اصلی‌ترین روش پیشگیری از کرونا

    کد خبر :927127
شناسایی ۸۸۳۱ بیمار کرونا و ۳۴ فوتی در شبانه روز گذشته

 دکتر محمدرضا سهرابی ضمن گرامیداشت روزجهانی خودمراقبتی گفت: خودمراقبتی شامل اقداماتی آموختنی، آگاهانه و هدفمند است فرد برای سالم ماندن خود، خانواده دیگران انجام می دهد.

 معاون بهداشتی دانشگاه  گفت: خودمراقبتی در واقع به معنی مراقبت از خود است یعنی کارهای روزمره هرچند کوچکی که انجام می‌دهیم تا زندگی بهتر و سالم‌تری داشته باشیم.

به گفته وی در میان عوامـل تعیـین کننـده سلامت، اقدامات خودمراقبتی اساسی‌ترین راه برای پیشگیری از ابتلا بـه بیمـاری‌هـا بـه ویژه بیمـاری هـای مـزمن شـناخته شـده‌اند.

دکتر سهرابی، خودمراقبتی را دربرگیرنده حیطه وسیعی از فعالیت‌ها مـشتمل بـر ارتقای سلامت، پیشگیری و درمان بیماری‌ها و توانبخشی بیماری های مزمن برشمرد.

وی افزود: فراگرفتن فعالیت‌های خودمراقبتی می‌تواند فرد را به سمت حفظ سلامتی و احساس خوب بودن سوق دهد. سازگاری فرد با بیماری افزایش یابد و توان مراقبت از خود در افراد بیشتر شود . همچنین میزان ناتوانی و از کارافتادگی بیماران و هزینه‌های درمانی کاهش یابد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه تاکید کرد: به رفتارهای خودمراقبتی باید بـه عنـوان یک راهبرد اصلی توجه ویژه داشته باشیم که منجر به حفظ و ارتقای سلامت، کیفیت زندگی، افزایش رضایت بیماران، منطقی شدن استفاده از خدمات و کاهش هزینه‌های سلامت می‌شود.

دکتر سهرابی مهمترین رفتارهای خودمراقبتی ارتقـا دهنـده ســلامت را  رفتارهـای تغذیــه‌ای سـالم، فعالیــت‌هــای جسمانی، مـدیریت اسـترس، ارتباطـات بـین فـردی، رشـد معنــوی و مســئولیت پــذیری در قبــال وضــعیت ســلامتی  عنوان کرد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه افزود: با تقویت رویکرد خودمراقبتی  مـردم  قادر خواهند بود رفتارهای بهداشتی را به طور مناسب انتخاب و اجرا کنند و برای سلامت خود تصمیم‌های صحیح بگیرند. بنابراین آموزش اقدامات خودمراقبتی و ترویج آن به وضوح موجب افزایش کارآیی و مهـارت هـای فـردی مردم می‌شود.

دکتر سهرابی خاطرنشان کرد: برنامه ملی خودمراقبتی به عنوان پنجمین برنامه ملی تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت طراحی و بسته خودمراقبتی از مهرماه ۱۳۹۴ برای اجرا به معاونت‌های بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه در خاتمه سخنان خود با اشاره به این که ۲۴ جولای مصادف با دوم مردادماه به عنوان روز جهانی خودمراقبتی نامگذاری شده است یادآور شد که این روز با شعار “امسال برای خودمراقبتی چه قولی به خودت میدهی؟” مردم را تشویق می‌کند تا یک تعهد شخصی و یک اقدام خاص خودمراقبتی را بپذیرند و آن را با دیگران به اشتراک بگذارند.

بهداشت نیوز/

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید