احضار شبانه سفیر عراق در تهران به وزارت خارجه

    کد خبر :364084

سفیر بغداد در تهران ساعتی پیش از سوی وزارت امور خارجه کشورمان احضار شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اظهار کرد: در پی آتش زدن ساختمان سرکنسولگری کشورمان در بصره توسط عده‌ای افراد تحریک شده، سفیر عراق در تهران امشب به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید کشورمان به دولت عراق به خاطر اهمال نیروهای امنیتی در حفاظت از ساختمان سر کنسولگری کشورمان به وی ابلاغ شد.

قاسمی افزود: در این ملاقات مدیر کل خلیج فارس وزرات امور خارجه ضمن ابراز تعجب از بی‌تحرکی پلیس بصره، گفت: به رغم تحریکات روزهای گذشته توسط عوامل مشکوک علیه سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران، دولت عراق به وعده‌ها و اطمینان‌های داده شده از کانال‌های دیپلماتیک برای انجام وظیفه خود عمل نکردند.

در این جلسه همچنین از سفیر عراق خواسته شد هر چه سریع‌تر اعتراض شدید کشورمان را به دولت بغداد منتقل کند و نسبت به شناسایی، دستگیری و محاکمه مسببین سریعاً اقدام شود.

بهرام قاسمی پیش از این در گفت‌وگو با ایسنا ضمن محکوم کردن حمله وحشیانه و ددمنشانه عده‌ای به کنسولگری ایران در بصره و با تأکید بر این که مسئولیت این موضوع متوجه دولت عراق است، اظهار کرد: دولت عراق ضمن تلاش عاجل و فوری برای دستگیری، معرفی و محاکمه عاملان این اقدام خرابکارانه، مسئولیت جبران خسارت‌های مادی و معنوی به عمل آمده به کنسولگری ایران در بصره را نیز بر عهده دارد.

قاسمی با بیان این که با توجه به اتفاقات اخیر در بصره، هشدارهای لازم به دولت عراق برای حفاظت بیشتر از ساختمان کنسولگری ایران داده شده بود، گفت: با توجه به تهدیدات قبلی و همچنین با درایت مسئولان وزارت خارجه و سرکنسولگری ایران در بصره اقدامات لازم برای حفاظت از دیپلمات‌های ایران در این کنسولگری به عمل آمده بود و خوشبختانه تمامی پرسنل کنسولگری ایران در بصره در سلامت به سر می‌برند.

در همین چارچوب، یک منبع مطلع به ایسنا گفت: پیش از چنین حمله‌ای کارکنان کنسولگری ایران این مکان را ترک کرده بودند و تا آنجا که اطلاع‌ داریم، مشکلی برای دیپلمات‌های ایرانی به وجود نیامده است.
سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق خبر برخی رسانه‌های عراقی را مبنی بر درخواست سفارت تهران در بغداد از شهروندان ایرانی برای خروج از بصره تکذیب کرد.

وزارت امور خارجه عراق حمله و تعرض تظاهرکنندگان عراقی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره را محکوم کرد.

احمد محجوب، سخنگوی وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام به منافع عراق و روابطش با کشورهای جهان آسیب می‌زند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید