احتمال تغییر رنگ شهرهای کرونایی

    کد خبر :899007
احتمال تغییر رنگ شهرهای کرونایی

تعداد شهرهای قرمز کرونایی از ۲۴ شهر به ۳۶ شهر افزایش یافت. تعداد شهرهای نارنجی به عدد ۵۹ رسیده است. همچنین، ۲۹۵ شهر کرونایی کشور در وضعیت زرد و ۵۸ شهر نیز در شرایط آبی قرار دارند. شهر تهران نیز در وضعیت زرد قرار دارد.

این رنگ بندی در شرایطی اعلام شده است که تعطیلات نوروزی هنوز به پایان نرسیده بود. بنابراین؛ این انتظار می‌رود که در پایان سفرهای نوروزی و بازگشت مسافران به شهرهای مبدأ، شرایط قدری تغییر کند.

تهران در حالی در شرایط زرد قرار دارد که در دو هفته تعطیلات نوروزی خلوت بود و کسب و کارها و ادارات تقریباً نیمه تعطیل بودند. اما حالا با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و همچنین شروع به کار ادارات و…، شاهد افزایش سفرهای درون شهری خواهیم بود و اگر قرار باشد که پروتکل‌های بهداشتی به درستی رعایت نشود، می‌تواند به گسترش زنجیره انتقال ویروس کمک کند.

یادمان باشد که مهم‌ترین تهدید برای افزایش موارد ابتلاء و گردش ویروس در اماکن عمومی، عدم استفاده از ماسک و عادی انگاری شرایط کرونایی خواهد بود. موضوعی که متخصصین سلامت نسبت به آن نگران هستند و این دغدغه را دارند که با برداشتن ماسک‌ها از صورت و عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، شرایط کرونایی کشور دوباره خطرناک شود.

به گفته علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، در هفته‌های سوم و چهارم فروردین که مسافران نوروزی از سفر باز می‌گردند، ممکن است شرایط متفاوتی را تجربه کنیم. از این رو آمادگی کامل در هفته‌های بعد از تعطیلات بسیار ضروری و مستلزم اجرای پکیج‌ها و برنامه‌های مدیریتی برای مقابله با بیماری است.

شهر تهران به عنوان پایتخت و شلوغ‌ترین کلانشهر کشور، بیشترین حجم ترددهای درون شهری را تجربه می‌کند و در این بین، شاهد رفت و آمد هموطنان از سایر استان‌ها و شهرستان‌ها به تهران هستیم که هر کدام به دلایل گوناگونی مجبور به سفر به تهران هستند.

در هفته اول فروردین ۱۴۰۱ مصادف با هفته ۱۱۰ همه‌گیری کرونا، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده جدید در کشور ۹۹۰۱ نفر بوده و تعداد موارد بستری جدید در کشور ۲۰۴۳ نفر و تعداد موارد فوتی‌های جدید ۴۰۱ نفر بوده است.

به گزارش مهر، آمارهای مرتبط با موارد شناسایی، بستری و فوتی ناشی از کرونا در هفته اول فروردین در حالی کاهشی بوده است که در هفته دوم فروردین، تحت تأثیر کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افزایش مسافرت‌ها و تجمعات و دید و بازدیدها در نوروز و طبق جدیدترین اعلام وزارت بهداشت، افزایش شمار شهرهای قرمز را شاهد هستیم.

بر اساس آنچه از تجربه شیوع بیماری کرونا حاصل شده است، موارد جدید کرونا حداقل ظرف یک هفته بعد از ابتلاء شناسایی می‌شود که در این صورت، باید منتظر آمارهای وزارت بهداشت در روزهای آینده بود.

در همین حال، حضور دانش آموزان در مدارس، بر نگرانی‌ها خواهد افزود. زیرا، سویه اومیکرون بیشتر از سویه های قبلی، کودکان را درگیر می‌کند و این موضوع می‌تواند زنگ خطری برای افزایش موارد ابتلاء باشد. در صورتی که مدارس، سختگیری‌های لازم در ارتباط با رعایت پروتکل‌ها را نداشته باشند. لذا، لازم است در آستانه بازگشایی مجدد مدارس با حضور دانش آموزان، نظارت‌ها، قدری سختگیرانه‌تر شود تا در صورت ابتلای یک دانش‌آموز، سایر دانش آموزان از خطر بیماری مصون بمانند.

بنابراین، برای اینکه دوباره گرفتار موج جدید کرونا نشویم و شاهد تداوم روند نزولی بیماری در کشور باشیم، بهتر است که مسئولان وزارت بهداشت نسبت به رعایت سفت و سخت پروتکل‌ها در سطح جامعه، بیش از پیش نظارت داشته باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید