اردوغان: سعی داریم گاز اسرائیل را به اروپا انتقال دهیم

    کد خبر :885592

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه احتمال داد این کشور در پی تنش‌های جاری میان روسیه و اوکراین، برای تامین گاز به عراق مراجعه خواهد کرد.

به گزارش شفقنا به نقل از ینی شفق ترکیه، اردوغان با بیان اینکه اکنون هیچ مشکلی در تامین گاز طبیعی خود نداریم، اظهار داشت: تامین بخشی از گاز طبیعی مورد نیاز ترکیه از عراق هم در دست بررسی است، «نچیروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان عراق هم در سفر اخیر به آنکارا اعلام کرد تمام تلاش خود را در این باره خواهد کرد و به محض بازگشت به عراق با مسئولان فدرال در این زمینه گفت‌وگو خواهد کرد، ان شاء الله درباره واردات گاز طبیعی با عراق توافقاتی خواهیم داشت و دو طرف از این توافقات سود خواهند بود.

رئیس جمهوری ترکیه در بازگشت از سفر اوکراین، در مصاحبه با خبرنگاران در هواپیما در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با اسرائیل هم درباره گاز طبیعی فعالیت‌های مشترکی خواهیم داشت و گاز اسرائیل به عنوان یک آلترناتیو خواهد بود، گفت: ما در گذشته با اسرائیل در این باره گفت‌وگوهایی داشتیم، ما آماده استفاده از گاز اسرائیل و فراتر از آن، فعالیت مشترک برای انتقال آن به اروپا هستیم و در سفر اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل به ترکیه درباره این موضوعات گفت‌وگو خواهیم کرد.

وی اعلام کرد: درصدد آن هستیم که نشست سطح بالایی ترتیب دهیم تا پوتین و زلنسکی گردهم آیند، توافق ما با ایشان به این منوال است.

اردوغان با اشاره به اینکه در دیدار با رئيس جمهور اوکراین برای ایفای نقش‌ میانجیگری برای کاهش تنش با روسیه اعلام آمادگی کردیم، افزود: پس از دیدار با پوتین در صورت توافق در خصوص میانجی‌گری ترکیه، این اقدام را عهده‌دار شده و وظیفه خود را انجام خواهیم داد.

وی تاکید کرد: نگاه جهان معطوف به تحولات در دونباس و مناطق مرزی است. امیدوارم صلح در این منطقه پایدار و برقرار باشد.

رئيس جمهور ترکیه همچنین با اشاره به اینکه هم‌اکنون در اروپا مشکل رهبری برای حل این مسئله وجود دارد، اعلام کرد که بایدن نیز هنوز رویکرد مثبتی در این موضوع نداشته است.

وی همچنین با اشاره به تداوم مبارزه قاطعانه ترکیه با گروه تروریستی داعش، گفت: در تلاش‌های بین‌المللی در این زمینه فعالانه مشارکت می‌کنیم.

اردوغان درباره عملیات عقاب زمستان نیز تصریح کرد:در مکالمات تلفنی‌شان ابراز عجز و ناتوانی می‌کنند، هیچکدام از آنها سوراخی برای فرار پیدا نخواهند کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید