افزایش اعضای مجمع به ۸۶نفر و هیات رییسه به ۱۰نفر

اساسنامه جدید فوتبال بالاخره آمد؛ ۱۲رای از تیم‌های ملی!

  • ورزشی
  • دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ ۱۲:۰۵
    کد خبر :760031

فدراسیون فوتبال اساسانامه اصلاح شده به منظور ارائه در مجمع عمومی فدراسیون فوتبال را منتشر کرد که برخی از مفاد آن با تغییرات گسترده مواجه شده است.

به گزارش تابناک ورزشی، فدراسیون فوتبال در آستانه برگزاری مجمع عمومی این فدراسیون به منظور تایید اساسنامه پیشنهادی که طی ماه‌های گذشته با همکاری فیفا و AFC اصلاح و ایرادات آن برطرف شده را رونمای کرد.

مجمع فدراسیون فوتبال هشتم آذر به صورت آنلاین برگزار می‌شود و اعضا با بررسی اساسنامه می‌توانند به تایید یا رد آن در مجمع پیش رو رای بدهند.

اساسنامه جدید فوتبال بالاخره آمد؛ ۱۲رای از تیم‌های ملی!

در ادامه به مرور برخی از مفاد جدید این اساسنامه می‌پردازیم:

*ماهیت فدراسیون فوتبال

مناقشه‌برانگیزترین بند اسن اساسنامه مربوط به ماهیت حقوقی فدراسیون فوتبال است که بعد از کش و قوس‌های فراوان مبنی بر دولتی یا غیردولتی بودن این مجموعه، در بند ۱-۱ آمده است: «-فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران موسسه‌ای مستقل ،غیرانتفاعی، غیردولتی و دارای شخصیت حقوقی است که مطابق مقررات جمهوری اسلامی ایران و برای مدت نامحدود تشکیل شده است.»

بر این اساس، فدراسیون فوتبال بندی را خارج از قوانین جاری جمهوری اسلامی ایران برای ماهیت این مجموعه انتخاب کرده که می‌تواند در ادامه با ایرادهایی در دولت و مجلس شورای اسلامی همراه شود چرا که همه فدراسیون‌ها در داخل ایران باید ماهیتی عمومی غیردولتی داشته باشند و ماهیت مستقل غیردولتی و غیرانتفاعی تعریف شده نیست.

*افزایش تعداد اعضای مجمع

دومین بخش از این اصلاحات به تعدادی اعضای مجمع مربوط است که طی این فرایند، تعداد اعضا از ۷۵ نفر به ۸۶ نفر افزایش یافته و همچنین وزیر ورزش و معاونش از میان اعضا حذف شده اند.

تعدادی اعضای مجمع به این شرح است:

۳۵ باشگاه فوتبال (لیگ برتر، لیگ دسته یک لیگ دسته دو)، فوتسال و فوتبال ساحلی در بخش بانوان و آقایان، ۳۲ هیات فوتبال ، ۴ نماینده از بخش فوتبال فدراسیون‌های ورزش دانش آموزی، دانشگاهی، کارگری و نیروهای مسلح، کاپیتان‌های اصلی یا دوم کلیه تیم‌های ملی بزرگسالان فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی شامل ۶ نفر (آقایان و بانوان) به عنوان نماینده بازیکنان، سرمربیان تیم‌های‌ ملی بزرگسالان فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی شامل ۶ نفر (آقایان و بانوان)، برترین داور آقا و خانم در رنکینگ داوران ایران شامل ۲ نفر، یک نماینده اتحادیه باشگاه های فوتبال.

*انتخاب کمیته‌های مستقل فدراسیون توسط مجمع

مطابق اصلاحات جدید، انتخاب رییس، معاون و اعضای کمیته‌های حسابرسی، اخلاق، انضباطی، استیناف، انتخابی و همچنین خزانه دار به اعضای مجمع محول شده که به فرد معرفی شده از سوی هیات رییسه راهی مثبت یا منفی خواهند داد.

این بند از جمله تغییراتی است که فیفا برای استقلال ارکان فدراسیون تایید کرده بود.

*افزایش اعضای هیات رئیسه

در اساسنامه جدید تعداد اعضای مجمع از ۹ به ۱۰ نفر افزایش یافته و حداقل یکی از اعضا باید خانم باشد.

ترکیب هیات رییسه به این شرح است:

رییس فدراسیون فوتبال سه نایب رییس (نایب رییس اول ، نایب رییس دوم و نایب رییس سوم که حتما خانم است)، هفت نفر اعضاء دیگر شامل دو نفر از بین روسای هیات‌های فوتبال استان‌ها، دو نفر از بین مدیران عامل باشگاه‌های لیگ برتر و یا لیگ دسته اول و سه نفر از بین افرادی که سابقه مدیریت ورزشی دارند.

*کاهش سابقه مدیریتی

طبق این اساسنامه، سابقه مدیریتی رییس فدراسیون، دبیرکل و اعضای هیات رییسه از ۱۰ و ۵ سال به ۴ سال کاهش یافته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید