ادعایی عجیب از دولت و وزارت کار؛ ۳۲ میلیون ایرانی فاقد خانه، مسکن و درآمد ثابت هستند!

    کد خبر :887515

به تازگی دولت سیزدهم به مناسبت فرا رسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و نیز با هدف حمایت از معیشت اقشار کم درآمد اقدام به واریز مبلغ یارانه ای به میزان هر نفر 100 هزارتومان  کرده است؛ یارانه ای که گفته می شود به حساب درصد قابل توجهی از شهروندان واریز نشده و همین موضوع ابهام و انتقاداتی را به همراه داشته است.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- با دستور رئیس جمهور و برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، سازمان هدفمندی یارانه‌ها شب ۲۱ بهمن نسبت به واریز رقم ۱۰۰ هزار تومانی برای برخی گروه‌های هدف اقدام کرد، این پرداخت جدای از یارانه‌های نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی نقدی و یارانه معیشتی و به مناسبت ۲۲ بهمن ماه انجام شد.

 طبق اعلام اولیه، این یارانه برای چهار دهک و به همراه افراد تحت پوشش و مستمری بگیران سازمان های حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی واریز شده است.

بررسی رقم واریزی یعنی ۳۲۰۰ میلیارد تومان بابت یارانه ۱۰۰ هزار تومانی نشان می‌دهد که جمعیت گروه هدفی که برای آنها پرداخت ۱۰۰ هزار تومانی صورت گرفته حدود ۳۲ میلیون نفر بوده است و این یعنی حدود نصف جمعیت یارانه بگیران معیشتی این مبلغ را دریافت کرده‌اند.

این در حالی است که دولت در هر ماه از جمعیت ۷۸ میلیونی یارانه بگیران با حذف سه دهک اول، برای ۶۰ میلیون نفر دیگر یارانه معیشتی پرداخت می کند که ظاهرا از بین همین تعداد هم برای چهار دهک، پرداخت ۱۰۰ هزار تومانی انجام شده است.

جالب است بدانید هزینه پرداخت کمک معیشتی در سال حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان است که ماهانه به حدود ۲۷۰۰ میلیارد تومان می‌رسد و مبلغی متغیر بین ۵۰ تا ۲۰۵ هزار تومان برای خانوارها است.

همچنین هزینه پرداخت یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی برای ۷۸ میلیون نفر در هر ماه، حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان است و بر این اساس دولت در بهمن ماه فقط برای این دو یارانه به همراه یارانه ۱۰۰ هزار تومانی اخیر، حدود ۹۰۰۰ میلیارد تومانی پرداخت نقدی داشته است.

بلافاصله پس از پرداخت یارانه 100 هزارتومانی، انتقاداتی پیرامون جامعه هدف این یارانه در شبکه های اجتماعی به راه افتاد و برخی خانواده ها بابت اینکه مشمول یارانه مورد اشاره نشده اند، انتقاداتی را متوجه دولت و وزارت کار کردند.

در همین رابطه تسنیم به نقل از مسولان وزارت کار مدعی شده است که  این یارانه 100 هزار تومانی تنها برای کسانی واریز شده است که فاقد درآمد ثابت هستند و مسکن و یا خودرویی به نام خود ندارند.

همانطور که اشاره شد این اقدام دولت با انتقادات فراوانی به ویژه در شبکه های اجتماعی رو به رو شده است.

کاربری در همین باره نوشت: «شامگاه گذشته به‌دستور رییس‌جمهور برای ۳۲ میلیون نفر یارانه ۱۰۰ هزار تومانی به‌جای ۴۵ هزار تومانی در مجموع ۳ هزار ۲۰۰ میلیارد تومان واریز شد. اگر هزینه ایجاد هر شغل/نفر یک میلیارد تومان باشد یعنی ۳ هزار و ۲۰۰ شغل از دست رفت… کاش بساط این یارانه‌های بی‌فایده جمع و فکری دیگر شود.»

یک کاربر دیگر با اشاره به نقش مخرب اینگونه یارانه ها بر اقتصاد کشور مدعی شد: «اعطای یارانه هدیه 100 هزار تومانی به هر نفر در 4 دهک درآمدی در شب 22 بهمن؟!

آنهم از سوی رئیس‌جمهور؟!

مجلس می‌داند؟

این هدیه از جیب خودتان است یا حاتم‌بخشی از جیب بیت‌المال؟

در نوروز و شب عید مبعث و.. هم قصد پول‌پاشی دارید؟

از “معجزه پول” دنبال چه هستید؟»

کاربر دیگری نوشت: «حرکت بی‌نظیر دیروز دولت رئیسی در دادن  یارانه ۱۰۰ هزار تومانی ۲۲ بهمن، حدود ۳.۵ هزار میلیارد تومان بار مالی داشته. اگر این حاتمی‌ بخشی از محل چاپ پول جدید بوده می‌توان گفت تنها در یک روز زمستانی معادل یک هفته پاییز امسال چاپ پول داشتیم. حداقل وعده کاهش تورم ندهیم!»

همانطور که اشاره شد به اقدام اخیر دولت در توزیع بیش از 3 هزار میلیارد تومان پول میان چیزی 40 درصد از جمعیت کشور انتقادات فراوانی وارد است که جا دارد متولیان امر در این باره شفاف سازی های لازم را انجام دهند.

نگرانی هایی که به نظر بجاست و صد چندان می شود اگر بدانیم این رویه قرار باشد در مناسبت های دیگر نیز به همین شکل و شمایل تکرار شود و پول های فراوانی را بی هدف به جامعه تزریق کند و تأثیر مستقیمی بر افزایش آن هم بدون بهبود معیشت و کیفیت زندگی مردم به ویژه اقشار نیازمند داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید