استراتژی نگاه به شرق چه امتیازات و چالش هایی برای ایران داشته است؟

  • سیاسی
  • یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ ۱۳:۵۴
    کد خبر :1069749
فریدون مجلسی - نگاه یه شرق

یک دیپلمات پیشین ایران می گوید: نگاه به شرق یک امر یک جانبه و انفعالی و از روی استیصال است که به دلیل غرب ستیزی که در پیش گرفته ایم ایجاد شده است. به قول یکی از وزرای پیشین ما خودمان اینطور خواسته‌ ایم و باید نفتمان را ارزان بفروشیم کالاهایشان را گران بخریم، از سیستم بانکی بین الملل اخراج شویم و به این ترتیب این نگاه شرق هیچ دستاوردی برای ما نداشته و تنها ثمره اش واردات از چین است که به نمردنمان کمک کرده است.

آقای فریدون مجلسی در در پاسخ به این سوال که استراتژی نگاه به شرق چه امتیازات و چه چالش هایی برای ایران داشته است؟ اظهار داشت: این یک استراتژی نیست یک عمل انفعالی و بهانه ای است برای یک نوع مقاومت و نوعی غرب ستیزی زیان بخش. ما نه باید با غرب بستیزیم و نه به مفهوم قدیم شرقی وجود دارد. شرق قدیم عبارت بود از اینکه شما بین کمونیسم به رهبری روسیه و سرمایه داری به رهبری آمریکا یکی را انتخاب کنید امروز آن بساط برچیده شده و این یک مبارزه توسعه طلبانه است که روسیه در خاورمیانه و در سوریه دارد و این ربطی به ما ندارد.

وی افزود: روسیه نه ثروت آنچنانی دارد که ایران مشتری اش باشد و از طرفی در مورد نفت رقیب ایران است. روسیه رقیب نفتی ایران است و هر چه ایران از بازار های جهانی دور بیفتد روسیه سعی خواهد کرد جای ایران را بگیرد. منظور از آنچه به عنوان شرق گفته می شود چین است. چین با اروپا و آمریکا رقابت دارد. غرب و به ویژه آمریکا از اینکه چین به رقیب اقتصادی قدرتمندی تبدیل شده نگران است و رقابت و مبارزه ای بین آنها وجود دارد ولی این ربطی به ما ندارد.

وی تصریح کرد: بازار همان کشورهای غربی یا کشور های عربی برای چین مهمتر از ایران است از این رو در اعلامیه های کشور های عربی می بینیم که چین جزایر ایرانی را از آن اعراب می داند. روسیه ژاپن کره چین و… همه زیر این اعلامیه ها را امضا می کنند و به ایران فکر نمی کنند. آنها ایران را متحدی می دانند که در جیبشان است و نگران این نیستند که برای امتیاز گرفتن از ایران مجبور به امتیاز متقابل هستند.

مجلسی با بیان اینکه نگاه به شرق یک امر یک جانبه و انفعالی و از روی استیصال است که به دلیل غرب ستیزی که در پیش گرفته ایم ایجاد شده است گفت؛ به قول یکی از وزرای پیشین ما خودمان اینطور خواسته‌ ایم و باید نفتمان را ارزان بفروشیم کالاهایشان را گران بخریم، از سیستم بانکی بین الملل اخراج شویم و به این ترتیب این نگاه شرق هیچ دستاوردی برای ما نداشته و تنها ثمره اش واردات از چین است که به نمردنمان کمک کرده است.

شفقنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید