احتمال سرایت جنگ غزه به لبنان چقدر است؟

    کد خبر :1026939
سربازان حزب الله

پایگاه خبری-تحلیلی “نشنال اینترست” در گزارشی با اشاره به اوج گیری درگیری ها میان مقاومت اسلامی فلسطین و رژیم صهیونیستی، به واکاوی ابعاد مختلف این موضوع پرداخته که آیا امکان سرایت درگیری‌های غزه به لبنان نیز وجود دارد؟

بازتاب– مدت زمان زیادی از اجرای عملیات “طوفان الاقصی” توسط حماس نمی گذرد و البته که همچنان تحلیل و تفسیرهای مختلفی در این رابطه مطرح می شود. در جریان این عملیات، اسرائیل برای نخستین بار پس از50 سال، بار دیگر دچار بهت و شوک شده است(پس  از جنگ “یوم کیپور” و حمله نیروهای سوری و مصری به اسرائیل در سال 1973). در این میان، بسیاری به ضعف نهادهای اطلاعاتی اسرائیلی در پیش بینی وقوع عملیات طوفان الاقصی اشاره دارند و آن را یک چالش بزرگ برای این رژیم به شمار می آورند.

اگرچه مقام های اسرائیلی از جمله بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، تهدیدات جدی را علیه حماس و نوار غزه مطرح کرده اند، با این حال، نگرانی های جدی در مورد گسترش جبهه های جنگ در منطقه و به ویژه به لبنان وجود دارد. در این شرایط این سوال مطرح می شود که آیا واقعا بایستی این مساله(سرایت جنگ به لبنان) را یک احتمال جدی در نظر گرفت؟

حزب الله لبنان در مدت اخیر به صراحت با حماس همزاد پنداری کرده و البته که در چندین نوبت نیز اقدام به شلیک موشک به سمت اسرائیل کرده است. حتی در چند روز اخیر شاهد بوده ایم که مقام های حزب الله لبنان در سخنرانی های خود در منطقه ضاحیه در جنوب بیروت به صراحت گفته اند که “تاریخ ما، سلاح ما و راکت‌هایمان با شماست. هر آنچه ما داریم با شماست”. انجام این قبیل موضع گیری ها با توجه به تشدید تنش‌ها میان اسرائیل و حماس، می تواند پیامدهای قابل توجهی را به همراه داشته باشد.

نکته قابل تامل در بحبوحه اوج گیری درگیریهای اخیر میان حماس و اسرائیل این است که اسرائیلی ها هنوز نتوانسته اند کنترل کامل مناطق مجاور با نوار غزه را به دست گیرند و نیروهای حماس به طور مدام به این مناطق نفوذ می کنند.

عملیات حماس علیه اسرائیل به معنای واقعی کلمه تل آویو و جهان را شوکه کرد. در این میان، شلیک چند موشک از لبنان به سمت مواضع اسرائیل، حدس و گمانه زنی ها در مورد آینده درگیریهای جاری را تشدید کرده است. لبنان سال هاست که بر حاکمیت خود برمزارع شبعا که اکنون تحت تسلط اسرائیل است تاکید دارد و حزب‌الله لبنان نیز حملات توپخانه ای و موشکی خود را در ابتدا معطوف به همین منطقه کرده بود.

البته که حزب الله پس از اینکه چند نفر از نیروهای آن از سوی اسرائیل هدف قرار گرفتند، دامنه حملات موشکی و توپخانه ای خود را علیه مواضع اسرائیلی ها گسترده‌تر کرده است. در این میان، ارتش لبنان نیز میزان آمادگی خود در مرزهای مشترک با اسرائیل را تقویت کرده است. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که اگر اسرائیل برخی خط قرمزها را در جریان جنگ با حماس زیر پا بگذارد، این مساله می تواند به کشیده شدن دامنه جنگ به لبنان و حضور موثر حزب الله در آن ختم شود. در این میان، یک سوال عمده و محوری مطرح می شود:

خط قرمزهای ذکر شده چه هستند؟ به نظر می رسد جهت پاسخ به این پرسش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1: اسرائیل به غزه حمله زمینی کند و به دنبال قتل و کشتار گسترده فسلطینی ها باشد.

2: اسرائیل به مواضع حزب الله لبنان حمله کند.

3: اسرائیل اقدام به ترور رهبران محلی چه در لبنان و چه فلسطین کند.

عبور اسرائیل از خط قرمزهای مذکور می تواند خیلی زود دامنه جنگ را به لبنان نیز بکشد. اگرچه که عدم قطعیت‌ها و ابهامات در مورد آینده درگیریها میان اسرائیل و حماس فراوان هستند و هنوز معلوم نیست که بایستی در آینده چه چیزهایی را انتظار داشت. با این حال، توسعه جنگ غزه و قرار گرفتن آن در یک قالبِ منطقه ای بسیار خطرناک خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید