استاندار اصفهان: پیگیری حقابه کشاورزان در اولویت است

    کد خبر :865154
پیگیری حقابه کشاورزان در اولویت است

استانداراصفهان گفت: بخش قابل توجهی از حوضه زاینده‌رود، حقابه کشاورزان اصفهان است که پیگیری این مطالبه بحق به عنوان برنامه کوتاه‌مدت استانداری دنبال می‌شود.

سیدرضا مرتضوی، شامگاه جمعه در گفت و گو با شبکه خبر سیما افزود: پُرواضح است حقابه کشاوزان اصفهان از زاینده‌رود به استان‌های دیگر و صنایع اختصاص داده شده است.

وی افزود: همه نهادهای تخصصی بدنبال انباشت مسائل آب در اصفهان, برای رفع آن اهتمام می‌ورزند.

استاندار اصفهان، رفع چالش ها در این بخش را نیازمند راهکارهای کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت دانست.

مرتضوی گفت: پیگیری حقابه، پرداخت خسارت به کشاوزان و برنامه‌ریزی ریزی برای استفاده از پساپ تصفیه شده فاصلاب در حوزه کشاورزی به عنوان راهکارهای کوتاه‌مدت دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه تصمیمات کوتاه‌مدت باید بسرعت اجرایی شوند، افزود: با وزارت نیرو هماهنگ کردیم تا حقابه هایی که در سال های قبل به بخش های دیگر اختصاص یافته است، به کشاورزان عودت داده شود.

استاندار اصفهان گفت: عده‌ای سعی داشتند تجمع غیرقانونی را که مجوزی برای آن صادر نشده بود در سطح شهر اصفهان شکل بدهند از این رو پلیس مانع از شکل گیری آن شد که تنش‌هایی به وجود آمد اما اکنون با تلاش ماموران انتظامی، وضعیت شهر به حال عادی خود بازگشته است.

وی افزود: کشاورزان ۲ روز پیش با اعلام پایان تجمع خود، مطالبات خود را درباره آب از طریق مجاری قانونی و استانداری پیگیری می کنند.

مصوبات درون استانی بخش آب از فردا اجرا می‌شود

عضو هیات مدیره صنف کشاورزان اصفهان نیز در این گفت و گوی خبری اظهارداشت: از فردا مصوبات درون استانی شروع و مصوبات در سطح ملی تا حداکثر سه ماه دیگر عملی می‌شود.

حسین وحیدا افزود: دغدغه‌مندان زاینده‌رود بکوشند با آرام کردن فضا، زمینه پیگیری موثرتر مطالبات کشاورزان را فراهم کنند.

موسوی نایینی، مدیر بهره‌برداری از سد زاینده‌رود نیز تاکید کرد: تا زمانی که وضعیت بارش ها بهتر شود موظف هستیم ذخایر استراتژیک آب سد را برای نیاز آشامیدنی مردم استان حفظ کنیم.

حسن حیدری فرد، فعال رسانه ای اصفهان نیز در گفت و گو با شبکه خبر سیما تصریح کرد: مطالبه صنفی و غیرسیاسی کشاورزان اصفهان باید در یک بستر غیرسیاسی فهم شود.

به گزارش ایرنا، حال و هوای اصفهان، امروز جمعه پنج آذر در حالی که بامداد روز گذشته(پنجشنبه)، کشاورزان چادرهای خود را از بستر زاینده رود برچیدند، پس از چندین روز اعتراض آرام، با تلاش برخی افراد دچار التهاب شد.

در این میان، برخی افراد از میان جمعیت به سمت نیروهای امنیتی و پلیس سنگ پرتاب کردند و در برخی از مسیرهای همجوار نیز درگیری های لفظی با ماموران رخ داد که با خویشتنداری ماموران ناجا همراه شد و سپس جمعیت معترضان از بستر زاینده رود به سمت برخی خیابان های همجوار حرکت کردند.

اواسط آبان جاری در حالی در جوار پل‌ خواجو شاهد برافراشتن اولین چادر کشاورزان شرق اصفهان بودیم که با گذشت یک هفته از استقرار آنها، چادر دوم نیز از سوی کشاورزان غرب اصفهان قدعلم کرد.

هر روز بر سیل جمعیت مطالبه گران در حالی اضافه می شد که برای نخستین بار مردم اصفهان که خطر جدی فرونشست زمین را از نزدیک لمس و احساس کرده بودند به گروه دادخواهان و مطالبه گران احیای زاینده رود پیوستند.

اوایل هفته جاری هم اعضای صنف کشاورزی اصفهان، شورای میراب شرق و شورای آب بران غرب به نمایندگی از جمعیت ۴۵۰ هزار نفری کشاورزان اصفهان با استاندار جدید و با پا درمیانی آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اصفهان به توافق رسیدند و بیانیه ای در هفت بند تنظیم شد که در بند انتهایی آن مبین جمع کردن چادر کشاورزان از بستر زاینده رود بود.

در این میان، حسین وحیدا عضو هیات مدیره صنف کشاورزان اصفهان اعلام کرد: “کشاورزان مطالبات خود را طبق قولی که استاندار داده و مصوبه‌هایی پیگیری خواهند کرد و این کشاورزان در حال حاضر هیچ تجمعی ندارند”.

همچنین بر اساس بیانیه شماره پنج شورای میرآبها و آب بران حوضه زاینده رود، از روز شنبه ششم آذر طبق توافق های بعمل آمده، اجرای مصوبات با مدیریت کمیته ای مرکب از نمایندگان صنف کشاورزی (شورای میرآبها و آب بران)،‌ سازمان جهاد کشاورزی ، شرکت آب منطقه ای و استانداری شروع می شود که گزارش های لحظه به لحظه آن نیز متعاقبا اعلام خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید