشته است.

حرف دل پزشکان عمومی

حالا سوال این است که اعتراض اصلی داوطلبان بیست و هشتمین دوره آزمون دستیاری پزشکی به برگزاری آزمون در اسفند امسال و حتی مخالفت با فرصت یکماه وزارت بهداشت چیست؟

بررسی های خبرنگار ما نشان می دهد داوطلبان نسبت به زمان برگزاری آزمون دستیاری و همچنین منابع اعلام شده اعتراض دارند و اعلام کرده اند که آزمون باید در موعد قانونی خود یعنی مرداد ماه برگزار شود.

نگاهی به تقویم آزمون‌های وزارت بهداشت طی سال‌های گذشته و همچنین مصوبات ابلاغ شده در این زمینه، نشان می دهد که آزمون دستیاری پزشکی باید هرسال و در یک نوبت برگزار شود، اگرچه وزارت بهداشت اعلام کرده که براساس قانون، آزمون باید در بهمن و اسفند ماه هر سال برگزار شود.

با توجه به برگزاری بیست و هفتمین دوره آزمون دستیاری پزشکی در مرداد امسال، دوره بعدی باید مرداد سال 1400 باشد، اما وزارت بهداشت مصر است که آزمون را زودتر از موعد و براساس تازه ترین تغییرات در فروردین ماه برگزار کند.

دوره قبلی این آزمون، مرداد ماه امسال برگزار شد بنابراین درصورتی که این دوره در فروردین ماه باشد، فاصله بین دو آزمون 9 ماه خواهد بود که متفاوت با قانون است.

مورد دوم مربوط به منابع امتحانی آزمون دستیاری پزشکی می شود، زمان اعلام این منابع از سوی وزارت بهداشت 31 شهریور سالجاری بوده اما بر اساس قانون و مصوبه آیین‌نامه اجرایی نشست 66 شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، آزمون‌های این وزارتخانه باید حداقل 9 ماه پس از ابلاغ منابع، برگزار شوند.

اما دیگر اعتراض داوطلبان، به برخی منابع اعلام شده از سوی وزارت بهداشت است که هنوز ترجمه فارسی این کتب به بازار نیامده اما قرار است در آزمون فروردین ماه مورد سوال قرار گیرد.

ضد و نقیض گویی های وزارت بهداشت

جدا از اعتراض داوطلبان آزمون دستیاری پزشکی، موضوع دیگری که وزارت بهداشت را در سیبل انتقادات قرار داده است، تناقض گویی ها و عدم هماهنگی مسوولان وزارت بهداشت در موضع گیری هاست.

درحالی که علی اکبر حقدوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت درگفت و گویی با روابط عمومی این وزارتخانه اعلام کرد که آزمون دستیاری پزشکی سال 98 با تاخیر در اردیبهشت 99 برگزار شده و این درحالی بود که آزمون در مرداد ماه 99 برگزار شده بود.

مورد بعدی به عدم هماهنگی بخش های مختلف وزارت بهداشت باز می گردد، در شرایطی که با بالاگرفتن اعتراضات، دبیرخانه شورای آموزشی پزشکی با تعویق چهل و هشتمین دوره آزمون دستیاری پزشکی، موافقت کرد اما وزارت بهداشت، تعویق در زمان این آزمون را نپذیرفت.

یا درحالی که معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پانزدهم بهمن امسال در واکنش به اعتراضات داوطلبان دستیاری وزارت بهداشت، اعلام کرد تا جایی که من اطلاع دارم این آزمون در همان تاریخ اعلام شده (اسفند ماه) برگزار می شود، وزارت بهداشت همان روز زمان آزمون را به تعویق انداخت.

درواقع به نظر می رسد که وزارت بهداشت علاوه بر اینکه از قانون تخطی کرده و هنوز بین بخش های مختلف این وزارتخانه هم هماهنگی وجود ندارد، شرایط داوطلبان آزمون دستیاری پزشکی را هم نادیده گرفته است.

از اسفند سال گذشته و همگام با شیوع ویروس کرونا، بسیاری از داوطلبان آزمون دستیاری پزشکی به عنوان کادر درمان در بیمارستان های کشور مشغول خدمت رسانی به بیماران کرونایی هستند و انتظار می رفت که وزارت بهداشت همراهی بیشتری با این داوطلبان داشته باشد.

با این همه وزارتخانه همچنان بر برگزاری آزمون زودتر از موعد پافشاری می کند و انگار قرار نیست که به اعتراضات و شکایات داوطلبان ترتیب اثر بدهد، اگرچه پزشکان عمومی و اینترن ها امیدوارند که پیگیری آنها از کانال مجلس، دیوان عدالت اداری و … به نتیجه برسد.

از سوی دیگر نیز برخی داوطلبان هستند که اعلام می کنند برای آزمون فروردین ماه برنامه ریزی کرده علاقه ای به تعویق بیشتر این آزمون ندارند. یعنی آنها برخلاف موج شکل گرفته در فضای مجازی اصرار دارند که آزمون در موعد اعلام شده برگزار شود. 

به هر صورت باید منتظر ماند و دید در این اختلاف پیش آمده میان داوطلبان آزمون دستیاری و نیز مسئولان وزارت بهداشتی ها، برنده چه کسی است و در آخر حرف کدام یک بر کرسی خواهد نشست؟

2
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. نیلوفر گفت:

    شما به عنوان یک رسانه باید بی طرفی خودتون رو حفظ کنید . خیلی ها مخالف تعویق هستن اینکه یک عده اهداف خاصی دارن و سود از این تعویق می برن اصرار دارن دلیل منیشه شما یک طرفه قضاوت کنین…

  2. حسین زاده گفت:

    اولا آزمون هر سال مرداد نبوده که شما میگین تاریخش مرداد ۱۴۰۰ باید باشه . اولین بار در تاریخ بخاطر کرونا رفت مرداد برگزار شد که خیلیها ضربه خوردن بخاطر استرس و طولانی شدن فاز قبل آزمون و تقلب های بسیاری که صورت گرفت
    اگر برگردین سالهای قبل رو ببینید توی بهمن ، اسفند و اردیبهشت برگزار میشده ( آخرین بار یادمه اردیبهشت و اسفند ۹۷ تو یک سال ۲ آزمون داشتیم)
    دوم اینکه منابع دوره ۴۸ از اسفند ۹۸ معلوم بود فقط توش ذکر شده بود که دوتا درس ( زنان و جراحی) احتمالا عوض میشن … مثلا من که اینترن بودم ۱ سال همه مباحث رو بجز این دو خوندم ولی اون دوستان تنبلی که اعتراض کردن و با برنامه ۱ ساله ما بازی کردن تازه ۳ مااهه زحمت به خودشون دادن شروع کردن
    خلیها برنامه ریزی برای ازمون داشتن که اسفند شرکت کنن و حالا اعزام میشن به سربازی
    بعدشم که گفتین هنوز ترجمه نشده منابع … میخوایید من خودم از هر منبع ۵ تا کتاب معرفی کنم که ترجمه روانی هم دارن ؟!!!
    پس مغرضانه و یک طرفه خبر نذارین ، اگر موافقین آزمون بیشتر نباشن کمتر هم نیستن از معترضین

دیدگاهتان را بنویسید