ارائه مجوز مشروط سفر نوروزی امسال با مسافرت به ترکیه بدون گذرنامه

    کد خبر :786612

گردشگری دوران سختی را همراه با شیوع کرونا طی می‌کند؛ ‌حالا مسئولان گردشگری اعلام کردند ستاد مقابله با کرونا با سفرهای نوروزی با شرط و شروطی موافقت کرده از طرفی شاید دیگر برای رفتن به ترکیه نیاز به گذرنامه هم نباشد.

با نزدیک شدن به پایان سال اخبار مربوط به سفر در دوره کرونا حسابی داغ شده است؛ در هفته جاری معاون گردشگری کشور خبر داد ستاد ملی مقابله با کرونا امکان سفر نوروز ۱۴۰۰ را پذیرفته البته مشروط به رعایت شیوه نامه های بهداشتی، خبر دیگر نیز مربوط به مسئولان گردشگری ترکیه بود که در خواست دادند ایرانی‌ها و ترک‌ها بتوانند بدون گذرنامه به کشورهای یکدیگر سفر کنند.

مجوز مشروط سفر در نوروز ۱۴۰۰ صادر شد

ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا برای انجام سفرهای نوروز ۱۴۰۰در قالب تورهای مسافرتی و نیز با رزرو مراکز اقامتی دارای مجوز متقاعد شد.

تیموری در وبینار با ۳۱ استان کشور که با هدف تبیین وضعیت سفرهای نوروزی و نیز حضور در نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران برگزار شده بود؛ با تشریح اینکه طبق آخرین مصوبات و تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته در کمیته های مختلف ستاد ملی کرونا محدودیت هایی برای تردد بین شهرها در ایام تعطیلات نوروزی تصویب شده است؛ گفت: به دلیل ناپایدار بودن شرایط کشور به واسطه شیوع کرونا، سفرهای نوروزی همچون سال گذشته با محدودیت هایی مواجه است؛ اما در این میان وزارت گردشگری با تشریح و تبیین برنامه‌ها و تمهیدات بعمل آمده و با معرفی دو راهکار سبز برای سفرهای ایمن، اعضای ستاد را برای انجام سفرها در قالب تورهای مسافرتی و نیز با رزرو مراکز اقامتی شامل هتل‌ها، مهمانپذیرها و بوم‌گردی‌های دارای مجوز از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی متقاعد کرد.

پیشنهاد سفر بدون گذرنامه برای مسافران ایران و ترکیه

ولی تیموری معاون گردشگری کشور بر اهمیت برقراری مجدد تبادلات گردشگری دو کشور در ایام پساکرونا و ضرورت تدوین و امضای پروتکل دوجانبه بویژه میان بخش خصوصی طرف‌ها به منظور تسریع در حل و فصل مشکلات خبر داد.

وی در وبینار نشست پنجمین کمیته فنی مشترک همکاری های گردشگری ایران و ترکیه بر اهمیت گردشگری به عنوان ابزاری برای شناخت بیشتر مردم دو کشور از ظرفیت های موجود و تعمیق روابط و همکاری ها تاکید کرد.

تیموری سپس بر ضرورت تداوم حضور دو کشور در نمایشگاه های بین المللی یکدیگر تاکید کرد و از طرف مقابل برای حضور در نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی تهران که در اسفند ماه امسال برگزار خواهد شد دعوت بعمل آورد.

یکی از موارد مهمی که طی این نشست در جهت ایجاد توازن در مبادله گردشگر از سوی طرف ترک مطرح شد امکان سفر گردشگران دو کشور بدون گذرنامه بود که مقرر شد این موضوع از طریق مراجع ذیربط به صورت ویژه پیگیری شود.

افزون بر این، تیموری همکاری و مشارکت طرفین در سرمایه گذاری و راه اندازی گردشگری جاده ابریشم را حائز اهمیت ویژه دانست و انجام پروژه های مشترک با این موضوع را از ساز و کارهای مهم در این خصوص خواند.

مرمت سقاخانه ۱۱۰ساله عزیز محمد در تهران آغاز شد

نصراله آبادیان شهردار منطقه ۱۱ تهران گفت: در راستای اجرای پروژه های محرک توسعه محله‌ای، مرمت سقاخانه ۱۱۰ ساله عزیز محمد در خیابان فروزش از امروز آغاز شده و تا اردیبهشت ۱۴۰۰ به پایان خواهد رسید.

وی در این باره توضیح داد: در راستای اجرای پروژه های محرک توسعه محله ای و کوچک مقیاس در محله های مرکزی شهر تهران از سوی اداره زیبا سازی معاونت خدمات شهری و محیط زیست این منطقه طرح مرمت سقاخانه عزیز محمد که بیش از ۱۱۰ سال قدمت دارد؛ آماده و عملیات اجرایی آن امروز با نظارت سازمان میراث فرهنگی آغاز شد.

آبادیان افزود: سقاخانه عزیز محمد به دلیل قدمت بنا دچار آسیب هایی از جمله شکستگی کاشی ها و تزئینات بنا، نمای فرسوده، الحاق زوائد، فرورفتگی ستون های آبخوری به زیر آسفالت و وجود سر در تابلوی مغازه ها که منجر به پوشاندن نمای فاخر سقاخانه شده است؛ که در این عملیات به طور کامل مرمت خواهند شد.

با حضور مونسان ۲۰۶ پروژه گردشگری در استان تهران افتتاح شد

علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری با تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: به‌عنوان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از مردم عزیزمان خواهش می‌کنم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، خصوصا موضوع استفاده از ماسک را که همکاران ما در وزارت بهداشت بر آن تأکید دارند، به ‌طور جدی مورد توجه قرار دهند.

وی بیان کرد: تجمع‌ها و نیز برگزاری مراسم‌هایی مثل عروسی و عزا اصلا به صلاح نیست. باید بتوانیم جلوی انتشار بیشتر این ویروس را بگیریم. اگر قرار است نوروزی داشته باشیم که در آن سفر انجام شود منوط به این است که پروتکل‌های بهداشتی از همین حالا و برای همیشه رعایت شود تا شاهد شیوع پیک چهارم کرونا در کشور نباشیم.

موزه قلعه فلک الافلاک خرم‌آباد ایمن‌سازی شد

سید امین قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: فصل نخست بهسازی و ایمن‌سازی موزه قلعه تاریخی‌ فلک‌الافلاک خرم‌آباد به پایان رسید.

وی بیان کرد: معاونت میراث‌فرهنگی این اداره‌کل در راستای ایمن‌سازی و بهسازی الکتریکال (برقی) موزه قلعه ‌فلک‌الافلاک در سال ۹۷ مبادرت به تهیه این طرح کارشناسی کرد و پس از پایان یافتن طرح مذکور توسط اداره‌کل موزه‌های کشور تائید و آماده اجرا شده است.

وی با اشاره به رایزنی‌های صورت‌گرفته و تامین اعتبار پروژه مذکور در سال‌جاری افزود: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان در راستای اجرای فاز اول ایمن‌سازی برق قلعه فلک‌الافلاک، قرارداد پنج میلیارد ریالی با پیمانکار منعقد کرده است.

قاسمی اظهار داشت: قرارداد مربوطه به‌صورت مرحله به مرحله و طبق شرح خدمات ارائه شده، انجام گرفته است که تاکنون فصل اول این پروژه (ایمن سازی موزه) به پایان رسیده است.

ثبت‌ملی ۱۰۷ اثر منقول فرهنگی‌تاریخی

۱۰۷ اثر منقول از استان‌های یزد، آذربایجان‌غربی، سیستان‌وبلوچستان، بوشهر، البرز، خوزستان، اصفهان، کهگیلویه‌وبویر احمد، خراسان‌شمالی و مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

در جلسه شورای ملی ثبت آثار منقول، از استان یزد هشت اثر منقول فرهنگی‌تاریخی ثبت ملی شد که از جمله این آثار می‌توان به طومار موقوفات حسینیه توران پشته، چادر حسینیه چرخاب و طومار وقفی قنات حسن آباد مشیر و دهنو اشاره کرد.

در این جلسه از استان آذربایجان‌غربی هفت اثر از جمله منبر مسجد جامع ارومیه، آثاری از محوطه‌های تپه رسول، قلات سوغانلو، تپه باستانی قره قوزلو و تپه حسنلو همچنین از استان سیستان و بلوچستان ۱۴ اثر منقول فرهنگی‌تاریخی شامل مجسمه یعقوب لیث صفاری زابل، ۶ اثر از محوطه شهر سوخته، چهار اثر سوزن‌دوزی از مجموعه‌های خصوصی و سه قالیچه و گلیم از مجموعه آقای آویشی به ثبت ملی رسید.

پل تاریخی پلدختر مرمت می‌شود

سید امین قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: پل تاریخی شهرستان پلدختر با اعتبار بیش از یک میلیارد ریال مرمت می‌شود.

قاسمی اظهار داشت: با توجه به اینکه بخش های حساسی از پل تاریخی پلدختر در جریان سیل فروردین ماه ۹۸ آسیب دید و در معرض خطر فرسایش قرار گرفته است، مرمت و استحکام بخشی می‌شود.

وی افزود: هدف از این عملیات، حفظ اصالت طاق های بخش غربی بدنه و سنگ های پایه های سطح گذر پل تاریخی پلدختر است که در مجاورت رودخانه کشکان قراردارند.

حریم و عرصه‌ سه اثر طبیعی و تاریخی لرستان تصویب شد

سید امین قاسمی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان گفت: سه اثر طبیعی و تاریخی این استان در خرم‌آباد، کوهدشت و دلفان تعیین حریم و عرصه شدند.

قاسمی اعلام کرد: نقشه محدوده عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی سه اثر طبیعی و تاریخی تپه “برهمای” شهرستان دلفان، تپه “کنی جونی” کوهدشت و “باغ فلاحت” خرم‌آباد تصویب شد.

ویی افزود: پرونده تعیین حرایم این سه اثر طبیعی و تاریخی تصویب شده است که پس از طی مراحل اداری از سوی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابلاغ خواهد شد.

۵۰ قطعه عتیقه سه هزار ساله در سقز کشف شد

سردار علی آزادی فرمانده انتظامی کردستان گفت: ماموران انتظامی در یک عملیات شناسایی موفق به کشف ۵۰ قطعه عتیقه با قدمت سه هزار ساله در سقز شدند.

آزادی اظهار داشت: در پی اخبار واصله مبنی بر فعالیت افرادی مبنی بر خرید و فروش اشیاء عتیقه حاصل از حفاری غیر مجاز از قلعه باستانی زیویه شهرستان سقز، موضوع در دستور کار ماموران انتظامی شهرستان قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ماموران با اشراف اطلاعاتی و اقدامات پلیسی یک دستگاه خودرو پژو پارس حامل سه متهم را شناسایی و در عملیاتی غافلگیرانه آنان را دستگیر کردند افزود: پس از هماهنگی قضائی، ماموران در بازرسی از خودرو متعلق به متهمان، ۵۰ قطعه عتیقه که قدمت آن برابر نظر کارشناسان مربوط به سه هزار سال قبل بوده را کشف کردند.

وی اضافه کرد: اشیا عتیقه کشف شده تحویل سازمان میراث فرهنگی تحویل شد و متهمان به همراه پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند.

تب آفرودسواران برای توبیرون دزفول

تردد آفرودسواران در دل دره توبیرون دزفول محیط زیست حیوانات و آبزیان منطقه را تحت تاثیر قرار داده است.

توبیرون واژه‌ای محلی به معنای بریدن تب است؛ همانگونه که دره توبیرون دزفول به واسطه عمق دره و عبور نهری زیبا از میان آن به مکانی خنک برای گردشگران و طبیعت دوستان در تمام ایام سال تبدیل شده است.

ولی این روزها جیپ‌های آفرود با سرعت تمام از دره‌ می‌گذرند و صدای دلخراش آنها گردشگران و حیوانات را می‌آزارد؛ جای لاستیک خودروها بر تن طبیعت می‌ماند و آرامش حیوانات را سلب می‌کند.

این بی توجهی‌ها ادامه می‌یابد و منطقه‌ای بکر به جولان آفرودسواران تبدیل می‌شود؛ اتوبوس‌های گردشگری هم یکی پس از دیگری در منطقه نمایان می‌شوند و رنگ زرد دزفول را قرمز می‌کنند اگرچه قرمز شدن وضعیت کرونا در دزفول به عوامل دیگری هم بستگی دارد و موضوع گزارش نیست.

هنر تحریم شدنی نیست

معاون صنایع دستی کشور خطاب به فعالان زن عرب بازدیدکننده از پنجمین جشنواره فجر صنایع دستی، با اشاره به اینکه هنرهای سنتی ایران در خارج از کشور طرفداران زیادی دارد، تاکید کرد: هرچند تحریم‌ها در حوزه صادرات صنایع دستی نیز مشکلات زیادی ایجاد کرده ولی معتقدیدم «هنر تحریم شدنی نیست».

هیاتی از بانوان کشورهای لبنان، سوریه، عراق، افغانستان و فلسطین از پنجمین جشنواره صنایع دستی ایران که در حال برگزاری در موزه ملی است، بازدید کردند.
پویا محمویان معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه سخنان خود در پاسخ به پرسش یکی از بازدیدکنندگان مبنی بر مشکلات ایران در خصوص تحریم ها در حوزه صادرات صنایع دستی، گفت: تحریم ها در حوزه صادرات صنایع دستی نیز مشکلات زیادی ایجاد کرده ولی به نظرما این است که هنر تحریم بردار نیست.
در ادامه محمودیان از علاقه هیات حاضر برای همکاری و تعامل در حوزه صنایع دستی خبر داد و گفت: درصدد هدفمند کردن تعامل با این کشورها در حوزه صنایع دستی هستیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید