استثبال نه چندان خوب از پژو 2008

    کد خبر :43133

با وجود آنکه گمان می‌رفت پیش‌فروش اولین خودروی پسابرجامی کشور یعنی «پژو 2008» در ساعات اولیه به اتمام برسد اما بررسی روند ثبت نام مشتریان در روز نخست، نشان‌دهنده شیب کند پیش‌فروش خودرو مدنظر است.براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، ایران خودرو صبح روز پنج‌شنبه گذشته پیش‌فروش 8 هزار دستگاه پژو 2008 را آغاز کرد و اگرچه تصور می‌شد این ظرفیت در مدت بسیار کوتاهی (مثلا یکی دو ساعت) پر شود، با این حال تا بعدازظهر پنجشنبه تنها حدود یک سوم از ظرفیت موردنظر توسط مشتریان تکمیل شد.

در شرایطی میزان فروش «پژو 2008» تاکنون براساس انتظارات پیش نرفته که پیش‌فروش محصولات جدید خودروسازان طی سال‌های گذشته همواره با استقبال بسیار زیاد مشتریان همراه بوده و محصولات موردنظر ظرف یکی دو ساعت به فروش می‌رفتند. در این مورد می‌توان به پیش‌فروش «ساندرو» و «ساندرو استپ وی» اشاره کرد که ظرفیت آنها در مدت زمان کوتاهی پر شد. با این شرایط پرسش اینجاست که چرا شیب ثبت ‌نام مشتریان در طرح پیش‌فروش پژو 2008، کندتر از روال گذشته بوده است؟ در پاسخ به این سوال می‌توان به چند دلیل اشاره کرد؛ اولین دلیل در عدم استقبال زیاد مشتریان برای ثبت نام‌ این خودرو می‌تواند قیمت بالای میزان ودیعه و مشخص نبودن قیمت قطعی آن باشد. در طرح فروش ایران خودرو عنوان شده که متقاضیان باید برای ثبت‌نام 2008 مبلغ 60 میلیون تومان به‌عنوان ودیعه پرداخت کنند، با این حال مابه‌التفاوت قیمت نهایی، پس از صدور دعوتنامه مشخص خواهد شد. همین موضوع شایعات بسیاری را در خصوص افزایش 20 میلیونی پژو 2008 به وجود آورد و به نظر می‌رسد این شایعات در کند شدن شیب پیش‌فروش خودرو موردنظر بی‌تاثیر نبوده است.

به عبارت بهتر به نظر می‌رسد شایعه قیمت 120 میلیونی پژو 2008، بخشی از مشتریان را که روی قیمت زیر 100 میلون تومانی آن حساب کرده بودند، از خرید منصرف یا مردد کرده است.دلیل دیگر اما می‌تواند طولانی بودن مدت زمان تحویل پژو 2008 باشد. با توجه به اینکه ایران خودرو بازه زمانی 12 ماهه (از ابتدای شهریور 96 تا انتهای مرداد 97) را برای تحویل این خودرو در نظر گرفته است بنابراین امکان دارد بسیاری از مشتریان، مدت زمان مدنظر را مطلوب خود ندانسته و قید 2008 را زده باشند.در این بین اما امکان دارد مسائلی مانند محدودیت در شیوه پیش‌فروش نیز امکان دارد بر میزان ثبت‌نام این محصول اثرگذار باشد، به نحوی که طبق برنامه ایران خودرو، ثبت نام 2008 مطابق با زوج و فرد بودن شماره کد ملی انجام می‌شود. جدای از این مسائل اما می‌توان کندی اینترنت و همچنین بروز اختلالات احتمالی در سایت فروش را نیز جزو دلایل کندی شیب استقبال مشتریان از پیش‌فروش پژو 2008 به حساب آورد.

منبع:دنیای اقتصاد

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید