از هفته آینده گوشی های بالا 300 دلار گران می شود

    کد خبر :888466

انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی با ارسال بیانیه ای به رسانه ها اعلام کرده از هفته آینده واردات گوشی‌های هوشمند با ارزش بیش از سیصد (300) دلار تنها از طریق تهاتر ارز حاصل از صادرات خشکبار امکان‌پذیر است. این تصمیم می تواند موجب شوک قیمتی در بازار شود.

«بازتاب»؛ مهتاب جهاندار_بر اساس مصوبه کارگروه هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری از هفته آینده ارز حاصل از صادرات خشکبار با واردات گوشی‌های هوشمند با ارزش بیش از 300 دلار شامل کلیه گوشی‌های برند آیفون و سری‌های N و S و Z سامسونگ تهاتر خواهد شد.

در واقع برای گوشی های با قیمت بیش از 300 دلار دیگر ارز نیمایی تخصیص داده نمی‌شود و این گوشی‌ها از این به بعد با قیمت ارز آزاد که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد با ارز نیمایی اختلاف قیمت دارد، وارد کشور خواهد شد. همانطور که گفته شد این مصوبه برای کل مدل‌های برند آیفون و سری‌های N و S و Z سامسونگ از هفته آینده اجرایی می‌شود.

هفته گذشته وزارت صمت مذاکراتی را با انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی داشته و پیشنهاد داده که ارز صادراتی خشکبار و زعفران و گیاهان دارویی با واردات گوشی‌های با ارزش بیش از 300 دلار تهاتر شود و قیمت آنها نیز با ارز صادراتی محاسبه شود که این امر با مخالفت این انجمن روبرو شده بود.

انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، برهم خوردن نظم بازار و مشکلات عدیده کوتاژهای وارداتی در سال گذشته را از جمله دلایل مخالفت خود با این پیشنهاد عنوان کرده است.

از نظر انجمن موبایل پیش از تغییرات ارزی محصولات ذکر شده ابتدا باید اخبار و شایعات مختلف در رابطه با تغییرات تعرفه‌ای هر کدام از گروه‌های کالایی موبایل در سال ۱۴۰۱ بررسی شده و فرمول و نحوه محاسبات سابقه برای واردات موبایل در سال ۱۴۰۱ نیز مشخص گردد. همچنین باید چگونگی تغییرات ارز محاسباتی گمرک در سال ۱۴۰۱ بر مبنای ۴۲۰۰ تومان فعلی یا نرخ ETS بانک مرکزی هم شفاف شود.

گفتنی است بنا بر اعلام انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، از ابتدای سال تا پایان دی ماه سال جاری، ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزار دستگاه گوشی از طریق واردات رسمی و مسافری وارد کشور شده که ارزشی بالغ بر ۳.۶ میلیارد دلار داشته‌اند.

پیش از این هم گمرک واردات برخی مدل‌های گوشی از برندهای مختلف را ممنوع کرده بود که این امر با اعتراضات گسترده‌ای از سوی واردکنندگان و مردم مواجه شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید