ابتکار: قوه قضائیه لایحه تامین امنیت زنان را سریع‌تر به دولت بفرستد

    کد خبر :430536

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: لایحه تامین امنیت زنان برای نظارت قضایی به قوه قضائیه رفته که انتظار داریم زودتر به دولت بیاید و نهایی شود.

معصومه ابتکار طی سخنانی در نشست «چالش‌های حقوق زنان در فقه» با بیان اینکه در اوایل دولت دکتر روحانی، رهبری معظم انقلاب از وی خواستند برای تهیه و تصویب قوانینی درباره مسایل زنان تلاش کند ، اظهار کرد: از فقیهان حوزه درخواست دارم تا با پرداختن به مسائل حوزه زنان، تصویر تبعیض گرایانه‌ای را که از اسلام در ذهن جوانان ایجاد شده، رفع کنند.

وی با بیان اینکه اگر حوزه به مسائل زنان نپردازد، جوانان و جامعه از فقه فاصله می‌گیرند، افزود: این واقعیتی که امروز در رفتار دختران جوان می بینیم و این ذهنیت تبعیض‌آمیزی که آنها از دین دارند، حاصل نپرداختن به این موضوعات است. این حس تا حدودی حاصل نظرات موجود در این بخش یا حاصل قوانین موجود و بخشی از آن حاصل اجرای غلط است.

ابتکار تاکید کرد: امروز اگر مادر در بیمارستان نمی‌تواند برای فرزند خود تصمیم بگیرد، نشان دهنده برداشتی است که در عمل رخ می‌دهد که تبدیل به رویه هم شده و این برداشت همراه تبعیض است. کسی که این رفتار را می‌بیند می‌گوید اینجا جمهوری اسلامی است و اینطور گمان می‌کند که مبنای همه این تبعیض‌ها اسلام است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه مسائل مربوط به زنان تنها مسئله ایران نیست، گفت: در دنیای امروز حضور زنان در جامعه مساله حل شده‌ای نیست. دنیا سال‌هاست روی برابری برنامه‌ریزی کرده تا زنان بتوانند در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی حضور پیدا کنند. در بسیاری از زمینه ها این فرصت های برابر محقق شده و این اتفاق مهمی است.

ابتکار تاکید کرد: در ایران فرصت برابر در اشتغال باید برای زنان ایجاد شود. زن نیاز به کار و درآمد دارد و این زن باید دارای فرصت برابر باشد و نباید به خاطر زن بودن محدود باشد. اگر چه طیفی در سیاستگذاری می‌گویند مرد مسئول نفقه است و باید اولین فرصت‌ها در اختیار مردها باشد و با این ذهنیت و در شرایط موجود عملا فرصتی برای زنان ایجاد نمی‌شود.

وی ادامه داد: ما هم با درکی که از مباحث فقهی داریم بر این باوریم زنی که به هر دلیلی به درآمد و منبع اقتصادی نیاز دارد باید حق دسترسی به منابع و فرصت‌های شغلی را داشته باشد.

ابتکار با اشاره به جریانات اجتماعی که در اعتراض به سوء استفاده جنسی از زنان شکل گرفته گفت: جنبش me too که امروز در دنیا شکل گرفته اعتراض زنان به تعرضاتی است که در لایه‌های پنهان جامعه وجود دارد؛ این نشان دهنده مشکلی است که در نوع روابط و مناسبات وجود دارد و نیاز به راه حل دارد و ممکن است ما راه حل داشته باشیم.

معاون رئیس جمهور به تدوین لایحه تامین امنیت زنان هم اشاره کرد و گفت: این لایحه برای نظارت قضایی به قوه قضائیه رفته که انتظار داریم زودتر به دولت بیاید و نهایی شود. این موضوع از ابتدای کار دولت مورد تاکید مقام معظم رهبری بود و ایشان به صراحت از من خواستند که موضوع رفع خشونت علیه زنان را پیگیری کنیم و قانون‌گذاری خوبی در این زمینه داشته باشیم.

ابتکار گفت: موضوع تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی داستان‌های پیچیده‌ای داشت. بیشترین مشکل آن مساله سیاسی – اجتماعی بود. دولت این لایحه را تصویب کرد و با تصویب آن در مجلس این مادران می‌توانند برای فرزندان زیر ۱۸ سال خود تابعیت ایرانی بگیرند. این موضوع یک تبعیض آشکار بود.

به گزارش ایسنا،وی تصریح کرد: ما باید این چالش‌ها را حل کنیم تا تصور صحیحی از اسلام در ذهن نسل جوان شکل بگیرد. گاهی آنها احساس می‌کنند در این موضوعات تبعیض وجود دارد. اعتقاد داریم که در تعالیم دینی ما راهکارهایی برای پاسخگویی به نیازهای امروز وجود دارد.

ابتکار در پایان گفت: اجتهاد هرچه بتواند پاسخ روشنی به این نیازها داشته باشد، می‌توانیم تعالیم نورانی دینی را به جامعه عرضه کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید