پیشنهاد تروئیکای اروپا: بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی در ازای پایبندی به برجام

    کد خبر :782758

خبرگزاری رویترز مدعی شد که سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس پیشنهاداتی مطرح کرده‌اند که بر اساس آن ایران در ازی پایبندی به توافق هسته‌ای، از منافع اقتصادی بهره مند شود.

البته هنوز مشخص نیست که واشنگتن بدون این که اول ایران به توافق هسته ای پایبند شود، راضی به لغو تحریم ها می‌شود یا نه.
یک دیپلمات ارشد اروپایی در این باره گفت: ما از یک صفحه خالی کار را شروع نمی کنیم. معیارهای سلسله مراتب بازگشت به توافق و سپس ایجاد توافقی عمیق‌تر را می دانیم.

رویترز پیشتر هم گزارش داده بود که چهار منبع مطلع به این خبرگزاری اطلاع داده‌اند که وزیر خارجه آمریکا به زودی با همتایان خود در آلمان، انگلیس و فرانسه در خصوص چگونگی احیای توافق هسته‌ای با ایران به گفت‌وگو خواهد پرداخت.

این منابع که نخواستند نام‌شان فاش شود زمان مشخصی برای این گفت‌وگو تعیین نکرده‌اند اما دو منبع مدعی شدند که این گفت‌وگو تا روز جمعه رخ خواهد داد و منابع دیگر ادعا کردند که این گفت‌وگو در هفته آینده انجام خواهد گرفت.

وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر درخصوص دیدار مجازی این چهار وزیر خارجه خودداری کرده است.

وزارت خارجه فرانسه و آلمان و سفارت انگلیس در واشنگتن نیز به درخواست فوری برای اظهارنظر پاسخ ندادند.

به گزارش ایسنا، موضوع شرط پایبندی ایران به توافق هسته ای برای بهره مندی از منافع اقتصادی در پی این مطرح می شود که بایدن در وعده های انتخاباتی اش گفته بود «در صورت بازگشت ایران به پایبندی کامل به تعهدات هسته ای اش» آمریکا هم به توافق باز می گردد.

ایران در نتیجه خروج دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۸، متحمل شدن تحریم های اقتصادی آمریکا و تعلل کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان در زمینه کاهش تاثیر این تحریم ها و عادی سازی روابط اقتصادی با ایران، برخی تعهدات داوطلبانه اش در توافق هسته ای را کاش داد.

البته به گفته مقامات ایران، این اقدامات در صورت پایبندی تمامی اعضای توافق به تعهداتشان، بازگشت پذیر است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید