اخلال در سامانه هوشمند سوخت؛ اتفاقی عجیب با علتی نامشخص/ هدف عاملان این اختلال چیست و چه باید کرد؟

    کد خبر :856425

 از صبح امروز اتفاقی عجیب در سراسر کشور به ویژه کلانشهرها رخ داده که جامعه را ملتهب و به شوک فروبرده است؛ اتفاقی که در قالب اخلال در سامانه هوشمند سوخت نمود یافته و حالا بسیاری از مراکز توزیع سوخت کشور را از روال طبیعی خارج کرده است.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- جایگاه‌های سوخت در استان‌های مختلف کشورمان از ساعتی پیش با اختلال در توزیع سوخت با نرخ سهمیه کارت سوخت روبه‌رو شدند که این موضوع مشکلاتی را برای مردم رقم‌زده است.

یک منبع نزدیک به شورای عالی امنیت ملی، حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت را تایید کرد و گفت: در حال بررسی منشا این حمله هستیم. مسئولان از آغاز سوخت‌گیری دستی در برخی شهرها خبر می‌دهند.

مستند به خبر فوق مشاهده شد که در بسیاری از مناطق کشور سوخت گیری خودروها به شکل عادی امکان پذیر نیست و متولیان امر برای حل مشکل اقدام به راه اندازی سرویس سوخت رسانی دستی کرده اند.

همچنین در برخی شهرها نظیر اصفهان نیز تابلوهای الکترونیک شهری هک شده و پیام های عجیب و بعضاً توهین آمیز روی تابلوها نقش بست که بر ابهام ماجرا افزود.

به صورت مشخص این اتفاق در اصفهان رخ داد و مورد تأیید قرار گرفت و در مورد آن بیان شد که تعدادی از تابلوهای شهری در برخی شهرها از جمله اصفهان و همچنین تابلوهای جایگاه‌های سوخت امروز به دلیل هک شدن سراسری مطالبی را منتشر کرد.

سید علی معرک نژاد، مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان نیز در این ارتباط در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه در حال بررسی این موضوع در اصفهان هستیم، اظهار داشت: اطلاعات تکمیلی را تا ساعاتی دیگر در اختیار شهروندان قرار خواهیم داد.

سرهنگ جواد درستکار، رئیس مرکز اطلاع رسانی فرمانده انتظامی استان اصفهان نیز به خبرنگار مهر گفت: برای بررسی این موضوع باید نهادهای مسئول از جمله شهرداری و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به پلیس فتا اعلام شکایت کنند تا این موضوع در دست بررسی قرار گیرد.

از طرفی نیز خبرگزای ایسنا توسط برخی عوامل ناشناس هک شد و خبری مرتبط با همین رخداد البته بدون اطلاع تحریریه و مدیران ارشد ایسنا روی خروجی رسانه قرار گرفت.

هر چند به نظر می رسد در شرایط کنونی اوضاع به سمت عادی شدن میل پیدا کرده و توزیع سوخت نیز تا زمان حل اخلال سامانه هوشمند به صورت آزاد و نیز دستی ادامه خواهد یافت، اما همچنان چرایی و چگونگی این رخداد و نیز پیامدهای خسارت بار آن محل سوال جدی است.

با توجه حوادثی که در سال 1398 پیرامون گرانی بنزین رخ داد و اعتراضاتی نسبتاً گسترده جامعه را ملتهب کرد و نیز فراخوان هایی که پیش از این جریان های معاند پیرامون سالگرد آبان 98 مطرح کرده بودند، به نظر می رسد همه شواهد حکایت از یک حمله سایبری دارد که مستلزم هوشمندی بیش از حد مسولان و مردم است.

اینجا و در حالی جریان های معاند به دنبال بر هم زدن آرامش و امنیت ایران هستند و از هر روشی برای تزریق بحران به جامعه و ایجاد التهاب کوتاهی نمی کنند، اتحاد و در کنار هم بودن مردم و مسولان بسیار ضروری به نظر می رسد.

مردم باید با هوشمندی چنین التهاب آفرینی های مصنوعی را که در گام اول امنیت و آرامش یکایک شهروندان را هدف قرار داده است را در نظر بگیرند و ضمن تلاش برای خنثی کردن از هر گونه هم صدایی با دشمنان این آب و خاک پرهیز کنند و مسولان نیز باید ضمن پیگیری حفره های امنیتی و اطلاعاتی که سبب بروز چنین اشکالاتی شده است، خود را در کنار مردم و خادم مردم بدانند و اساساً از تقابل در این شرایط با برخی معترضان که انتظارات برحقی دارند، پرهیز کنند.

امید اینکه خیلی زود و با درایت مردم و مسولان شاهد رفع کامل مشکل پیش آمده و بازگشت آرامش نسبی به جامعه باشیم؛ امید و انتظاری که نیازمند جدیت مقامات مسئول دارد و صد البته مستلزم برخورد با آن دسته از مدیرانی است که در سایه کوتاهی و ضعف های خود چنین فرصت های ایجاد اخلال را در حوزه مدیریتی خود ایجاد کرده اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید