ادعای ضدایرانی آمریکا درباره حمله به یک نفتکش در دریای عمان

    کد خبر :954986
ادعای ضدایرانی آمریکا درباره حمله به یک نفتکش در دریای عمان

آمریکا در تداوم اتهام زنی به ایران مدعی شد که بررسی‌ها نشان می‌دهد پهپادی ایرانی در حمله به یک نفتکش در دریای عمان نقش داشته است.

ارتش آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی ادعا کرد که پس از بررسی بقایای باقیمانده از پهپادی که هفته گذشته از آن در حمله به یک نفتکش در سواحل عمان استفاده شده، به این نتیجه رسیده است که این پهپاد مشابه پهپادهایی است که تهران در اختیار روسیه قرار داده و مسکو از آنها در جنگ اوکراین استفاده می کند.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین تصاویر و جزئیات تحقیقات خود در مورد حمله به نفتکش پسفیک زیرکان با پرچم لیبریا را منتشر و ادعا کرده که از پهپاد شاهد-۱۳۶ در این حمله استفاده شده است.

نیروی دریایی امریکا در بیانیه ای ادعا کرد که این پهپاد یک سوراخ به عرض ۷۶ سانتی متر در پشت نفتکش ایجاد کرد و انفجار به دیگ کشتی، مخزن آب آشامیدنی و قایق نجات آسیب رسانده است.

برد کوپر، فرمانده ارشد نیروی دریایی آمریکا در خاورمیانه در بیانیه ای مدعی شد: حمله ایران به یک نفتکش تجاری در آب های بین المللی، عمدی، آشکار و خطرناک بود و جان خدمه کشتی را به خطر انداخت و امنیت دریایی را در خاورمیانه بی ثبات کرد.

پیش از این، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید همسو با رژیم صهیونیستی، ایران را مقصر حمله پهپادی به یک کشتی در دریای عمان خواند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه به وقت محلی اعلام کرد: ما به شدیدترین لحن حمله ۱۵ نوامبر به نفتکش موسوم به ام وی پاسیفیک زیرکان را که در سواحل عمان در حال حرکت در آب‌های بین‌المللی بود، محکوم می‌کنیم.

این مقام آمریکایی مدعی شد: پس از بررسی اطلاعات موجود ما اطمینان داریم که ایران احتمالا این حمله را با استفاده از یک پهپاد انجام داده است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید ادعا کرد: هیچ توجیهی برای این حمله وجود ندارد و این جدیدترین الگو برای چنین اقداماتی و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در سطحی گسترده‌تر است.

مشاور امنیت ملی آمریکا در ادامه ادعاهایش افزود: این اقدام، آزادی دریانوردی از طریق این آبراه حیاتی، کشتیرانی و بازرگانی بین‌المللی و زندگی سرنشینان کشتی‌ها را با خطرات بیشتری روبرو می کند.

مشاور امنیت ملی دولت بایدن تصریح کرد: از روش های مختلف از جمله به عنوان یکی از طرفین چارچوب امنیت دریایی بین‌المللی، با شرکا و متحدان خود برای پاسخگو کردن ایران همکاری خواهیم کرد.

پیش از این، رسانه های صهیونیستی به نقل از مقامات نظامی ناشناس این رژیم ادعا کرده بودند که ایران عامل حمله سه‌شنبه به نفتکش میلیاردر صهیونیست است.

پیش از این، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام مسئول که نخواست نامش شود، گزارش داده بود که یک نفتکش در سواحل عمان مورد اصابت یک فروند پهپاد انتحاری قرار گرفته است.

یک مقام مسئول مستقر در غرب آسیا که خواست نامش فاش نشود، گفت که این حمله سه شنبه شب در سواحل عمان رخ داد.

این خبرگزاری آمریکایی به نقل از یک سازمان نظامی انگلیسی ناظر بر تجارت دریایی در منطقه، نوشت: «ما از یک حادثه که در حال حاضر در دست بررسی است، مطلع هستیم».

بر پایه این گزارش، این نفتکش به نام “Pacific Zircon” مرتبط با یک میلیاردر صهیونیست است.

شبکه رویدادهای روسیه نیز اعلام کرد که نام این میلیاردر صهیونیستی “عیدان عوفر” است و نفتکش با پرچم لیبریا در حرکت بوده است.

برخی منابع خبری می‌گویند که ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده در بحرین نظاره‌گر حمله به این کشتی تجاری صهیونیستی در خلیج عمان بوده است.

شبکه اخبار السعودیه در صفحه توئیتر خود فاش کرد که نفتکش متعلق به شرکتی صهیونیستی است که مقرش در سنگاپور است. براساس برخی گزارشها، نام این شرکت سنگاپوری “Eastern Pacific Shipping” اعلام شده است.

شبکه خبری “مبحث” هم با اعلام این خبر گزارش داد که خسارت های محدودی به نفتکش وارد شده و نشت نفت یا تلفاتی به همراه نداشته است.

وزارت خزانه داری آمریکا در تداوم رویکرد دوگانه کاخ سفید، تحریم های جدید ضد ایرانی را علیه ایران اعمال و شرکت تحقیقات صنایع هوایی شاهد را تحریم کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا ۲۴ آبان ماه مدعی شد تحریم های جدید ایران، عوامل تولید و انتقال پهپادهای ایرانی به روسیه را هدف قرار می دهد.

شرکت تحقیقات صنایع هوایی شاهد، شرکت‌های اماراتی «ساکسس ایویشن» و «آی‌جت گلوبال» با ادعای تولید و تسهیل انتقال پهپادهای ایران در این فهرست قرار گرفته‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین اعلام کرد همزمان شرکت روسیه‌ای “واگنر”، نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و صنایع هوایی قدس نیز به موجب فرمان اجرایی شماره ۱۴۰۲۴ تحریم شده‌اند.

بر اساس اعلام این نهاد آمریکایی، اسامی دو شهروند روسی نیز که ادعا می‌شود در تحویل پهپادهای ایران به شرکت واگنر نقش داشته‌اند، در فهرست سیاه قرار گرفته است.

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: همان طور که بارها نشان داده‌ایم، آمریکا مصمم است افراد و شرکت‌هایی را که از تهاجم غیرقانونی روسیه به اوکراین حمایت می‌کنند، بدون توجه به این که در کجا واقع شده‌اند، تحریم کند.

یلن اضافه کرد که این اقدام آمریکا “شرکت‌ها و افرادی را که استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران را برای کشتار غیرنظامیان اوکراینی ممکن کرده‌ است افشا می‌کند و آنها را مسئول می‌داند.”

غرب به رهبری آمریکا از ماهها پیش همزمان با تشدید تنش ها در جنگ اوکراین، ادعاهایی ضد ایرانی را مطرح کرده که تهران آن را قاطعانه رد می کند. آمریکا ابتدا ادعای ارسال پهپادهای ایرانی را مطرح کرد و پس از آن، ادعای انتقال احتمالی موشک های زمین به زمین از سوی ایران به روسیه برای استفاده در این جنگ را مطرح کرده است.

«حسین امیرعبداللهیان» در حاشیه نخستین نشست بین‌المللی گروه دوستان مدافع منشور ملل متحد در تهران در جمع خبرنگاران با بیان این‌که مناسبات ما با روسیه بر مبنای همسایگی و منافع متقابل است، افزود: مایل هستم تأکید کنم این هیاهویی که برخی از کشورهای غربی به راه‌انداخته‌اند که جمهوری اسلامی ایران برای کمک به جنگ اوکراین موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است، آنچه درباره بخش موشکی مطرح کرده‌اند کاملاً غلط و مسائل مربوط به پهپاد درست است.

وی خاطرنشان کرد: ما مقدار محدودی پهپاد ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده‌ایم و با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم چنانچه هرگونه مستندی در اختیار دارند که روسیه از پهپاد ایرانی در اوکراین استفاده کرده، آن را در اختیار ما قرار بدهد.

همشهری آنلاین

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید