احتمال نوسان 2 تا 5 درصدی قیمت طلا در سال جدید؛ در سال 1401 طلا بخریم یا بفروشیم؟

    کد خبر :896473
قیمت طلا

نگاهی به تحولات بازار طلا طی سال 1400 نشان می دهد که قیمت ها در این بازار، افزایشی بودند و در سالجاری اگر اتفاق سیاسی و اقتصادی خاصی رخ ندهد، قیمت طلا بین 2 تا 5 درصد در نوسان خواهد بود.

«بازتاب»؛ زهره علامی- در حالی که هر گرم طلای 18 عیار در روزهای ابتدایی سال 1400، با قیمتی کمتر از یک میلیون و 100 هزار تومان معامله شد، در روزهای پایانی به بیش از یک میلیون و 200 هزار تومان رسید، مثلا در 14 فروردین ماه سال گذشته هر گرم طلای 18 عیار، یک میلیون و 79 هزار تومان بود، اما در 26 اسفند ماه قیمت هر گرم طلا به 1 میلیون و 229 هزار تومان خرید و فروش شد.

در این میان بررسی ها حکایت از آن دارد که هر گرم طلای 18 عیار در نخستین روزهای سال 99 حدود 600 هزار تومان معامله می شد، یعنی قیمت طلا از ابتدای فروردین 99 تا اواخر سال 1400، دوبرابر شده است یعنی رشدی 200 درصدی را تجربه کرده است.

البته قیمت طلا در سال 1400 رشد چندانی را تجربه نکرد و به گفته فعالان اقتصادی، بازار با رکودی نسبی مواجه بود اما با این وجود طلا به عنوان یک دارایی امن و بهترین راه حل برای سرمایه‌گذاری در زمان بروز مشکلات سیاسی و اقتصادی در میان مردم مطرح است و تجربه سال های گذشته هم نشان داده که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند سرمایه خود را به دارایی‌های امن از جمله طلا تبدیل کنند تا ارزش پول آن‌ها حفظ شود.

حالا سوال این است که در سال 1400، وضعیت بازار طلا چگونه خواهد بود، آیا بازار با جهش های قیمتی مواجه می شود یا اینکه ثباتی نسبی بر بازار حاکم خواهد بود؟

نادر بذرافشان، دبیر اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره وضعیت بازار طلا در سال 1400 می گوید: به علت تداوم کرونا در سال گذشته، بازار طلا و جواهر شروع خوبی نداشت و این وضعیت در اواسط سال به دلیل نوسانات متعدد ادامه یافت.

بذرافشان در گفت و گو با بازتاب می افزاید: در دو ماه پایانی سال هم به دلیل تحولات بین المللی شاهد روند افزایشی انس جهانی طلا و رسیدن قیمت به 2068 دلار بودیم اما پس از آن قیمت هر اونس 100 دلار کاهش یافت.

او ادامه می دهد: البته جنگ روسیه و اوکراین در پایان سال، تاثیر قابل توجهی بر بازار جهانی طلا داشت و قیمت آن به شدت افزایش یافت.

به گفته دبیر اتحادیه طلا و جواهر تهران، در بازار داخلی هم با توجه به نزدیک شدن روزهای پایانی سال، تقاضا برای خرید مصنوعات طلا و سکه تاحدودی افزایش یافت اما رونقی که در سال های گذشته داشتیم در بازار طلا و جواهر امسال ندیدیم.

بذرافشان اظهار می کند: روند افزایش تقاضا برای خرید طلا و مصنوعات آن در روزهای پایانی سال 10 تا 15 درصد رشد کرد البته در طول سال، صنعت طلا و جواهر رونق خاصی نداشت و یکی از علت های آن نوسانات قیمت بود که به دلیل انتشار خبرهای سیاسی از جمله مذاکرات وین، مردم در مقطعی دست نگه داشته و خرید نکردند.

پیش بینی ثبات برای سال آینده

دبیر اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره وضعیت بازار طلا در سال 1401 می گوید: با توجه به اینکه پس از پایان تعطیلات نوروز، ماه رمضان آغاز می شود احتمال دارد رکود در بازار را شاهد باشیم.

او بیان می کند: اگر در سالجاری اتفاق خاصی رخ ندهد و خبر خاصی در زمینه سیاسی نداشته باشیم و به تبع آن قیمت انس جهانی تغییر نکند، بازار داخلی هم ثبات را تجربه می کند اما تداوم جنگ اوکراین و روسی، افزایش قیمت نفت و … گزینه هایی است که موجب کاهش یا افزایش قیمت طلا می شود.

بذرافشان اظهار می کند: طلا در ماه های گذشته به ثبات نسبی خوبی رسیده بود و اگر رخداد سیاسی یا اقتصادی خاصی در سطح جهانی نداشته باشیم نهایتا در سالجاری بین 2 تا 5 درصد روند کاهشی یا افزایشی خواهیم داشت.

او با اشاره به تاثیر برجام بر قیمت طلا می گوید: مذاکرات وین قطعا در قیمت ها اثرگذار است اما باتوجه به اینکه به ثبات نسبی در بازار طلا رسیدیم این موضوع نمی تواند تاثیر بلندمدتی بر بازار داشته باشد.

دبیر اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح می کند: در حال حاضر بازار طلا به ثبات خوبی رسیده است و مردم می توانند خرید و فروش کرده و معاملات خود را انجام دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید