اجرای نمایش‌های خیابانی در حریم حرم رضوی

    کد خبر :634467

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی با اشاره به اجرای رپرتواری از نمایش‌های خیابانی در اطراف حرم امام رضا(ع) عنوان کرد در این برنامه ۵ نمایش از شهرهای مختلف به اجرای نمایش پرداختند.

 

حمید نیلی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران  درباره اجرای تئاتر خیابانی در اطراف حرم امام رضا (ع) بیان کرد: اجرای تئاتر خیابانی در ۵ نقطه از حرم امام رضا (ع) کار مشترک انجمن هنرهای نمایشی با آستان قدس رضوی است و طی جلسه‌ای که با تولیت آستان قدس رضوی داشتیم، پیشنهاد دادیم که در این ایام می‌شود برخی از مفاهیم فرهنگ رضوی را به زبان تئاتر و با موضوعیت زیارت امام رضا (ع) به زوار ارائه کرد که تولیت آستان قدس رضوی نگاه هنرمندانه‌ای داشته و از این طرح استقبال کردند.

 

وی ادامه داد: در همین راستا قرار شد در طول ۶ شب که به شهادت امام رضا (ع) منتهی می‌شود ۵ نمایش را به صورت خیابانی در اطراف حرم مطهر به اجرا بگذاریم. این اجراها از روز پنجشنبه دوم آبان ماه آغاز شد و تا سه شنبه شب ۷ آبان ماه و شام غریبان حضرت (ع) ادامه خواهد داشت. در این پروسه شاهد اجرای ۲ گروه از مشهد، یک گروه از ایلام، یک گروه از لرستان و یک گروه هم از تهران هستیم.

 

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی درباره مضمون این آثار توضیح داد: محتوای این آثار درباره زیارت امام رضا(ع) و فرهنگ رضوی است. هر نمایش در طول این مدت سه اجرا داشت که زمان اجراها ساعت ۱۵، ۱۶ و بعد از نماز مغرب و عشاء بود. این ۵ اجرا «من جواد ۱۸ سال دارم»، «قطار ساعت هشت»، «دعبل»، «عکاس باشی» و «نذر مادر» نام دارند که به صورت ملی انتخاب شده و امیدواریم که این رپرتوار بتواند، ادامه پیدا کند چون به هرحال ورود زائرین وقت مغتنمی به ما می‌دهد که به زبان تئاتر بتوانیم دست به فرهنگ سازی بزنیم و از این طریق ساعتی را با مفاهیم رضوی برای این عزیزان برنامه اجرا کنیم.

 

نیلی درباره ادامه این برنامه یادآور شد: امیدواریم این برنامه آغازی برای ادامه این کار در حوزه تئاتر خیابانی باشد چون تئاترهای خیابانی هم از نظر ارتباط و تعاملی که با مخاطب دارد و هم از نظر اقتصادی می‌تواند اتفاق خوبی را در زمینه فرهنگسازی رقم بزنند و همانطور که آقا فرموده اند یک کار نمایشی می‌تواند به اندازه یک منبر فرهنگسازی کند و مخاطب را تحت تاثیر قرار داده و مفهوم موردنظر را در ذهنش رسوب دهد. با این اوصاف معتقدم جا دارد که فضایی را برای این موضوع اختصاص دهیم.

 

وی در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: تئاتر خیابانی پارامترهایی مشخصی دارد و ما نیز براساس فضای حرم این پارامترها را در نظر گرفتیم به این معنی که نمایش‌ها همگی تک جنسینی هستند و بازیگران مرد در آنها بازی دارند و نکته دیگر نیز این است که نمایش‌ها موسیقی ندارند. تلاش ما این بوده که کارها به فراخور فضای حرم امام رضا(ع) به مخاطبان ارائه شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید