استمرار فزاینده قیمت محصولات لبنی در بازار/ داستان ادامه دار افزایش قیمت لبنیات کی تمام می شود؟

    کد خبر :801379

ماه مبارک رمضان آغاز شده و با وجود وعده هر ساله دولت درباره ثبات قیمت کالاهای اساسی در آستانه این ماه، قیمت برخی محصولات لبنی در روزهای اخیر افزایش داشته است.

«بازتاب»؛ زهره علامی-رشد قیمت محصولات لبنی در روزهای اخیر در شرایطی است که سخنگوی دولت در روزهای نخست فروردین ماه امسال، اعلام کرد که دولت هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت ها به خصوص در مورد کالاهای اساسی تا پایان کار خود ندارد.

البته پس از این ادعا، سخنگوی صنعت برق کشور از رشد 7 درصدی تعرفه های برق نسبت به سال گذشته و مدیر اتحادیه مرغداران هم از رشد قیمت مرغ دولتی خبر داد.

حالا هم نوبت به محصولات لبنی رسیده و گزارش های میدانی حکایت از بالارفتن قیمت لبنیات در روزهای اخیر دارد، البته به گزارش بازار ، سخنگوی انجمن صنایع لبنی می گوید که علی رغم افزایش قیمت عوامل تولید و حاشیه سود صنایع لبنی، قیمت لبنیات در ماه رمضان تغییری ندارد.

با وجود اظهارات سخنگوی انجمن صنایع لبنی اگر قیمت فرآورده های لبنی شرکت های مختلف را با هفته های گذشته مقایسه کنیم متوجه افزایش قیمت برخی از این فرآورده ها می شویم.

براساس گزارشی که تسنیم، منتشر کرده قیمت شیرکاکائو یک لیتری شرکت دامداران که طی چند ماه گذشته از 12 هزار تومان به 13 هزار تومان و پس از چند روز به 14 هزار تومان رسیده، طی روزهای گذشته بر روی 15 هزار تومان ایستاده است.

افزایش قیمت شیرکاکائو شرکت دامداران با وجود ادعای دولت مبنی بر ثبات قیمت ها نشان می دهد که دولت توان نظارت و کنترل بر قیمت ها را ندارد و شرکت های لبنی هم گوش به فرمان دولت نیستند و در این میان مردم هر روز با افزایش قیمت ها دست و پنجه نرم می کنند.

داستان ادامه دار افزایش قیمت لبنیات در سال گذشته

داستان وعده های دولت برای کنترل قیمت ها از یک طرف و افزایش مداوم قیمت لبنیات از سوی دیگر چند سالی است که آغاز شده است و مربوط به یکی دو سال اخیر نیست، اگرچه در سال 99 این موضوع پررنگ تر شد.

در سال گذشته حداقل 5 بار قیمت محصولات لبنی افزایش پیدا کرد، پرونده رشد قیمت لبنیات در سال گذشته از اردیبهشت ماه باز شد و درحالی که خبرهایی از بالارفتن قیمت محصولات لبنی به گوش می رسید و قیمت برخی محصولات افزایش یافته بود، دبیر انجمن صنایع لبنی اعلام کرد که ستاد تنظیم بازار تاکنون تصمیمی راجع به رشد قیمت لبنیات اتخاذ نکرده و کارخانه‌های لبنی نباید قیمت این محصولات را افزایش دهند.

پس از آن و در تیر ماه سال 99 قیمت فرآورده‌های لبنی مشمول قیمت‌گذاری دولتی شد و بنابر مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت ها 22 تا 28 درصد افزایش یافت، اما چیزی نگذشت که دوباره در شهریور ماه، زمزمه‌گرانی مجدد لبنیات شنیده شد و قیمت ها تاحدودی رشد کرد.

دوباره در آبان ماه شاهد بودیم که سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران از افزایش قیمت مصوب محصولات لبنی مشمول نرخ‌گذاری دستوری خبر داد و برهمین اساس قیمت این محصولات در مقایسه با قبل 40 درصد گران شد، البته دبیر ستاد تنظیم بازار به این افزایش قیمت واکنش نشان داد و اعلام کرد که کارخانه ها مکلف شده اند تا قیمت‌های محصولات لبنی را افزایش ندهند.

این داستان تا پایان سال ادامه داشت و قیمت لبنیات چندین بار به صورت رسمی و غیررسمی افزایش یافت و در این شرایط دولت هم که طی سال گذشته بارها از ثبات قیمت ها گفته بود، اقدام موثری انجام نداد و با موج گرانی همراه شد.

تبعات افزایش گرانی لبنیات

افزایش‌ مداوم فرآورده های لبنی طی سال های اخیر موجب شده که دهک‌های ضعیف جامعه برای خرید این محصولات با مشکل مواجه شوند، ضمن اینکه بسیاری از خانوارها هم چاره‌ای جز حذف لبنیات از سبد هزینه خانوار نداشتند، چون درآمد آنها پاسخگوی افزایش گاه و بیگاه محصولات لبنی نبود.

اما نکته جالب ماجرا اینجاست که انجمن صنایع لبنی هم به عنوان ذی نفع از افزایش قیمت لبنیات چندان راضی نیست، چندی پیش محمد رضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت: متاسفانه مسئولان هیچ توجه، نظارت و حساسیتی نسبت قیمت شیرخام عرضه شده توسط دامدار ندارند و دامداران برای تحویل شیر درب کارخانه‌ها آن را با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب به فروش می‌رسانند.

به گفته این مقام مسوول، افزایش قیمت ها به شرکت های تولیدکننده لبنیات ضررمالی وارد کرده است و موجب شده که مثلا در سال گذشته 6 شرکت برتر تولید‌کننده محصولات لبنی، 14 درصد از میزان تولیدات خود را کاهش دهند که علت آن هم افزایش قیمت شیرخام و نبود نظارت بود.

درواقع، افزایش مداوم قیمت محصولات لبنی هم به ضرر خانوار و هم کارخانه های صنایع لبنی تمام می شود، از یک سو خانواده ها چاره ای جز کاهش سرانه مصرف ندارند و از طرف دیگر فعال صنایع لبنی هم راه حلی به غیر از افزایش قیمت با توجه به رشد قیمت شیر خام ندارد.

در این میان دولت برای کنترل تورم و نظارت بر قیمت لبنیات و ‌تاثیر آن بر میزان مصرف آن وارد قیمت‌گذاری و ارائه سیاست های دستوری شده اما تجربه سال های گذشته نشان می دهد که این سیاست ها و موضع گیری های دولتی بی نتیجه بوده است.

برهمین اساس دولت باید دست از سیاست های دستوری بردارد و به دنبال راهکاری پایه ای و اساسی برای افزایش قیمت لبنیات، محصولات پروتئینی و … باشد، پس پیشنهاد می شود که علاوه بر تشدید نظارت های دولتی، حذف دلالان، نهاده های دامی هم با قیمت مصوب به دست تولیدکنندگان برسد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید