اثرات رشد قیمت دلار بر وضعیت قطعه سازان خودرو

    کد خبر :728967

این روزها در بازار سکه و دلار قش بسیار مهمی در تکمیل خودروها و رسیدن محقیمت ها به صورت کلی رو به افزایش است و شرایط مساعد نیست. قاعدتا این تغییر قیمت ها بر همه بخش‌های صنعت کشور نیز تاثیر خواهد گذاشت چرا که با وجود توجه زیاد به داخلی‌سازی اما همچنان بخشی از مواد اولیه و قطعات مختلف از خارج به کشور وارد می‌شود. یکی از بخش های مهم صنعت کشور قطعه‌سازی خودرو است که نصولات به دست مشتریان ایفا می‌کند.

قطعه‌سازان همچنان از خودروسازان بدهی دارند و این بدهی هنوز به صورت کامل پرداخت نشده است. در نتیجه رشد قیمت دلار و بدهی های موجود در روند تولید قطعات قاعدتا تاثیر خواهد گذاشت. همچنین قیمت خودرو نیز با وجود این که به صورت دستوری با فرمول شورای رقابت تعیین شده اما قیمت قطعات به صورت متغیر بالا و پایین می‌شود. با توجه به تمامی این موارد برای بررسی بیشتر موضوعات ذکر شده گفت و گویی با احمدرضا رعنایی، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

احتمال وقفه در تولید قطعات

وی ابتدا اظهار کرد: تولید قطعات خودرو کماکان در حال انجام شدن است اما در این میان یک سری مشکلات وجود دارد. یک بخش از مشکلات به تخصیص ارز و افزایش قیمت دلار برمی‌گردد. همین مورد باعث شده واردات مواد اولیه و قطعات که مورد نیاز قطعه‌سازان است با وقفه انجام شود. علاوه بر این بالا رفتن هزینه‌ها هم خیلی موثر بود و سرمایه در گردش برای واردات قطعات کاهش پیدا کرده است. اگر شرایط به همین روال ادامه پیدا کند ممکن است باعث ایجاد وقفه در تولید قطعات خودرو شود.

رعنایی در ادامه گفت: الان ارز خاصی به قطعه‌سازان و خودروسازان داده نمی‌شود و با نرخ آزاد تهیه می‌کنند. این ارز حاصل از صادرات است و اگر کسی می‌خواهد قطعه یا مواد اولیه وارد کند باید یک صادرکننده پیدا کند و ارز را به نرخ آزاد از آن صادرکننده تهیه کند. این قضیه حتما روی قیمت خودرو تاثیر می‌گذارد و نرخ‌ها بالا خواهد رفت. وقتی قیمت نهاده‌های تولید بالا می‌رود طبیعتا همه زنجیره تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

وضعیت بدهی قطعه‌سازان به خودروسازان

این عضو انجمن صنایع همگن در خصوص وضعیت بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان گفت: اکثر خودروسازان طی سال‌های گذشته به خاطر قیمت گذاری دستوری زیانده بودند اما همچنان با وجود افزایش قیمت خودرو با استفاده از فرمول شورای رقابت شرایط به همین روال ادامه دارد. لازم به ذکر است که عدد بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان است و این رقم رو به افزایش است. قطعات با این تغییرات قیمت قاعدتا کل مبلغ بدهی خودروسازان را افزایش می‌دهد. یک وام نیز قرار بود به خودروسازان داده شود که فقط ۵۰ درصد آن پرداخت شد. شب عید حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان دریافت و توزیع شد اما این مابقی دیگر به دست خودروسازان و در نهایت قطعه‌سازان نرسید.

اثرات رشد قیمت سکه و دلار

به گزارش گسترش نیوز،وی در پایان اشاره کرد: همه چیز تحت تاثیر شرایط تورمی است. هیچ کالایی جدا از تورم نیست و زمانی که تورم در همه قطعات داریم قیمت‌ها نیز به همان میزان بالا خواهد رفت. هر روزی که قیمت دلار و سکه در بازار بالا می‌رود باید منتظر باشیم که قیمت سایر اقلام نیز افزایشی شود. یک سری راه‌حل‌ها برای قیمت‌گذاری نیز مانند عرضه در بورس یا با قیمت حاشیه بازار نیز برای خودرو گفته می‌شود اما تمام این موارد برای این است که بازار از این شرایط به صورت موقت عبور کند. اما در کل همه چیز را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند. با توجه به این که الان شرایط تولید نیز خیلی مساعد نیست باید منتظر تبعات این قضیه نیز باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید