استفاده از پهپادهای ایرانی نقض قطعنامه شورای امنیت است

    کد خبر :1012335
پهپادهای ایرانی نقض قطعنامه شورای امنیت است

استفاده از پهپادهای ایرانی نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در نیویورک در پاسخ به سوالی درباره ادعای استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین و نیز ارسال پهپادهای ایران به آمریکای لاتین با تکرار ادعاهای واشنگتن گفت: استفاده از پهپادهای ایران نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است. ما خواهان تحقیق در این باره به خصوص به دلیل استفاده از آنها در اوکراین شده ایم.

غرب به رهبری آمریکا از زمان آغاز جنگ اوکراین، ایران را متهم به ارسال پهپادهای خود به روسیه علیه اوکراین کرده و تهران همواره این ادعاها را رد کرده است تا آنجا که نشست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام در روز ۱۵ تیرماه (۶ جولای) نیز به عرصه جدال میان دیپلمات های آمریکا و انگلیس با روسیه تبدیل شد.

سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان با صدور بیانیه‌ای مشترک، در حاشیه نشست شورای امنیت، علیه قدرت موشکی ایران و همکاری های نظامی تهران – مسکو بدون اشاره به نقض برجام از سوی آمریکا مدعی شدند که فعالیت‌های ایران توجیه غیرنظامی معتبری ندارد و «این مساله ایران را هرچه بیشتر به توانایی های مرتبط با تسلیحات اتمی نزدیک می کند و این مساله مایه نگرانی شدید شورای امنیت است.»

رابرت وود سفیر و معاون امور سیاسی نمایندگی دائم آمریکا در سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت: ایالات متحده آمریکا به شدت نگران استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه زیرساخت های غیرنظامی در اوکراین است. ایران و روسیه قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده اند. این دو کشور از طریق انتقال این تسلیحات بدون دریافت تایید از شورای امنیت، تعهدات خود را نقض کرده اند.

دیپلمات ارشد آمریکایی مدعی شد: استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین باید به صورت جامع مورد تحقیق قرار گیرد زیرا پاراگراف ۴ قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض می کند.

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با مخالفت با حضور نماینده اوکراین در نشست شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ گفت:««ایران قاطعانه اتهامات بی اساس اوکراین را رد می کند. ایران موضع بی طرفانه خود را در قبال درگیری اوکراین حفظ کرده است. ما با صبر و حوصله منتظر شواهد ادعایی از اوکراین، پس از دیدار مقدماتی بین کارشناسان ایرانی و اوکراینی بوده ایم. با این حال، استفاده از به اصطلاح “سند” متشکل از عکس های متناقض و اطلاعات “منبع باز” مشکوک، و سوء استفاده از رویه های سازمان ملل برای انتشار آن به عنوان شواهدی از تخلفات ادعایی، همانطور که توسط اوکراین و بریتانیا انجام شده است، غیرحرفه ای، فریبکارانه و غیر سازنده است.»»

جمهوری اسلامی ایران می گوید بی طرفی فعال خود را در جنگ اوکراین حفظ کرده و هرگز سلاحی به طرفین این جنگ برای استفاده در آن نداده است. ایران بطور مداوم از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت و اعلام کرده است به رغم موافقتنامه همکاریهای دفاعی دوجانبه ، هرگز به طرفهای جنگ ،سلاح برای استفاده در جنگ اوکراین نه قبل و نه بعد از درگیری نداده است.

به گزارش ایرنا، ایران معتقد است: کشورهای غربی تلاش می کنند براساس تفاسیر نادرست و گمراه کننده بین قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و استفاده از پهپادها در جنگ اوکراین ارتباط ساختگی برقرار کنند، درحالیکه قطعنامه ۲۲۳۱ نه صادرات سلاح را منع کرده و نه به دبیرخانه سازمان ملل دستور العمل و ظرفیت لازم را برای انجام این تحقیقات داده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید