ادعای کاخ سفید درباره هشدار مستقیم بایدن به ایران

    کد خبر :1029262
کاخ سفید هشداربایدن ایران

هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید در نشستی خبری به سوالات خبرنگاران درباره پیام رییس جمهور این کشور به ایران درباره حملات به نظامیان آمریکایی در منطقه و حضور وزیر امور خارجه ایران در نیویورک برای شرکت در نشست سازمان ملل درباره جنگ غزه پاسخ داد.

«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری که مشروح آن در وبگاه کاخ سفید منتشر شده است، در پاسخ به این سوال که آمریکا با توجه به این گفته «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا مبنی بر این که اگر حملات به نظامیان آمریکا از سوی ایران یا نیروهای نیابتی آن ادامه بیابد، پاسخ خواهد داد، او دقیقا برای این پاسخ منتظر چیست، گفت: او این را گفته است.

کربی در ادامه در پاسخ به این که آیا تکرار یک هشدار پاسخ دادن محسوب می‌شود، گفت: ما قبلا، در ماه مارس به طور مثال، پاسخ داده‌ایم و تلافی هم کرده‌ایم، در واقع قاطعانه هم بود. همان طور که رییس‌جمهور گفت، ما در حفاظت از نظامیان و تاسیساتمان تردید نخواهیم کرد اما در زمان و به شیوه‌ای که بخواهیم انجامش خواهیم داد.

این مقام کاخ سفید در پاسخ به این که با توجه به ادعای کربی مبنی بر این که بایدن به رهبری ایران هشدار داده است، این پیام چگونه منتقل شده، گفت که وارد این موضوع نمی‌شود.

او در پاسخ به پافشاری خبرنگار که آیا این پیام ادعایی از طریق تماسی تلفنی منتقل شده یا طرف سوم و آیا پس از مجروح شدن نظامیان آمریکا در منطقه منتقل شده است، گفت: پیام مستقیمی منتقل شد. بیشتر از این چیزی نمی‌گویم.

ادعای کربی در پی این مطرح می‌شود که بایدن روز چهارشنبه در کنفرانس خبری مشترک با «آنتونی آلبانیزی» نخست‌وزیر اتریش گفت که هشدار وی به سران ایران این است که اگر به حمله به نیروهای آمریکایی ادامه بدهند، با پاسخ آمریکا مواجه خواهند شد و باید برای این پاسخ آمادگی داشته باشند.

با آغاز عملیات طوفان الاقصی از ۱۷ اکتبر، مواضع واشنگتن در این منطقه مکرراً مورد حمله گروه‌های مقاومت واقع شده و ده‌ها نظامی آمریکایی مجروح شدند.
یک مقام آمریکایی چندی پیش به پلیتیکو گفت که تاکنون بالغ بر ۲۰ نیروی نظامی آمریکا در پی حملات موشکی دچار آسیب‌دیدگی‌های کوچک شده‌اند و شماری از سربازها نیز علائم «ضربه مغزی» از خود نشان داده‌اند.

این مقام آمریکایی که نمی‌خواست نامش فاش شود عنوان کرد که سربازان مجروح، به انجام وظایف خود بازگشته‌اند.

ادعای پیام مستقیم بایدن به رهبری ایران در حالی از سوی مقامات کاخ سفید و رسانه‌های خارجی مطرح می‌شود که «محمد جمشیدی» معاون سیاسی دفتر رییس جمهور در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس با تکذیب این ادعا گفت: «پیام های ارسالی آمریکا نه خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی بود و نه چیزی جز درخواست و تقاضا از ایران. اگر بایدن فکر می کند که به ایران هشدار داده بهتر است از تیمش بخواهد متن نهایی پیام ها را به وی نشان دهند.»

در ادامه نشست خبری کاخ سفید، کربی در پاسخ به این که با توجه به دیدارهای «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران با سران حزب‌الله لبنان، جهاد اسلامی و حماس، آمریکا چرا برای او روادید ورود به نیویورک را صادر کرده است، گفت: دبیرکل سازمان ملل نشستی در سطح وزرا برگزار کرد. او وزیر امور خارجه ایران است. ما میزبان سازمان ملل هستیم. ما این مسئولیت را جدی می‌گیریم. اما آیا ما از این موضوع که او در خاک آمریکا است خوشمان می‌آید؟ نه. اما ما برخلاف بسیاری دیگر از کشورهای جهان، این مسئولیت‌ها را جدی می‌گیریم. بنابراین، ما اجازه دادیم که به اینجا بیاید تا در این نشست شرکت کند.

او افزود: صراحتا بگویم که از این فرصت استفاده خواهیم کرد و امیدواریم بقیه هم از این فرصت استفاده کنند و سوالات سختی درباره عملکرد کشورش در حمایت از این گروه‌های شبه نظامی در منطقه و در حمایت از حماس و حزب‌الله بپرسند. برای رهبران جهان که به نیویورک آمده‌اند، این موقعیت فرصتی است که دیدگاهشان و نگرانی‌هایشان را مستقیما با وزیر امور خارجه ایران در میان بگذارند.

در حالی که ادعا می‌شود ایران در حمله غافلگیرانه و گسترده «طوفان الاقصی» توسط حماس به رژیم صهیونیستی در ۷ اکتبر (۱۵) مهر نقش داشته است و ممکن است جبهه‌های جنگ علیه رژیم صهیونیستی در منطقه را از طریق «نیروهای نیابتی در منطقه» گسترش دهد، وزیر امور خارجه ایران در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل که در ارتباط با تحولات اخیر فلسطین برگزار شده است، گفت: عملیات طوفان‌الاقصی واکنشی به ادامه تجاوز به مردم فلسطین و ادامه اشغالگری از سوی رژیم صهیونیستی است. مقاومت مسلحانه حق ذاتی مردم فلسطین است و آن‌ها برای استفاده از این حق خود نیازی به اجازه گرفتن از دیگران و دیگر کشورها ندارند.

دیپلمات ارشد ایران همچنین گفت: برای جلوگیری از گسترش این درگیری‌ها باید به رژیم صهیونسیتی فشار آورده شود که جنایت‌های جنگی خود را متوقف کند. آمریکا در انجام جنایت علیه مردم فلسطین مشارکت می‌کند، دست رژیم صهیونیستی را در انجام جنایت علیه مردم فلسطین باز گذاشته ولی از دیگر سو طرف‌های دیگر را به خویشتن‌داری دعوت می‌کند.

او همچنین در بخشی از صحبت‌های خود تاکید کرد که «غرب آسیا منطقه ماست و ما با هیچ طرف و کشوری که بخواهد امنیت منطقه را به خطر بیندازد کنار نمی‌آییم»

امیرعبداللهیان در ادامه گفت: آن‌ها (آمریکایی‌ها) یک جنبش آزادی‌بخش فلسطینی را تروریست می‌خوانند که از حق دفاع مشروع در برابر اشغال برخوردار است و رژیم اشغالگر و جنایتکار جنگی‌ای را که در غزه به نسل کشی اقدام کرده است، دارای «حق دفاع مشروع» می‌نامند.

وزیر خارجه ایران عنوان کرد: این وضعیتی است که جهان به آن دچار شده و شورای امنیت نیز در تامین امنیت ناکام مانده است. امروز آمریکا و شماری از کشورهای اروپایی تماشاگر و حامی کشتار ۷۰۰۰ غیرنظامی در کمتر از سه هفته توسط رژیم صهیونیستی هستند و حتی را این رژیم را به صورت مالی و تسلیحاتی تامین می‌کنند.

امیرعبداللهیان خطاب به کشورهای غربی گفت: به جای ارسال بمب و راکت برای استفاده علیه غزه، حامی صلح باشید. آمریکا باید از حمایت از نسل‌کشی در غزه دست بردارد. ما همیشه حامی صلح و ثبات بوده‌ایم اما امروز در نیویورک و سازمان ملل به مسئولان آمریکایی می‌پرسم که چه کسی در حال مدیریت قتل عام در فلسطین است؟ ما از گسترش جنگ در منطقه استقبال نمی‌کنیم اما اگر قتل‌عام در غزه ادامه پیدا کند، آن‌ها از این آتش جان سالم به در نخواهند برد.
وزیر امور خارجه ایران همچنین در این سخنرانی تاکید کرد که ما به دنبال توسعه و گسترش جنگ در منطقه نیستیم.»

 ایسنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید