اختصاص 50 میلیارد تومان برای تأمین مسکن ایتام

    کد خبر :558538

مدیرکل دفتر مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد گفت: مقرر شده 50 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای تأمین مسکن ایتام در سراسر کشور اختصاص یابد.

ابراهیم بازیان در نشست خبری در خصوص آخرین اقدامات بازه تأمین مسکن برای مددجویان و آسیب‌دیدگان گفت:‌ یکی از نهادهای مؤثر و اثربخش در کشور کمیته امداد است و خدماتی در بخش‌های مختلف ارائه می‌دهد که یکی از آن تأمین مسکن است.

وی افزود:‌به جهت شرایط اقتصادی اخیر نسبت مستأجران به مالکین مسکن بیشتر شده است.

مدیرکل دفتر مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد افزود: در حوادث اخیر همچون سیل و زلزله بازآفرینی مناطق شهری، بهسازی و بازسازی روند کندی را پیش می‌برد که بایستی هر چه سریع‌تر نسبت به تأمین مسکن در دهک‌های درآمدی متوسط و رو به پایین اقدام کنیم.

بازیان گفت:‌ تأمین مسکن نیاز اصلی هر خانواده است و باید به موضوع مسکن خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی گفت: رویکرد نخست همواره این بوده است که بتوانیم در سیاست‌های دولت در جهت تأمین مسکن و ساخت مسکن حداکثر بهره را ببریم و از معافیت‌های اخذ جواز و صدور پروانه در شهر و روستا نیز بهره‌مند شویم.

مدیرکل دفتر مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد گفت: رویکرد بعدی ما این است که در کنار استفاده حداکثری از تسهیلات بانکی بر اساس برنامه توسعه 5 ساله و بودجه سالیانه کمک‌هایی به صورت بلاعوض و مکمل برای ارائه خدمات دریافت کنیم.

بازیان با اشاره به اینکه کمیته امداد در 7 ردیف مشخص خدمت ارائه می‌دهد،‌گفت: خرید مسکن شهری و روستایی، احداث مسکن، بهسازی مسکن، تأمین سرویس‌های بهداشتی و سایر موارد بهسازی و نوسازی مسکن از جمله این خدمات است.

وی گفت:‌ در سال 97، کمیته امداد علیرغم برنامه فنی که ارائه داد از 60 هزار خدمت به 120 هزار خدمت رسید و با افزایش 100درصدی خدمات مواجه بودیم.

به گزارش فارس، مدیرکل دفتر مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد گفت: بر اساس آمار موجود در بخش روستایی 21 هزار واحد نوسازی شده است و 10 هزار واحد نیز خرید و احداث شد، سرویس‌های بهداشتی نیز از 4 هزار واحد به 9 هزار واحد رسیده است.

بازیان گفت:‌پس از زلزله کرمانشاه 10 هزار واحد توسط کمیته امداد احداث و بازسازی شد که 5200 مورد آن احداثی بود و مابقی نوسازی بود که توانستیم خدمات خود را 100درصد تحقق دهیم.

وی گفت: در حال حاضر تمامی خانه‌های متعهد شده کمیته امداد در زلزله کرمانشاه به بهره‌برداری رسیده است و می‌توان گفت جزء مناسب‌ترین، مقاوم‌ترین خانه‌ها را در کرمانشاه ساخته‌ایم.

مدیرکل دفتر مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد گفت: همواره در رویکردهای تأمین مسکن مشارکت تأمین منابع مالی را پیگیری می‌کنیم و تسهیلات نیز به عنوان مکمل در ساختم مسکن است و 40 درصد تأمین منابع ساخت مسکن را از محل تسهیلات قرض‌الحسنه پیش‌بینی کرده‌ایم.

بازیان گفت: رویکردهای ما در تأمین مسکن برای مددجویان در سال 98 کمرنگ نشده بلکه هدفدار، هوشمند و جهت‌دار نیز شده است امسال نزدیک به 55 هزار خدمت را در حوزه مسکن مددجویان با اختصاص 8 هزار و 850 میلیارد ریال انجام خواهیم داد که امیدواریم بتوانیم بیش از این خدمت ارائه دهیم و تا پایان امسال 100 هزار خدمت در حوزه مسکن با اعتبار هزار میلیارد تومان اجرایی کنیم.

وی درباره بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده گفت: حدود 20 هزار واحد مسکونی در مناطق سیل‌زده باید تأمین شود و 10 هزار واحد نیز باید ساخته شود که در حال حاضر ساخت هزار واحد آغاز شده است و امیدواریم هر چه زودتر تسهیلات مورد نیاز در این خصوص تأمین شود.

مدیرکل دفتر مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد گفت: مشکل اصلی در مناطق سیل‌زده بانک‌ها هستند و مقرر شده بود بانک‌ها تا آخر خرداد تسهیلات مورد نیاز را تأمین کنند ولی این موضوع به تأخیر افتاده است و قرار شد تا 15 تیر تمامی پرونده‌ های دریافت تسهیلات در مناطق سیل‌زده تشکیل شود و افراد برای عقد قرارداد به بانک‌ها معرفی شوند و تسهیلات را دریافت کنند.امیدواریم بر اساس وعده مسؤولان این کار هر چه سریع‌تر اتفاق بیفتد.

بازیان یادآور شد: توجه نخست ما به تأمین مسکن برای ایتام تحت پوشش است و تلاش می‌کنیم هیچ یتیمی بدون مسکن نباشد.

وی افزود: کشور ما جزو کشورهایی است که حوادث طبیعی از جمله سیل و زلزله در آن زیاد اتفاق می‌افتد و امسال هم سال پرباران و پر برفی را پیش‌بینی کرده‌اند بنابر این باید از تلفات جانی و مالی پیش‌رو پیشگیری کنیم.

مدیرکل دفتر مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد افزود: 16 هزار واحد مسکن در سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان‌جنوبی و کرمان بر اساس تفاهم‌نامه‌ای با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی احداث خواهد شد که در این خصوص هزار میلیارد ریال اختصاص یافته است و هزار واحد مسکونی دیگر نیز در 6 استان کهگیلویه و بویراحمد،‌چهار محال و بختیاری،‌آذربایجان غربی، ایلام و کرمانشاه احداث خواهد شد و در طی یک برنامه یکساله این مسکن‌ها باید به بهره‌برداری برسند.

بازیان به تأمین مسکن ایتام اشاره کرد و گفت: بر اساس مذاکرات صورت گرفته مقرر شد قراردادی منعقد شود که 50 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای تأمین مسکن ایتام اختصاص یابد که تفاهم‌نامه آن هنوز اجرایی نشده است.

وی یادآور شد در حادثه سیل اخیر 30 هزار واحد مددجویان تخریب و یا نیاز به تعمیر دارد که از این تعداد 19 هزار واحد تعمیراتی و 11 هزار واحد شهری و روستایی باید احداث شود که امیدواریم تا آخر مرداد واحدهای تعمیراتی به پایان برسد و تا آخر سال نیز احداث این واحدها به پایان برسد.

مدیرکل دفتر مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد تأکید کرد:‌سال 98، سال تحول و دگرگونی در حوزه تأمین مسکن مددجویان کمیته امداد است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید