از کشف تاریخ تهران در مغازه اسباب‌فروشی تا معتادان یخ‌زده شوش

    کد خبر :460038

احمد مسجد جامعی و تیم تهرانگردی امروز به همراه شهردار منطقه 12 از بخش‌های مختلف این منطقه بازدید کردند.

احمد مسجد جامعی صبح امروز در اولین تهرانگردی دی ماهی خود با حضور در منطقه 12 از اولین گرمخانه ویژه زنان در منطقه 12 بازدید کرد و با حضور در جمع زنان معتاد وکارتن خواب گفت: در دهه 80 رئیس دولت اصلاحات در ابتدای جلسه هئیت دولت از تماس یکی از مراجع تقلید قم با وی خبر داد و گفت: روز گذشته یکی از مراجع با من تماس داشتند واز مرگ کارتن خوابها به دلیل سرما در تهران گلایه و عنوان کردند که حفظ حرمت انسانها واجب است و دولت باید فکری به حال این افراد بکند.

مسجد جامعی با بیان این که پس از آن دولت با کمک شهرداری چادرهایی برای اسکان موقت کارتن خواب‌ها ایجاد گرد گفت: البته مقاومت‌های نیز صورت گرفت و برخی از چادرها آتش زده شد ، بعد از آن قرار شد سوله هایی ساخته شود تا افراد بی خانمان و کارتن خواب در آنجا مستقر شوند، اما باز هم مقاومت شد و گفتند این سوله‌ها بهتر است کاربری ورزشی داشته باشند و بماند اما نه محلی برای ورزش شد و نه محلی برای اسکان و به انباری تبدیل شدند.

وی با بیان این که شهرداری منطقه 12 با کمک سازمان خدمات اجتماعی کار قشنگی در منطقه 12 انجام داده است گفت: یک تالار متعلق به شهرداری که مراجعه کننده نیز داشت تبدیل به گرمخانه زنان کرده است و این اتفاق خوبی است چرا که متاسفانه تعداد زنان معتاد در این منطقه روبه افزایش بود واین افراد سرپناهی نیز نداشتند که باید فکری به حال آنها می شد.

این عضو شورا ی شهر در ادامه با بیان اینکه بسیاری از افراد بی خانمان گلایه داشتند که باید ساعت 7 صبح این گرمخانه را ترک کنند، گفت: با این حال رایزنی شده که در روزهای سرد این گرمخانه به صورت 24 ساعته میزبان افراد بی خانمان باشد.

در ادامه مسجد جامعی از بوستان خیابان انبار گندم در حوالی میدان شوش بازدید کرد و در این محله با اینکه یک گرمخانه ویژه بی خانمان مرد وجود داشت اما بسیاری از این افراد در محوطه پارک مستقر بودند که مسجد جامعی با آنها گفت و گو کرد و بسیاری از افراد بی‌خانمان از وضعیت نامناسب رسیدگی به آنها و همچنین برخورد نامناسب گلایه کردند.

مسجد جامعی در واکنش به این اعتراضات با بیان اینکه متاسفانه این افراد لباس‌هایشان خیس بوده و حتی برخی‌ها لباس‌هایشان یخ زده بود، گفت: بلافاصله با مسئولان گرمخانه صبحت کردیم ، هرچند آنها هم معتقدند به دلیل آنکه استعمال مواد مخدر در داخل گرمخانه ممنوع است، این افراد در بارندگی روز گذشته حاضر نشدند که به داخل گرمخانه بیایند و به همین دلیل لباسهایشان خیس شده بود و صبح زود هم به دلیل استعمال مواد مخدر با همان لباس‌ها از گرمخانه خارج شدند . هرچند که این توضیحات هم با اعتراضات این افراد بی خانمان مواجه شد.

مسجد جامعی با بیان این که ظرفیت گرمخانه برای استفاده افراد بی خانمان ومعتاد است، گفت: این امکانات برای این افراد است و اگر آنها از این ظرفیت استفاده نکند چه کسی بکند؟ و باید تهمیداتی اندیشه شود که افراد بی خانمان با اجبار متولیان گرمخانه را ترک نکند و در طول روز نیز امکان برگشت آنها وجود داشته باشد.

مسجد جامعی با بیان اینکه وقتی از معتادان و افراد بی خانمانی که در پارک از سرما می لرزیدند خواستم که همراه من به گرمخانه بیاید، نیامدند چرا که معتقد بودند اعتراض آنها سبب بروز مشکلاتی می شوند، گفت: این امکانات از سوی شهردای برای این افراد درنظر گرفته شده است و باید آنها بتواند از آن استفاده کنند. همچنین در مورد گرمخانه ویژه مردان در پارک انبار گندم نیز تذکراتی در خصوص وضعیت بهداشتی و نشت آب حمام به فضای سبز هشدار دادیم.

وی افزود: همچنین زنان بی خانمان و کارتن خواب گرمخانه درخواست کتاب داشتند که برهمین اساس اداره ارشاد تهران قول داد که 2000 جلد کتاب اعم از رمان و … را برای تجهیز کتاب گرمخانه ویژه زنان اهدا کند.

در ادامه مسجد جامعی به سایت کاوش باستان شناسی در بازار حضرتی مولوی رفت و در جریان آخرین کاوش‌های باستان شناسان در این سایت میراثی قرار گرفت و گفت: مالک این مغازه آقای صفایی است از اسباب بازی فروشان قدیمی تهران است که در حین کف‌سازی چند قطعه استخوان پیدا می‌کند که بلافاصله موضوع را به پلیس و دادسرا اعلام می‌کند اما در بررسی‌ها مشخص می‌شود که این استخوان‌ها و اشیای سفالی که پیدا شده است متعلق به زمان قاجار است.

وی افزود: با اینکه مالک همکاری‌های زیادی با باستان شناسان دارد اما مورد بی مهری سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته و مالک می گوید: وقتی به اداره میراث مراجعه و اعتراض کرده چرا مغازه اش تعیین تلکیف نمی شود، در کمال ناباروی گفته اند شن بیاور و کف مغازت را پر کن در حالی که این کشیفات نشان دهنده تمدن تهران است.

وی با بیان این که اتفاقات بسیار خوبی می تواند با این کشف باستان شناسی رخ دهد گفت: همگان تصور می کردند که تاریخ تهران هفت هزار ساله است اما با کشفیات به دست آمده تاریخ تهران به هشت سال پیش می رسد ، حال آنها چطور ممکن است بگوید این آثار را با شن دفن کنید.

مسجد جامعی با بیان این که بررسی ها نشان داده است که ممکن است قسمتی از برج یا دیوار دژ تهران در این مغازه باشد، گفت: این دیواری که در کف مغازه پیدا شده است شاید تکه ای از دروازه عبدالعظیم حسنی باشد که اولین باروی تهران بود. هرچند که باستان‌شناسان معتقدند که سفال‌های کشف شده متعلق به دوره تیموری یا سلجوقی است، اما همچنان باید کاوش انجام شود.

مسجد جامعی با بیان این که در دنیا امروز با پدیده ایجاد سایت موزه های محلی مواجه هستیم گفت: مالک پینشهاد داده که این فضا را با نصب شیشه های ضخیم حفظ کند و بتواند بر روی آن به کسب وکار خود بپردازد که پینشهاد خوبی است و البته باید بررسی‌های لازم صورت گیرد هرچند که این مدل موزه های محلی در دنیا مرسوم است .

به گزارش ایسنا، در ادامه تهرانگردان به کلیسای تادئوس رفت و ضمن تبریک سال نو میلادی گفت: این کلیسا از قدیمی‌ترین مراکز آیینی تهران است چرا که شیشه‌برهای ارمنی که برای تزیین کاخهای قاجاری به ایران آمده بودن این کلیسا را ساختند، نکته مهم این است که در آن سمت بازار حضرتی مقبره امامزاده اسماعیل قرار دارد و در این سمت کلیسای ارمنی و در سوی دیگر کنیسه وجود دارد که نشان می دهد در تهران همه ادیان کنار یکدیگر جمع بودند و این اتفاقی خوبی است.

وی با بیان این که این کلیسای ارزش میراثی بسیاری زیادی دارد ومحل دفن بسیای از شخصیت‌های تاثیرگذار مسیحی که در داخل ایران بودند هست، گفت: سفیر انگلیس، طبیب قاجار، اولین تشکیل دهنده نیروی دریایی و بسیاری از افراد دیگر در این کلیسا دفن شده اند هرچند که مالکان در خصوص وضعیت امنیتی این محل درخواست‌های داشتند و قرار شد شهرداری منطقه 12 فکری به حال آنها کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید