اتمام بازسازی واحدهای مسکونی سیل‌زده تا پایان سال جاری

    کد خبر :535325

معاون عمرانی و توسعه شهری و روستایی وزارت کشور گقت: مرمت و بازسازی واحدهای مسکونی آسیب دیده در سیل تا پایان سال جاری و تعمیر واحدها تا دوماه آینده به اتمام می‌رسد.

مهدی جمالی نژاد شب گذشته در ستاد بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده استان مرکزی اظهارکرد: میزان خسارت‌ها و آسیب‌ها در کشور زیاد بوده است و برای نخستین بار در کشور ۲۵ استان کشور همزمان درگیر سیل شدند و خسارت دیدند. در بسیاری از استان‌ها نیز آسیب به زیر ساخت‌ها زیاد بوده است.

وی افزود: به سبب متمرکز پیش رفتن اقدامات و تسهیل در امور برای نخستین بار برای بازسازی مجموعه‌ها قرارگاه ویژه‌ای تشکیل شد. قرارگاه فرماندهی بازسازی مناطق زلزله زده به ریاست عبدالرضا رحمانی فضلی – وزیر کشور – تشکیل شده است و قرارگاه متناظر آن نیز در استان‌ها با حضور دستگاه‌های مربوطه برپا خواهد شد. چند کمیته اصلی از جمله کمیته بازسازی و نوسازی، کمیته تعیین و تخصیص برآورد خسارت، کمیته اطلاع‌رسانی، کمیته اجتماعی و مشارکت‌های مردمی و … نیز زیر مجموعه این قرارگاه فرماندهی است.

معاون عمرانی و توسعه شهری و روستایی وزارت کشور در خصوص اقدامات ساختاری این قرارگاه تصریح کرد: ذیل این قرارگاه چند کمیته ایجاد شده است که هرکدام بخشی از کار را پیگیری می‌کنند. قرارگاه متناظر با این قرارگاه نیز در استان‌ها در نظر گرفته شده است‌.

جمالی‌نژاد از آسیب به حدود ۶۰۰۰ روستا در کشور بر اثر سیل خبر داد و تاکید کرد: در زمینه راه‌های مواصلاتی کشور نیز ۱۸ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی آسیب دید و به علاوه ۷۴۴ پل کاملا تخریب شد. ۲۲۳ کیلومتر خطوط انتقال آب،۲۸۸۰ کیلومتر شبکه برق، ۱۶۲۴ دکل انتقال برق نیز دچار آسیب شده‌اند و آسیب به ۱۱۸۶ مدرسه تخریبی و ۱۱۶۶ مدرسه تعمیری نیز در کشور احصا شده است.

وی با بیان اینکه آسیب و خسارت به بخش‌های مختلف آب، برق، مدارس، مراکز بهداشتی و … نیز برآورد شده است، اظهارکرد: تمامی این اطلاعات و آمارها در سامانه سراسری یکپارچه با نام سامانه «سجاد» در حال ثبت و به‌روز شدن است. سامانه سجاد هفته آینده رونمایی خواهد شد. این‌ سامانه به منظور یکپارچه شدن اقدامات در وزارت کشور پیش بینی شده که سامانه سایر وزارتخانه‌ها با این سامانه در ارتباط باشد. دستورالعمل‌ها و نحوه مشارکت دستگاه‌های دولتی و غیردولتی نیز در این سامانه دیده شده است.

معاون عمرانی وزارت کشور تاکید کرد: همه این اطلاعات تا دو، سه هفته آینده از سراسر استان‌های کشور وارد سامانه می‌شود و برای همه قابل دسترس خواهد بود.

جمالی نژاد افزود: در خصوص سیل ۸۰هزار و ۹۱۲ پرونده تشکیل و ۶۰هزار و ۱۱۲ پرونده کارشناسی شده و میزان خسارت‌های کارشناسی شده حدود ۲۰۰۰ میلیارد ریال و برآورد خسارت‌ها ۳۴۴۰ میلیارد ریال است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور نباید چشم امید همه دستگاه‌ها به اعتبار و تسهیلات تخصیص باشد.

معاون عمرانی وزیر کشور با اشاره به اینکه بیش از ۵۵۰۰ واحد در استان مرکزی نیاز به بازسازی و نوسازی دارند و باغات نیز خسارت زیادی دیده‌اند، گفت: دو مصوبه درچهارشنبه هفته گذشته داشتیم که یکی ناظر به تسهیلات و کمک به بازسازی و نوسازی مسکن و دیگری در حوزه خسارت کشاورزان بود که طبیعتا به استان مرکزی هم کمک های لازم انجام خواهد شد.

به گزارش ایسنا محمد حسینی – نماینده تفرش، آشتیان و فراهان – نیز در این نشست اظهار کرد: سیل اتفاقی در کشور بود که خسارات زیادی را به مردم وارد کرد و با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه برای تامین منابع مورد نیاز جهت جبران خسارات باید راهکارهای مناسب اندیشید.

وی افزود: در ابتدا راحت‌ترین راه این بود که ۲ میلیارد دلار از صندوق توسعه ارزی برداشته شود و به ریال تبدیل کنیم اما وزیر کشور دستور داد تا جایی که امکان دارد از این منابع استفاده نشود و از منابع داخلی استفاده شود.

به گزارش ایسنا ،نماینده مردم تفرش،فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه در خصوص تامین اعتبار استان های سیل زده ۷۰۰۰ میلیارد تومان از سرجمع منابع بودجه ۹۸ تخصیص داده که با توجه به اینکه در ابتدای سال هستیم این اعتبار تامین نشده است.

حسینی افزود: صندوق بیمه خسارت‌های بدنی ۳۶۰۰ میلیارد تومان در بانک های عامل سرمایه گذاری کرده که انتظار ما بر این بود که ۵۰ درصد این مبلغ توسط بانک ها به عنوان وام قرض الحسنه پرداخت شود.

وی در پایان گفت: اختیاراتی به استانداران داده شده است که بتوانند اموال مازاد خود را به فروش برسانند . تقاضای من بر این است که اگر ظرفیتی در جهت تامین این منابع به ذهن مسئولان میرسد اعلام کنند تا بتوانیم سریعترین راه تامین این منابع را ایجاد کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید