استمرار اعتراض معلمان همزمان با بررسی طرح رتبه بندی؛ آیا رتبه بندی معلمان به پایان اعتراضات منجر خواهد شد؟

    کد خبر :870294

مدت مدیدی است که بسیاری از معلمان در نقاط مختلف کشور در آنچه که بی عدالتی در نظام پرداخت حقوق و مزایا در دستگاه های دولتی عنوان می کنند، دست به اعتراضاتی فراگیر می زنند؛ اعتراضاتی که شاید بزرگترین متضرر آن دانش آموزانی باشند که قرار است آینده سازان ایران اسلامی باشند.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- روز گذشته و در جریان همین اعتراضات گسترده هزاران معلم حداقل در 200 نقطه از کشور گرد هم آمدند و اعتراض میدانی خود را برگزار کنند.

در جریان این اعتراضات و آنگونه که در رسانه ها آمده است تعدادی از معلمان بازداشت شده اند و نیز بر برخی گروه های معترض برخورد نظامی شده است.

همزمان با این تحولات که در فضای حقیقی به جریان افتاده است، در فضای مجازی نیز بسیاری از معلمان با هشتگ هایی نظیر هشتگ #اعتراض_سراسری_معلمان تلاش می کنند تا شکایت و گلایه خود را از اوضاع کنونی به گوش مسئولان کشور برسانند.

همینطور همزمان با این تحولات، طرح رتبه بندی معلمان در مجلس شورای اسلامی به جریان افتاده و موافقان بسیاری نیز دارد.

بر اساس نقل قول های مسئولان قرار است تا با نهایی و تصویب شدن این طرح حداقل دریافتی معلمان به رقم 8 میلیون و 200 هزار تومان در نیمه دوم سال 1400 برسد.

در همین رابطه چند روز پیش- علی نیکزاد، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی به رسانه ها گفت: پس از نهایی شدن قانون، این مصوبه از ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۰ قابل اجرا خواهد بود؛ همچنین مربی پایه یک دانشگاه تهران مبنای حداقل ۸۰ درصد حقوق برای معلمان منظور خواهد شد.

نیک‌زاد افزود: همچنین برای شش ماه دوم امسال اعتباری بالغ بر ۱۲ هزار و پانصد میلیارد تومان برای این طرح پیش بینی شده و اعتبار سال آتی نیز در لایحه بودجه در نظر گرفته می‌شود.

وی در ادامه گفت: طبق آمار اعلام شده از سوی وزارت آموزش پرورش، تمامی معلمان سراسر کشور که معادل ۷۳۳ هزار و ۶۳۸ نفر هستند، مشمول این موضوع قرار می‌گیرند.

نایب رئیس مجلس خاطرنشان کرد: باید یادآور شد نمایندگان تأکید داشتند این موضوع باید اجرایی شود لذا با توجه به وضعیت مالی دولت سیزدهم و بدهی‌های برجای مانده دولت قبلی، دولت‌مردان تلاش کردند اعتبار ۲۵ هزار میلیارد تومانی را محقق کنند که بیانگر تعامل قوه مجریه و قوه مقننه است.

با اینکه طرح رتبه بندی معلمان در دستور کار و در آستانه تصویب قرار دارد، همانطور که اشاره شد بسیاری از معلمان به این موضوع خوش بین نیستند و آن را برای مطالبات خود کافی نمی دانند.

از جمله دلایلی که معلمان احساس می کنند طرح رتبه بندی معلمان پاسخگوی نیاز و مطالبات آنها نیست، این است که این طرح و نمونه های مشابه آن سال های سال است مطرح می شود اما در مقام عمل اتفاق درخوری برای معیشت معلمان رخ نداده است.

از سویی نیز برخی عقیده دارند آنچه که در مجلس تصویب می شود چندان مهم نیست و آنچه که از سوی دولت به مرحله اجرا در می آید مهم است.

همینطور منتقدانی نیز هستند که اساساً اعتراض معلمان و نیز طرح رتبه بندی را به چالش می کشند و با آنها مخالف هستند.

این منتقدان عقیده دارند که افزایش یک باره و ناگهانی حقوق معلمان آن هم پس از یک سلسله اعتراض هدفمند زیان های فراوانی از جمله استمرار زیاده خواهی معلمان و تحمیل تورم به جامعه را رقم خواهد زد.

همینطور باید گفت که در کنار مطالبات صنفی و مالی، دلایل دیگری نظیر حق آموزش رایگان نیز در بطن اعتراضات معلمان وجود دارد که اساساً با چنین طرح هایی نمی توان به آنها رسیدگی کرد و بر همین اساس به نظر می رسد حتی با اجرای کامل طرح رتبه بندی نیز شاهد پایان این دست اعتراضات نباشیم و مطالبات دیگری نیز زمینه ساز اعتراضات جدید باشد.

به هر صورت این اعتراضات گسترده معلمان سبب شده تا کلاس های درس آن هم در دورانی که اکثر آموزش ها به صورت مجازی در جریان است با چالش و آسیب جدی رو به رو شود و در گیر و دار این اتفاقات متضرران اصلی همان دانش آموزانی باشند که قرار است آینده سازان ایران اسلامی باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید