ارتقای درمان سرطان کودکان مبتلا به سرطان از برنامه‌های محک

    کد خبر :364052

سومین کنگره بین‌المللی دوسالانه آنکولوژی کودکان بزرگداشت پروفسور پروانه وثوق، با همکاری انجمن خون و سرطان کودکان ایران و انجمن خون و سرطان کودکان آلمان (GPOH)، 14 تا 16 شهریور ماه 1397 برگزار شد.

در ابتدای این مراسم دکتر مردآویژ آل‌بویه، رئیس کنگره و رئیس هیأت امنا محک ضمن خوشامدگویی به مدعوین این برنامه گفت: هدف از برگزاری این کنگره ارتقای دانش و فراهم آوردن دیدی عمیق‌تر نسبت به انواع سرطان، ارائه تجربیات درمانی این حوزه و همچنین بهره‌مندی از نتایج علمی آخرین تحقیقات انجام شده به صورت کاربردی است.

وی افزود:امید است برپایی این رویداد تخصصی دوسالانه موجب ایجاد انگیزه‌ در میان دانشجویان و علاقه‌مندان حوزه آنکولوژی شود و دسترسی ایشان را به دانش علمی سرطان در سراسر کشور آسان کند تا درمان بهتر برای تمامی بیماران مبتلا به سرطان ممکن شود.

در ادامه برگزاری این کنگره دکتر آراسب احمدیان، مدیرعامل محک درخصوص عملکرد این سازمان گفت: محک سازمانی چندتخصصی و مبتنی بر پیشرفت‌های روز دنیاست که در طول 27 سال فعالیت خود بیش از 30 هزار کودک مبتلا به سرطان را در سراسر ایران تحت پوشش قرار داده است که از این میان بیش از 17 هزار کودک در حال حاضر تحت درمان و بیش از 6000 نفر از آنها بهبود یافته‌اند.

وی افزود:«ارائه پیشرفته‌ترین خدمات درمانی براساس استانداردهای ملی و بین‌المللی»، «کاهش نرخ ابتلا به سرطان در کودکان و ارتقای شاخص نجات‌یافتگان از درمان سرطان کودکان در ایران»، «یکسان‌سازی خدمات حمایتی در سراسر کشور»، «اجرای درمان چندتخصصی»، «راه‌اندازی کلینیک عوارض دیررس درمان» و «پیوستن به پروژه‌ تحقیقاتی بین‌المللی» از جمله برنامه‌های استراتژی محک است.

احمدیان با بیان اینکه بیمارستان فوق‌تخصصی سرطان کودکان محک یک پنجم از ظرفیت تخت‌های آنکولوژی کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: در بیش از یک دهه فعالیت بیمارستان، اطلاعات درمانی بیماران در بخش تحقیقات و پژوهش جهت ارتقای دانش حوزه سرطان کودکان به ثبت رسیده و داده‌ها و تجربیات با مراکز تحقیقاتی داخلی و بین‌المللی به اشتراک گذاشته شده است.

وی تأکید کرد: خدمات درمانی و حمایتی محک به همه کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌هایشان در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی دارای بخش خون و آنکولوژی در سراسر کشور ارائه می‌شود.

همچنین دکتر حسن ابوالقاسمی، رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران نیز با حضور در این کنگره با اشاره به همکاری این انجمن با محک و تلاش‌های این سازمان مردم‌نهاد در حمایت از کودکان مبتلا به سرطان گفت: محک پشتیبان بزرگی در حمایت درمانی و رفاهی از کودکان مبتلا به سرطان است و اقدامات این سازمان در برگزاری کنگره بین‌المللی آنکولوژی بسیار ارزشمند است. امیدواریم با بهره‌مندی از تجربیات تخصصی و به روز در حوزه سرطان شاهد ساخت داروهای با کیفیت ضدسرطانی در کشور باشیم و با تداوم همکاری با محک در مسیر ایجاد علاقه و انگیزه برای دانشجویان رشته هماتولوژی و آنکولوژی گام برداریم.

وی با بیان اینکه محک بستر مناسبی برای آموزش دانشجویان رشته خون و آنکولوژی کودک است گفت: امیدوارم روزی بتوانیم با همکاری مشترک محک و انجمن خون و سرطان کودکان ایران، زمینه آموزش تخصصی هر چه بهتر دانش‌آموختگان این حوزه را فراهم آوریم.

در ادامه دکتر عظیم مهرور، دبیر علمی کنگره و رئیس بیمارستان فوق‌تخصصی سرطان کودکان محک هم با اشاره به نقش زنده‌یاد پروفسور پروانه وثوق، بنیانگذار آنکولوژی کودکان در ایران و رئیس فقید هیأت امنای این سازمان مردم‌نهاد که طراحی و برپایی این مراسم علمی دوسالانه به احترام نام علمی ایشان آغاز شده است، گفت: نخستین کنگره آنکولوژی کودکان محک در ابتدا به مناسبت اولین سالگرد فوت پروفسور وثوق برگزار شد و امروز سومین دوره آن در حال اجراست.

وی ادامه داد:با توجه به اهمیت موضوعات ALL، AML و NHL با هماهنگی گروه iBFM در آلمان در نظر گرفته شد تا در این کنگره نکات جدید و مشکلات درمانی مورد بررسی قرار گیرد و فرصتی برای بهره‌مندی از دانش و تجربیات متخصصان تراز اول فراهم شود.

مهرور گفت: امیدوارم در مدت 3 روز کنگره، تجارب و یافته‌های نوین در زمینه سرطان به اشتراک گذاشته و بر دانش علمی مهمانان این برنامه افزوده شود.

دکتر مریم تشویقی، دبیر اجرایی کنگره و فوق‌تخصص بیماری‌های خون و سرطان کودکان نیز با بیان اهمیت برگزاری رویدادهای علمی جهت آموزش و اطلاع‌رسانی در خصوص سرطان کودکان و درمان آن و همچنین آگاهی جامعه گفت: در این کنگره علمی با گردهمایی متخصصان حوزه سرطان قصد داریم در جهت بهبود مدیریت سرطان کودکان گام برداریم و شاهد بهره‌مندی تمام کودکان جهان در توسعه دانش پزشکی باشیم.

وی با بیان اهمیت حضور دانشجویان پزشکی در این کنگره گفت: از جمله اهداف این رویداد علمی، آموزش دانشجویان پزشکی است که در قالب نشست‌های علمی و ارائه مقالات تخصصی در خصوص انواع سرطان‌های خون (ALL, AML, NHL) طراحی شده است.

ارائه آخرین دستاوردهای پزشکی در حوزه سرطان کودک

به گزارش ایسنا،در ادامه سخنرانی‌های این کنگره نشست‌های‌ تخصصی با مبانی علمی نظیر لوسمی حاد (لنفوبلاستیک – میلوبلاستیک) در کودکان (درمان، توکسیتی، پیوند مغز استخوان، عوارض دیررس) و لنفوم نان هوچکینی (تشخیص و درمان، توکسیستی، عوارض دیررس) برپا شد. در بخش نخست اساتیدی همچون دکتر اورزولا کروتزیک، فوق‌تخصص خون و آنکولوژی کودکان در دانشگاه هانوفر و عضو IBFMاز کشور آلمان، دکتر دریک رینهارت فوق‌تخصص هماتولوژی آنکولوژی کودکان بیمارستان و دانشگاه اسن و رئیس کمیته AML در IBFM از کشور آلمان و دکتر ژاکلین کلوس محقق حوزه سرطان و متخصص زیست‌شناسی سلولی از دانشگاه و بیمارستان آمستردام از کشور هلند با محوریت روش‌های نوین تشخیص و درمان انواع سرطان خون در اطفال به بحث و بررسی پرداختند.

علاوه بر پروفسور رینهارت متخصصان هماتولوژی و آنکولوژی دیگری چون دکتر شهلا انصاری، دکتر محمد پدرام، دکتر محمد تقی ارزانیان، دکتر عظیم مهرور و دکتر نغمه نیک‌طره درباره پروتکل‌های درمانی در بیماران مبتلا به لوسمی حاد میلوئیدی سخنرانی کردند. در بخش دیگر نیز دکتر محمد فرانوش، فوق‌تخصص خون و سرطان کودکان و دکتر بهزاد پوپک به همراه سخنرانان خارجی حاضر در مراسم به ارائه مطالعه در خصوص پنج بیمار از مبتلایان به لوسمی حاد پرداخت.

در ادامه این کنگره و در روز دوم، پروفسور ویلهلم ووسمن، پروفسور اسکار هاس و دکتر غلامرضا باهوش در خصوص شیوه‌های نوین درمان سرطان حاد لنفوئیدی (ALL) در کودکان و بزرگسالان به بحث و ارائه تحقیقات پرداختند. سپس دکتر رولاند میسل، دکتر برهان مرادویسی، دکتر بی‌بی شهین شمسیان، دکتر مهشید مهدی‌زاده و دکتر نرجس مهرور درباره پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز در انواع لوسمی‌ها به ارائه مطالعات جدید پرداختند.

در ادامه دکتر علی احسانی و یاسمین ابطحی به همراه سه سخنران بین‌المللی دیگر، جغرافیای ژنتیکی بیماران مبتلا به لوسمی در ایران و شیوه‌های درمانی سرطان‌های درمان‌ناپذیر را مورد بررسی قرار دادند.

همچنین در آخرین روز از این کنگره، پروفسور ووسمن، دکتر ثمین علوی، دکتر خدیجه ارجمندی، دکتر زهره آدینه‌پور و دکتر مریم تشویقی در خصوص سرطان لنفوم نان‌هوچکین به بحث و ارائه مطالعات خود پرداختند. سپس دکتر بیژن کیخانی و دکتر پیمان عشقی درباره تشخیص سرطان در مبتلایان به این بیماری سخنرانی کردند. در پایان نیز از پوسترهای ارائه شده بخش دانشجویی رونمایی شد.

در این کنگره دکتر حسن ابوالقاسمی، رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران، دکتر محمدتقی ارزانیان، فوق‌تخصص خون و سرطان‌شناسی، دکتر اورزولا کروتزیک، فوق‌تخصص خون و آنکولوژی کودکان در دانشگاه هانوفر و عضو IBFMاز کشور آلمان، دکتر دریک رینهارت فوق‌تخصص هماتولوژی آنکولوژی کودکان بیمارستان و دانشگاه اسن و رئیس کمیته AML در IBFM آلمان و دکتر ژاکلین کلوس محقق حوزه سرطان و متخصص زیست‌شناسی سلولی از دانشگاه و بیمارستان آمستردام از کشور هلند، اعضای هیأت امنا و مدیره محک و متخصصان و پزشکان داخلی و بین‌المللی فعال در معتبرترین بیمارستان‌ها و مراکز تحقیقاتی حضور داشتند. تمامی هزینه‌های برگزاری کنگره توسط حامیان مالی در راستای توجه به مسئولیت اجتماعی خود تأمین شده است. در این رویداد تخصصی مبانی علمی نظیر لوسمی حاد (لنفوبلاستیک – میلوبلاستیک) در کودکان و لنفوم نان هوچکینی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بر اساس گزارش روابط عمومی محک، زنده‌یاد پروفسور پروانه وثوق، فوق‌تخصص خون و آنکولوژی کودکان و رئیس فقید هیأت امنای محک از ابتدای فعالیت این سازمان در سال 1370 و سپس با آغاز فعالیت بیمارستان فوق‌تخصصی سرطان کودکان محک در سال 1386 تمام سال‌های فعالیت حرفه‌ای خود را به صورت داوطلبانه و بدون دریافت دستمزد برای حمایت از کودکان مبتلا به سرطان صرف کرد. عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران با راه‌اندازی بخش سرطان‌شناسی در بیمارستان حضرت علی‌اصغر یکی از بنیان‌گذاران طب نوین خون و آنکولوژی کودکان در ایران شناخته می‌شود. این پزشک فرزانه علاوه بر درمان کودکان بی‌شماری از سراسر ایران و جهان، متخصصان بسیاری را در حوزه خون و آنکولوژی کودکان آموزش داده است که امروز در زمره برترین پزشکان مراکز درمانی ملی و بین‌المللی هستند.

محک به منظور پاسداشت مقام علمی پروفسور وثوق و تبادل اطلاعات با متخصصان برتر حوزه سرطان، برگزاری کنگره بین‌المللی آنکولوژی کودکان را به صورت دوسالانه در دستور کار خود قرار داده و سه دوره از این رویداد علمی- تخصصی را در سال‌های 1393 و 1395 و 1397 برگزار کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید