اطلاعات ضروری آزمون سال ۹۸ که کنکوری‌ها باید بدانند

    کد خبر :567380

کنکور کارشناسی سال ۹۸ با یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۱۵۲ داوطلب در روزهای پنجشنبه ۱۳ و جمعه ۱۴ تیر ماه برگزار می‌شود؛ برخی از اطلاعات ضروری این آزمون در این مطلب بررسی شده است.

آزمون سراسری سال 98 به منظور پذیرش دانشجو برای رشته‌های تحصیلی با آزمون، دوره‌های روزانه، شبانه، نیمه‌حضوری، مجازی، پردیس‌های خودگردان، دانشگاه پیام نور، غیرانتفاعی و رشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی در روزهای پنجشنبه 13 و جمعه 14 تیر ماه برگزار می‌شود.

بیشترین داوطلبان باز هم در تجربی و کمترین در ریاضی

برای شرکت در دوره‌های با آزمون سال 98 یک میلیون و 119 هزار و 152 داوطلب شرکت کردند که 164 هزار و 241 نفر در گروه ریاضی، 637 هزار و 246 نفر در گروه تجربی، 282 هزار و 306 نفر در گروه انسانی، 25 هزار و 135 نفر در گروه هنر و 10 هزار و 87 نفر در گروه زبان‌های خارجی داوطلب شدند.

افزایش 64 هزار نفری متقاضیان کنکور 98

از تعداد یک میلیون و 119 هزار و 152 داوطلب، 648 هزار و 845 نفر از داوطلبان خانم و 470 هزار و 170 نفر آقا هستند که نسبت به سال گذشته تعداد داوطلبان 64 هزار و 797 نفر افزایش داشته است.

دانشگاه فرهنگیان نیز اعلام کرده است از طریق آزمون سراسری سال 98، 25 هزار دانشجومعلم پذیرش می‌کند، علاقه‌مندان به انتخاب شغل معلمی باید هنگام انتخاب رشته، ضوابط پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان را مطالعه کرده و در صورت داشتن شرایط لازم برای پذیرش در این دانشگاه اقدام کنند.

طراحی دو نوع سوال در کنکور98

با توجه به اینکه داوطبان نظام آموزشی جدید “6.3.3” امسال برای نخستین بار در کنکور شرکت می‌کنند برای داوطلبان کنکور 98 دو نوع سؤال طراحی می‌شود یعنی برای داوطلبان نظام آموزشی “6.3.3” یک نوع سؤال و برای داوطلبان نظام آموزشی پیش دانشگاهی و قبل از آن یک نوع سؤال دیگر طراحی می‌شود و همه سؤالات به صورت تستی خواهد بود.

سهمیه داوطلبان مناطق سیل‌زده

ثبت‌نام برای پذیرش در رشته‌های بدون آزمون یعنی رشته‌های تحصیلی که پذیرش در آنها صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی “معدل کتبی دیپلم” است به‌صورت اینترنتی از روز “دوشنبه 20 اسفند 97” آغاز شد و تا روز “چهارشنبه 6 شهریور 98” ادامه دارد.

به گزارش تسنیم؛ همچنین در کنکور 98 داوطلبان مناطق سیل‌زده دارای سهمیه هستند، در ابلاغیه رئیس‌جمهور در این رابطه آمده است: به داوطلبان آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در شهرها یا بخش‌هایی که دچار بلایای طبیعی اعم از زلزله، سیل یا آتشفشان همراه با خسارت مستقیم جانی و مالی شده‌اند، ظرفیتی به میزان حداکثر 5 درصد مازاد بر ظرفیت دوره روزانه دانشگاه‌های واقع در آن مناطق و در صورت نبود رشته در آن مناطق در دانشگاه‌های استان‌های همجوار در رشته‌های مورد تقاضای استانداری‌ها به مدت حداکثر 3 سال و با اخذ تعهد خدمت به میزان دو برابر تحصیل، اختصاص می‌یابد.

داوطلبان باید توجه داشته باشند، در حوزه­­‌های امتحانی صبح‌­ها رأس‌ ساعت‌ 7 صبح و بعدازظهرها رأس ساعت 14.30 بعدازظهر بسته خواهد شد و شروع فرآیند برگزاری آزمون صبح‌­ها رأس ساعت 7.30 و بعداز ظهرها رأس سااعت 15 است بنابراین از ورود داوطلبان پس از بسته شدن در حوزه‌های امتحانی ممانعت به‌عمل خواهد آمد.

هر داوطلب برای حضور در جلسه آزمون علاوه بر پرینت کارت شرکت در آزمون گروه آزمایشی مربوط‌، لازم است اصل کارت ملی یا اصل شناسنامه عکس­دار، چند مداد سیاه نرم پررنگ، مدادتراش، مداد پاکن و یک سنجاق و یا سوزن به همراه داشته‌ باشد.

نتایج اولیه کنکور 98 نیز در دهه دوم مرداد اعلام می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید