استعفای قرداحی برای کاهش فشار بر لبنان؛ آیا رایزنی‌های مکرون با مقام‌های سعودی موثر خواهد بود؟

    کد خبر :867275
سفر مکرون به خلیج فارس

رئیس‌جمهور فرانسه در سفری به خلیج فارس، بعد از دیدار با ولیعهد ابوظبی با مقام‌های قطری و سعودی نیز دیدار خواهد کرد؛ علاوه بر موضوعات منطقه‌ای، دوجانبه و قراردادهای فروش تسلیحات، رایزنی برای پایان بحران دیپلماتیک میان پایتخت‌های عربی با لبنان نیز در دستور کار این سفر قرار دارد. بیروت نیز تلاش دارد با استعفای قرداحی، مسیر گفتگوهای مکرون و سران عرب خلیج فارس را هموار کند.

«بازتاب»؛ آرش صفار- رئیس‌جمهور فرانسه، «ایمانوئل مکرون» که برای دیدار با رهبران کشورهای عرب خلیج فارس وارد منطقه شده است، روز جمعه با «محمد بن زاید»، ولیعهد امارات دیدار و گفتگو کرد.

در این سفر که با پنجاهمین سالروز تأسیس امارات متحد عربی مصادف شده، علاوه بر رایزنی‌ها در خصوص موضوعات منطقه‌ای و دوجانبه، قرارداد فروش 80 فروند جنگنده رافائل با ارزش 14 میلیارد یورو میان ابوظبی و پاریس امضا شد.

قرار است جنگنده‌های رافائل جایگزین جنگنده‌های میراژ شود که امارات در دهه 90 آن‌ها را خریداری کرده بود؛ با این وجود فرانسه تا پیش از قرارداد اخیر، سهم بالایی در تأمین تسلیحات امارات نداشت؛ به گزارش بی‌بی‌سی، پارلمان فرانسه مجموع خریدهای نظامی امارات از فرانسه طی سال‌های 2011 تا 2020 را پنج میلیارد یورو اعلام کرده است.

طی دهه اخیر، خرید جنگنده‌های پیشرفته جهان و بهره‌گیری از آموزش‌های روزآمد، نیروی هوایی امارات را به یکی از قدرتمندترین یگان‌های نظامی منطقه تبدیل کرده است.

مکرون قرار است در ادامه سفر خود به خلیج فارس با رهبران قطر و سعودی نیز دیدار کند. یکی از دستور کارهای سفر هیئت گسترده فرانسوی به ریاض، تلاش برای حل‌وفصل بحران دیپلماتیک میان عربستان و لبنان است.

در پی انتقادات «جورج قرداحی»، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان از اقدامات عربستان در جنگ یمن، ریاض روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود با لبنان را قطع کرد و خواستار پایان «سلطه حزب‌الله» بر سیاست لبنان شد؛ این اقدام عربستان با همراهی امارات، بحرین و کویت همراه شد.

به نظر می‌رسد در آستانه گفتگوهای فرانسه با عربستان، در لبنان هم تلاش‌ها برای کاهش نارضایتی عربستان افزایش یافته است. در مهم‌ترین اقدام قرداحی با هدف کاهش فشار بر لبنان، استعفای خود را به «نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر تقدیم کرد و میقاتی نیز استعفای او را پذیرفت.

«میدل ایست مانیتور» گزارش داده است که پیش از این استعفا، مکرون در تماسی با میقاتی به او گفته بود «اگر از من می‌خواهی وقتی [در خلیج فارس] هستم راجع به لبنان گفتگو کنم، باید چیزی به من بدهی».

در پی استعفای قرداحی، میقاتی این اقدام را تلاشی برای دور نگاه داشتن لبنان از هر نوع نزاع عربی معرفی کرده است و در خصوص عادی شدن روابط با کشورهای عرب خلیج فارس، اظهار امیدواری کرده است.

به نظر نمی‌رسد با استعفای قرداحی و میانجی‌گری‌های مکرون شاهد بهبود سریع روابط میان عربستان و حامیانش با لبنان باشیم؛ اما احتمالا این اقدامات مسیر را برای گفتگوهای دو طرف هموار خواهد کرد.

عربستان پیش از این هم اعلام کرده بود که موضوع اصلی نفوذ حزب‌الله بر سیاست لبنان است و اظهارات قرداحی تنها نشانه‌ای از این نفوذ است؛ به همین دلیل نیز خواهان مقابله سیاستمداران لبنانی با حزب‌الله شده بود؛ موضوعی که همچون بسیاری دیگر از خواسته‌های ریاض در سال‌های اخیر، امکان تحقق ندارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید