ادعای اوکراین درباره مبلغ پیشنهادی ایران برای غرامت مسافران

    کد خبر :682020

ولادمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که مبلغ پیشنهادی ایران برای غرامت مسافران هواپیمای اوکراینی، 80 هزار دلار است.

شب گذشته «ولادمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین در گفتگو با تلویزیون ۱+۱ این کشور گفت که کی‌يف از مبلغ پیشنهادی ایران برای غرامت به خانواده جان‌باختگان راضی نیست.» به گفته او طرف ایرانی ۸۰ هزار دلار غرامت پیشنهاد داده که بسیار کم است و کی‌یف خواهان دریافت غرامت بیشتر از ایران است.

این در حالی است که غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی ۲۳ دی ماه (۱۳ ژانویه) با اشاره به مشخص بودن مقصر در ساقط شدن هواپیمای اوکراینی، اعلام کرد که با توافق دولت‌های ایران و اوکراین، خسارت هواپیما توسط ایران پرداخت خواهد شد. او اضافه کرد که این رقم البته توسط شرکت‌های بیمه ایرانی پرداخت نمی‌شود و دولت ایران برای پرداخت این بخش از خسارت همکاری خوبی با طرف اوکراینی می‌کند.

به گزارش فرارو، در همین حال غلامعلی جهانگیری، معاون بیمه مرکزی درباره پرداخت بیمه و غرامت به خانواده کشته‌شدگان گفت حدود ۲۴ میلیون دلار خسارت برای «مسافر، خدمه و بار» پیش بینی شده است که با احتساب ۷۰ میلیون دلار خسارت هواپیما، در مجموع مبلغ کل قابل پرداخت دست کم ۱۰۰ میلیون دلار است.

این مبلغ می‌تواند تا ۱۵۰ میلیون دلار افزایش یابد که به توافق طرفین مذاکره بستگی دارد چراکه هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ اوکراین، در سال ۲۰۱۶ تولید و در اختیار این کشور قرار گرفته و به نظر می‌رسد که دست کم بین ۸۰ تا ۹۰ میلیون یورو ارزش داشته باشد.

جهانگیری با اشاره به اینکه بیمه‌نامه اوکراینی در اختیار نیست، تاکید کرده بود که نمی‌تواند میزات خسارت مسافران و خدمه را به طور دقیق اعلام کرد. از سوی دیگر نشریه گلوبال‌نیوز کانادا به این نکته اشاره کرده است که بر اساس کنوانسیون مونترال، سقف غرامت برای مسافران تا ۲۳۰ هزار دلار برآورد می‌شود.

«نادر رحیمی»، کارشناس دادگستری پیش از این در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا در خصوص مسائل مربوط به غرامت هواپیمای اوکراینی گفت: پرداخت بیمه هواپیما و سرنشینان بستگی به تفاهمنامه و قراردادهای میان سازمان هواپیمایی کل کشور با شرکت‌های بیمه کشورهای دیگر دارد.

وی در مورد بیمه سرنشینان هواپیما گفت: همه کشورها قانون غرامت معنوی دارند و با توجه به اینکه مسافران دارای تابعیت‌های مختلف بودند، مقصر حادثه (کشور ایران) علاوه بر غرامت مالی باید مبلغی هم به عنوان غرامت معنوی بپردازد. میزان این غرامت بستگی به قوانین هر کشوری دارد. این کارشناس بیمه تاکید کرد: در مورد میزان غرامت نیز باید ایران و سایر کشورهای درگیر این مساله به نتیجه واحد برسند که البته بر اساس مطالبه کشور مقابل است و اینکه ایران چقدر می‌تواند رضایت آن‌ها را جلب کند.

بویینگ ۷۳۷ هواپیمایی اوکراین با ۱۷۶ مسافر و خدمه از کشورهای اوکراین، ایران،‌کانادا، بریتانیا، سوئد و افغانستان، بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه با اصابت دو موشک مجاورتی از پدافند هوایی سپاه پاسداران انقلاب در نزدیکی فرودگاه امام ‌خمینی (ره) در تهران سقوط کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید