ارسال پرحاشیه محموله سوخت ایران به لبنان؛ آیا اسرئیل علیه این کشتی به اقدام نظامی متوسل خواهدشد؟

    کد خبر :837454
ایران سوخت لبنان

سید حسن نصرالله در سخنرانی روز عاشورا اعلام کرد که تا ساعتی دیگر یک محموله سوختی از ایران به مقصد لبنان حرکت خواهد کرد. این اقدام با واکنش منفی مخالفان حزب‌الله در لبنان روبه‌رو شده است؛ از سوی دیگر این محموله در شرایطی به لبنان ارسال می‌شود که در پی حمله پهپادهای انتحاری به کشتی اسرائیلی در دریای عمان، تل‌آویو اعلام کرده است که از ایران انتقام خواهد گرفت.

«بازتاب»؛ آرش صفار- دبیرکل حزب‌الله لبنان، «سید حسن نصرالله» در سخنرانی روز عاشورا اعلام کرد که برای مقابله با کمبود شدید سوخت در لبنان، این جنبش ارسال یک محموله گازوئیل از ایران را هماهنگ کرده است.

مطابق گفته سید حسن نصرالله، این نفت‌کش 28 مرداد، ایران را به مقصد لبنان ترک کرده است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان نسبت به هر گونه اقدام علیه این محموله سوختی به اسرائیل هشدار داد و اعلام کرد این کشتی بخشی از قلمرو لبنان در نظر می‌گرفته می‌شود و اقدام علیه آن با واکنش حزب‌الله روبه‌رو خواهد شد.

او وعده داد که محموله‌های سوختی بیش‌تری از ایران به لبنان ارسال خواهد شد؛ سید حسن نصرالله همچنین اعلام کرد که ایران بر خلاف آمریکا هرگز دوستانش را تنها نمی‌گذارد.

پایگاه خبری «نور نیوز» اعلام کرده است که این محموله از طریق تجار شیعه لبنانی خریداری شده است.

ساعتی پس از اظهارت دبیر کل حزب‌الله، دفتر «میشل عون»، رئیس‌جمهور اعلام کرد که او با سفیر آمریکا گفتگو کرده است؛ بر این اساس طرف آمریکایی مذاکراتی را برای تامین بهای گاز مصر و اصلاح خطوط انتقال برق و صیانت از لوله‌های گاز، با نهادهای مالی بین‌المللی انجام داده است و در تلاش است نیازهای لبنان به انرژی را طریق مصر و ادرن مرتفع سازد.

موضوع ارسال سوخت از ایران، با واکنش مخالفان حزب‌الله در لبنان روبه‌رو شده است؛ «سعد حریری»، نخست‌وزیر سابق نسبت به پیامدهای این موضوع هشدار داد و اعلام کرد این اقدام حزب‌الله ممکن سبب اعمال تحریم‌های آمریکا علیه لبنان شود که به نوبه خود شرایط اقتصادی کشور وخیم‌تر خواهد کرد.

حریری مدعی شد معرفی کشتی ایرانی به عنوان بخشی از قلمرو لبنان به معنی نادیده انگاشتن حاکمیت لبنان است و مجوز برخورد با این کشور به عنوان یک استان ایران را می‌دهد.

نخست‌وزیر پیشین لبنان گفت که ایران چگونه به خود اجازه ارسال این محموله به لبنان، بدون در نظر گرفتن قوانین بین‌المللی و اجازه دولت لبنان را می‌دهد؟

ارسال این محموله سوختی از سوی ایران در حالی انجام می‌شود که ایران و اسرائیل طی دو سال گذشته درگیر یک کارزار علیه کشتی‌های یکدیگر بوده‌اند.

در آخرین مورد یک کشتی اسرائیلی در دریای عمان هدف حمله پهپادهای انتحاری قرار گرفت و دو نفر از خدمه آن کشته شدند. اسرائیل در همراهی با انگلیس و آمریکا ایران را مسئول این حمله معرفی کردند؛ این در حالی است که مقام‌های ایرانی شدیدا این اتهام را رد کرده‌اند.

مقام‌های اسرائیل اعلام کرده‌اند که تل‌آویو انتقام حمله دریای عمان را در زمانی که خود تشخیص می‌دهد، خواهند گرفت.

به نظر می‌رسد اعلام کشتی حامل سوخت به لبنان به عنوان بخشی از قلمرو لبنان از سوی دبیر کل حزب‌الله با هدف ایجاد بازدارندگی در برابر عملیات انتقامی اسرائیل صورت گرفته است.

اسرائیل و حزب‌الله در لبنان درگیر یک معادله «این در برابر آن» هستند و تاریخ منازعات بین دو طرف، اعتبار تهدیدهای آن‌ها علیه یکدیگر را نشان داده است.

باید دید آیا کابینه جدید اسرائیل سیاست «بنیامین نتانیاهو» و تیم امنیتی او در حمله به کشتی‌های ایرانی عازم سوریه و لبنان را ادامه می‌دهد یا خیر؟

این احتمال وجود دارد که با توجه به سفر آتی «نفتالی بنت» به آمریکا برای دیدار با «جو بایدن» و عدم تمایل واشنگتن به افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، اسرئیل تمایلی به اقدام علیه کشتی ایرانی در مقطع کنونی نداشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید