استقرار گارد ملی آمریکا مقابل کاخ سفید برای مقابله با معترضان

    کد خبر :719060

در پی تشدید اعتراضات در شهرهای آمریکا علیه خشونت و رفتارهای نژادپرستانه پلیس در قتل «جورج فلوید» یک شهروند سیاهپوست آمریکایی و به خشونت‌کشیده شدن این اعتراضات، گارد ملی آمریکا در «واشنگتن دی سی» برای مقابله با معترضان در مقابل کاخ سفید مستقر شد.

بنا به گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، تظاهرات گسترده و ناآرامی‌ها در شهرهای سراسر آمریکا بعد از به قتل رسیدن یک شهروند سیاهپوست آمریکایی در شهر «مینیاپولیس» ایالت «مینه‌سوتا» آمریکا گسترش پیدا کرده است.

طبق این گزارش، معترضان اوایل روز گذشته به وقت محلی با کنار زدن موانع در خیابان «پنسیلوانیا» از سقف خودروهای سرویس امنیتی و محرمانه مقابل کاخ سفید بالا رفتند و خواستار اجرای عدالت برای فلوید شدند.

افسران پلیس آمریکا که در پشت موانع در پارک «لافایت» صف کشیده بودند، برای متفرق کردن معترضان از گاز فلفل استفاده کردند و با آنها درگیر شدند.

از طرف دیگر شبکه «یورونیوز» نیز گزارش کرد که در پی تشدید اعتراضات در سراسر شهرهای مهم آمریکا، مقامات محلی مینیاپولیس از بسیج عمومی ۱۳ هزار نیروی گارد ملی برای مقابله با معترضان خبر دادند.

طبق گزارش راشاتودی، تظاهرات‌ جنبش «زندگی سیاهپوستان اهمیت دارد» در چندین شهر مهم آمریکا به خشونت کشیده شد و به دنبال آن مقام‌های آمریکایی در چندین ایالت آمریکا اعلام وضعیت منع آمد و شد کردند و از گارد ملی درخواست کمک کردند.

به گزارش فارس،«تیم والتس» فرماندار ایالت مینه‌سوتا روز گذشته از وارد عمل شدن ۱۳ هزار نظامی گارد ملی آمریکا برای کنترل اعتراضات خبر داد و گفت که از پنتاگون برای آرام کردن اوضاع این ایالت درخواست کمک کرده است.

از طرف دیگر، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا با «اوباش، غارتگر و آشوب‌طلب» خواندن معترضان به خشونت پلیس آمریکا علیه رنگین‌پوستان این کشور، تهدید کرد که اجازه تسلط به تظاهرات‌کنندگان را نخواهد داد.

دوشنبه هفته قبل بود که یک افسر پلیس سعی کرد با رفتاری خشن، «جورج فلوید» سیاهپوست ۴۶ ساله را که غیرمسلح بود، بازداشت کند. تصاویر منتشر شده از این حادثه نشان می‌داد که آن پلیس آمریکایی، زانوی خود را روی گردن فلوید قرار داده و مانع نفس کشیدن او شده بود.

این رفتار خشونت‌آمیز که نهایتاً منجر به مرگ فلوید شد، تظاهرات گسترده رنگین‌پوستان آمریکایی را در شهر مینیاپولیس و چند شهر دیگر بزرگ این کشور در پی داشت.

پس از آن بود که ترامپ با لحنی خشن، به مانند خشونت پلیس این کشور علیه رنگین‌پوستان، معترضان را به صدور دستور شلیک تهدید کرد.

طبق گزارش یورونیوز، ارتش آمریکا تنها در صورت شورش عمومی می‌تواند با هدف دفاع از غیرنظامیان در داخل خاک آمریکا وارد عمل شود و از سال ۱۹۹۲ تاکنون و از زمان اعتراضات گسترده به مرگ «رادنی کینگ» یک شهروند سیاهپوست آمریکایی به دست مأموران پلیس، اتفاق نیافتاده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید