ابداع پودری که با نور خورشید آب را به سرعت ضدعفونی می کند

    کد خبر :995566
آب

اگر یک بطری آب شفاف را زیر نور خورشید بگذارید، اشعه ماوراء بنفش هر گونه میکروب مضر موجود در آن آب را از بین می‌برد و آن را قابل شرب می‌کند. اما باید حداقل شش ساعت زیر نور خورشید بماند.

بازتاب-با این حال، یک پودر تازه ابداع شده جدید فعال شده با نور خورشید این کار را تنها در یک دقیقه انجام می‌دهد. این پودر که توسط دانشمندان دانشگاه استنفورد و آزمایشگاه شتاب دهنده ملی SLAC ساخته شده از نانوفلکه‌های اکسید آلومینیوم، سولفید مولیبدن، مس و اکسید آهن تشکیل شده است.

همه این مواد به راحتی در دسترس و ارزان هستند، به علاوه برای تصفیه مقدار نسبتاً زیادی آب فقط مقدار کمی از پودر نیاز است. کاربران با ترکیب مقداری از پودر در آب آلوده موجود در یک بطری یا ظرف شفاف دیگر شروع می‌کنند و سپس آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار می‌دهند.

سولفید مولیبدن و مس، فوتون‌ها را از نور جذب می‌کنند، سپس به عنوان یک اتصال نیمه هادی/فلز عمل کرده که به فوتون‌ها اجازه می‌دهد تا الکترون‌ها را آزاد کنند. سپس آن الکترون‌ها آزاد شده تا با آب واکنش دهند و پراکسید هیدروژن و رادیکال‌های هیدروکسیل تولید کنند که با از بین بردن غشای محافظ بیرونی،  باکتری‌ها را از بین می‌برد.

آب

در آزمایشی از این فناوری، مقدار کمی پودر به یک لیوان 200 میلی لیتری (6.8 اونس) با دمای اتاق که با تقریباً یک میلیون باکتری E. coli در هر میلی لیتر آلوده بود، اضافه شد. پس از اینکه آب تنها به مدت 60 ثانیه زیر نور طبیعی خورشید قرار گرفت، هیچ باکتری زنده‌ای شناسایی نشد. علاوه بر این، پودر می‌تواند برای 30 ضدعفونی دیگر مورد استفاده مجدد قرار گیرد.

امید است که این فناوری در نهایت بتواند در مناطق فقیرنشینی که فاقد زیرساخت های تصفیه آب هستند، یا توسط افرادی مانند کوله گردهایی که آب را از نهرها و دریاچه‌ها جمع آوری می‌کنند، استفاده شود. این پودر حتی ممکن است در کارخانه‌های تصفیه آب که در حال حاضر از نور ماوراء بنفش مصنوعی برای کشتن باکتری‌ها استفاده می‌کنند، استفاده شود.

پروفسور یی کوی، نویسنده ارشد مقاله در مورد این تحقیق، می‌گوید: «در طول روز گیاه می‌تواند از نور خورشید مرئی استفاده کند، که بسیار سریع‌تر از UV عمل کرده و احتمالاً در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند». ساختن نانوفلکه‌ها نسبتاً آسان است و می‌توان آن‌ها را به سرعت با یک تن افزایش داد. حال باید دید آیا چنین ابداعی مورد استفاده صنایع و مصارف شهری قرار خواهد گرفت یا خیر.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید