اشتباه فاجعه بار آمریکا در قبال ایران

    کد خبر :880140
اشتباه فاجعه بار آمریکا در قبال ایران

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا دیپلماسی را بهترین راه در قبال ایران و خروج دولت قبلی کشورش را از برجام “اشتباه فاجعه بار” دانست و اظهار داشت که ما اکنون بهای آن را پرداخت می کنیم.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه با شبکه سی بی اس آمریکا در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره ادعاها و اظهارات آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه زمان برای دستیابی به توافق بسیار کاهش یافته و ادعای نزدیک شدن ایران به تولید سلاح هسته ای، مدعی شد در این مورد دو مساله می توان مطرح کرد؛ اول اینکه سیاست ما مشخص است، ما مصمم هستیم از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کنیم.

مشاور امنیت ملی دولت بایدن اظهار داشت: دوم اینکه ما معتقدیم دیپلماسی بهترین راه برای انجام این کار است.

سالیوان مدعی شد: اما همانطور که اشاره شد و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرده زمان کم است و من در اواخر ماه گذشته در اسرائیل بودم تا در صورت پیش نرفتن دیپلماسی، هماهنگی لازم را انجام دهم.

مشاور امنیت ملی دولت بایدن در عین حال گفت: اما یک نکته بسیار مهم این است دلیل اینکه ما در این شرایط قرار داریم خروج دولت قبلی آمریکا از توافق هسته ای ایران است و ما اکنون بهای آن اشتباه فاجعه بار را پرداخت می کنیم.

تارنمای آکسیوس پیش از این به نقل دو منبع آگاه از برنامه‌های کاخ سفید اعلام کرده بود که با رسیدن مذاکرات وین به نقطه حیاتی، کاخ سفید قصد دارد تمرکز پیام رسانی‌های عمومی خود در هفته‌های آتی را بر روی حمله به دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا بخاطر خروجش از توافق هسته‌ای بگذارد.

این منابع آگاه اعلام کردند که دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا فکر می کند که در حال حاضر تنها چند هفته به نقطه تصمیم گیری حساس باقی مانده است: یا یک توافق به دست خواهد آمد و آمریکا به توافق هسته‌ای باز می‌گردد یا مذاکرات شکست می‌خورد و دولت به سمت فشار بیشتر بر ایران حرکت می‌کند.

هر دو سناریو واکنش‌های سیاسی به‌ویژه از سوی جمهوری‌خواهان را به همراه خواهد داشت، اما کاخ سفید می‌خواهد تا حدی با تاکید بر اینکه این ترامپ بود که بحران را آغاز کرد و گزینه‌های بد را برای آنها باقی گذاشت، دموکرات‌ها را در کنار یکدیگر نگه دارد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا به تارنمای آکسیوس گفت که کاخ سفید به صورت واضح حقایق را بیان می‌کند و در این لحظه حیاتی برای دیپلماسی و نقطه مهم در تاریخ سو تفاهم‌ها را از بین می‌برد.

به گزارش ایرنا، دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق کشور خود را برای خروج از برجام محکوم کرده است اما تاکنون اقدام علمی برای جبران اشتباه گذشته و نقض بدعهدی کشور خود انجام نداده اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید