استاندارد گازوئیل اجباری می شود

    کد خبر :193185

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان ملی استاندارد ایران از اجباری نبودن استاندارد گازوئیل به عنوان یکی از عوامل اصلی آلایندگی کلانشهرهای کشور خبر داد و گفت: در آینده نزدیک سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست با این موضوع برخورد خواهند کرد.

«نیره پیروزبخت» امروز (شنبه) افزود: استاندارد بنزین ایران مطابق با استانداردهای روز اروپا یا همان بنزین یورو 4 است که در اتحادیه اروپا تولید و مصرف می شود.

به گفته این مقام مسئول، اکنون بنزین با استاندارد یورو 4 در کلانشهرهای کشور مصرف می شود، اما در سایر شهرها هنوز این طرح پیاده سازی نشده است.

وی در ادامه با اشاره به آسیب های مختلفی که بویژه کلانشهرها با آن مواجه اند، یادآوری کرد: بلندمرتبه سازی ها با جلوگیری از تنفس شهرها و عبور شبانه کامیون ها و بویژه کامیون های فرسوده در شب ها با آلایندگی بسیار زیاد، از جمله عوامل اصلی آلودگی شهرهاست.

پیروزبخت همچنین با اشاره به اجباری نبودن استاندارد گازوئیل، خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک و بر پایه قانون هوای پاک، سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست با این موضوع برخورد خواهند کرد.

وی اظهار داشت: امروز وزارت نفت نیز معتقد به فاصله داشتن استاندارد گازوئیل تولیدی ایران با استاندارد روز اروپاست و شاهدیم استفاده از همین گازوئیل در خودروهای سنگین فرسوده آلایندگی های چندین برابری را در شهرهای بزرگ رقم زده است.

پیشتر «رسول محمدصادقی» مدیرعامل سایپا دیزل اظهار کرده بود: کامیون های فرسوده کشور بیش از 30 برابر خودروهای روز جهان آلایندگی دارند و مطابق گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) خسارت های ناشی از آلودگی ها در ایران سالیانه بیش از 16 میلیارد دلار است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: همه این مسائل در کنار هم و با تغییرات آب و هوایی، آلودگی شدید هوا را بویژه در این فصل از سال موجب شده است.

وی با بیان اینکه باید با همکاری آحاد مردم و دستگاه های مسئول، سعی شود خودروی شخصی بویژه خودروهای سنگین کمتر تردد کند، خاطرنشان کرد: از 2 سال پیش طرح استاندارد کردن موتورخانه های وزارتخانه ها، دستگاه های اجرایی و نهادها را آغاز کرده ایم، اما در مجموع کارهای انجام شده کافی نیست.

پیروزبخت ابراز امیدواری کرد با سایر اقدام ها نظیر توسعه فضای سبز، تولید و واردات خودروهای مناسب، از رده خارج کردن خودروهای آلاینده و … معضل آلودگی کلانشهرها به حداقل برسد.

به گزارش ایرنا:پیش از این «عیسی کلانتری» رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز اعلام کرده بود: 80 درصد آلایندگی ذرات زیر 2.5 میکرون در تهران و کلانشهرها ناشی از تردد اتوبوس ها و کامیون های فرسوده و 70 درصد آلودگی شهر تهران ناشی از احتراق ناقص سوخت خودروهای فرسوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید