بازتاب ایران

اسپوتنیک: ایران 20 سال در انتظار حمله نطنز بوده است/ آروتزشوا: آژانس غنی سازی 60درصد را تایید کرد/ اورشلیم پُست: مذاکرات هسته ای باعث پیشرفت ایران شده است/ گاردین: ایران مظنونان به خرابکاری در نطنز را شناسایی کرد

    کد خبر :802657

«بازتاب» سعادت شریفی پور – رسانه‌های معتبر خارجی در ساعات گذشته از تحولات و رویدادهای مرتبط با ایران غافل نبوده و مطالب قابل‌تأملی را پیرامون مسائل مرتبط با ایران به رشته تحریر درآوردند مثل خبرگزاری اسپوتنیک، کانال آروتزشوا، روزنامه اورشلیم پُست، روزنامه گاردین تأکید بر موضوعاتی چون ایران 20 سال در انتظار حمله نطنز بوده است، آژانس غنی سازی 60درصد را تایید کرد، مذاکرات هسته ای باعث پیشرفت ایران شده است، ایران مظنونان به خرابکاری در نطنز را شناسایی کرد، نوشتند.

در ادامه به‌اختصار به اهم مطالبی که در 24 ساعت گذشته در مورد ایران در رسانه‌های معتبر خارجی منتشرشده است، اشاره می‌کنیم.

اسپوتنیک: ایران 20 سال در انتظار حمله نطنز بوده است

خرابکاری در تاسیسات هسته ای نطنز ابعاد پیچیده و پنهان زیادی دارد که شامل عاملین، شیوه انجام خرابکاری و عواقب آن می شود. رسانه ها با نگاه های متفاوتی این حواشی را مورد توجه قرار داده اند.

از جمله این رسانه ها خبرگزاری اسپوتنیک است که این طور نوشت: ژنرال اسرائیلی ادعا می کند ایران 20 سال در انتظار حمله نطنز بوده است.

در ادامه این متن آمده است: تهران، اسرائیل را به دست داشتن در حادثه تاسیسات هسته ای نطنز متهم می کند و اقدام آن را تروریسم هسته ای معرفی می کند، اسرائیل طبق معمول نقش داشتن در این اقدام را رد یا تایید نکرده است این درحالی است که رسانه های آمریکایی اسرائیل را عامل خاموشی در نطنز می دانند.

در ادامه افزوده است: برنامه هسته ای ایران با همسایگان خود متفاوت است و در یک نقطه متمرکز نیست و اغلب در زیرزمین قرار دارد.

نطنز

این خبرگزاری به نقل از ژنرال اسرائیلی آورده است: سازمان اطلاعات اسرائیل همه سایت های هسته ای ایران را نمی شناسد. ایران از رفتار اسرائیل در مقابل برنامه هسته ای عراق و سوریه به این علم رسیده بود که حمله به تاسیسات هسته ای آن نیز از سوی اسرائیل رخ می دهد و 20 سال منتظر این حمله بوده است.

آروتزشوا: آژانس غنی سازی 60درصد را تایید کرد

پس از خرابکاری در تاسیسات هسته ای نطنز که باعث آسیب به تاسیسات غنی سازی  اورانیوم در این مرکز شد، مقامات جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند اقدام به غنی سازی اورانیوم با خلوص 60 درصد خواهند کرد.

کانال آروتزشوا به این مسئله پرداخته است و در همین باره نوشت: آژانس بین المللی انرژی هسته ای تایید کرد که ایران غنی سازی اورانیوم تا 60 درصد را با موفقیت انجام داده است.

در ادامه آمده است: این اقدام در سایت هسته ای نطنز صورت گرفته است، مسئولان انرژی هسته ای ایران مدعی هستند در هر ساعت توانایی تولید 9 گرم اورانیوم غنی شده با خلوص 60 درصد را دارند.

غنی سازی

در پایان این کانال به نقل از ناظران آژانس بین المللی انرژی هسته ای آورده است که سانتریفیوژهای IR-4 ایران در نطنز مشغول کار هستند و هگزافلوراید اورانیوم برای غنی سازی در سانتریفیوژها تغذیه می شود. همچنین به واکنش آقای قالیباف به غنی سازی 60 درصد اشاره شده است که وی ضمن تبریک به ملت ایران، اراده ملت ایران را معجزه خوانده است.

اورشلیم پُست: مذاکرات هسته ای باعث پیشرفت ایران شده است

موضوع غنی سازی اورانیوم با خلوص 60 درصد توسط جمهوری اسلامی ایران در شرایطی که همزمان با مذاکرات برای نجات برجام در وین، خرابکاری در تاسیسات هسته ای نطنز صورت گرفت، بسیار مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است.

روزنامه اورشلیم پُست از جمله این رسانه ها است که نوشت: مذاکرات برای نجات پیشبرد توافق ایران، آژانس انرژی هسته ای غنی سازی 60 درصد اورانیوم توسط ایران را تایید کرد. نتانیاهو قرار است برای اولین بار در دو ماه گذشته کابینه امنتی-دیپلماتیک را تشکیل دهد.

در ادامه آمده است: مذاکرات برای نجات توافق هسته ای ایران موجب پیشرفت تهران شده است که روز شنبه گزراش شد ایران درحال غنی سازی اورانیوم با خلوص 60 درصد است.

مذاکرات هسته ای

در پایان این روزنامه به صحبت های بایدن درباره نارضایتی وی از غنی سازی 60 درصد توسط ایران و همچنین شرم آور خواندن خرابکاری در نطنز و این که وی خواهان توقف اظهار نظر اسرائیل درباره ایران شده است، بحث می کند.

گاردین: ایران مظنونان به خرابکاری در نطنز را شناسایی کرد

شناسایی و اعلام نام مظنون به خرابکاری در تاسیسات هسته ای نطنز توسط جمهوری اسلامی ایران در رسانه های بین المللی بارتاب داشته است.

از جمله رسانه هایی که به این مسئله پرداخته است روزنامه گاردین است که درباره این موضوع نوشت: ایران از مظنونان در حمله به تاسیسات هسته ای نطنز نام برد، تلویزیون دولتی مظنون در خرابکاری نطنز را رضا کریمی 43 ساله معرفی کرده است و متهد شده است او را به کشور بازگرداند.

در ادامه آمده است: رضا کریمی ساعاتی قبل از وقوع حادثه از کشور خارج شده است و ایران سعی دارد از طریق اینترپل وی را به کشور بازگرداند.

همچنین افزوده است: این خرابکاری در حالی که ایران و قدرت های بزرگ مشغول مذاکره درباره پیوستن مجدد ایالات متحده به برجام بودند رخ داد و باعث شد ایران خلوص غنی سازی اورانیوم خود را سه برابر افزایش دهد.

خرابکاری در نطنز

در پایان این روزنامه این طور نتیجه می گیرد که خرابکاری صورت گرفته در تاسیسات هسته ای ایران بر آنچه جنگ در سایه، میان ایران و اسرائیل خوانده است تاثیر خواهد گذاشت.

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید